Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-12, 14:33   #21
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Det er handlinger som får meg til å undres over den enorme ondskap vi mennesker innehar, det er så overlagt og gjennomtenkt på et vis at jeg ikke kan forstå det.

Ja. Og det som Maverick sa.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 14:35   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo så horribelt og vondt at det finnes vel knapt fornuftige ord.

Voldtekt er det ultimate våpen, det er så gjennomgripende ødeleggende. Ta fra et menneske en arm og et bein, og mennesket finner gjerne en vilje til å leve videre. Ta fra mennesket sjølrespekten, og selvfølelsen, og du knekker ofte all livslyst.

Gammel 28-08-12, 15:06   #23
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Dette var jo bare helt grusomt å lese. Jeg burde vel ikke bli overrasket over for ufattelig grusomme mennesker kan være mot andre, men jeg blir det.
Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan det finnes så mange grusomme mennesker som gjør noe slikt mot andre.

Men altså.. Hvis dette er så utbredt, så må jo det være ekstremt mange voldsovergripere også. Hva får noen til å gjøre noe slikt mot andre? Enten det nå er menn eller kvinner. Jeg fatter det virkelig ikke.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 15:16   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemmer ikke artikkelen jeg leste om disse voldtektene i Afrika, da var det mest snakk om barnevoldtekter. Barn helt ned i babystadiet. Den artikkelen drepte noe i meg.

Gammel 28-08-12, 15:16   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg funderer også på hva det har å si for noen å leve videre etter å vært et våpen/redskap på den måten som disse krigsovergriperne har vært.

Gammel 28-08-12, 15:20   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det og er et viktig problemområde - barnesoldater, og alle de som blir tvangsvervet under trussler om vold mot familie o.l. Det er jo også de som verver seg fordi de tror på saken - hvordan blir det for dem å leve videre med erkjenneslen om hva saken gjorde med dem som mennesker?

Det er en stor del av den nåværende, og den kommende, befolkning som lever med store traumer. Hvordan skal man klare gi disse et verdig, normalisert liv i ettertid, med de psykiske plagene de må sitte igjen med.

Gammel 28-08-12, 17:16   #27
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så fælt å lese at jeg ikke klarte å lese hele artikkelen. Har lest om dette før og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 18:47   #28
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette må være veldig kulturelt betinget. Mener man at et menneskelig har verdi eller ikke, for å si det veldig enkelt. Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier å forestille meg at dette ville ha skjedd her hvis for eksempel Norge og Sverige skulle ende opp i en blodig krig. Virkelig ikke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 18:50   #29
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper at seksualisert vold mot menn, inkl. voldtekt, skjer som del av konflikter i gjengmiljøer både her og i Sverige. Jeg tror ikke dette er kulturelt betinget.

Gammel 28-08-12, 18:52   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg tipper at seksualisert vold mot menn, inkl. voldtekt, skjer som del av konflikter i gjengmiljøer både her og i Sverige. Jeg tror ikke dette er kulturelt betinget.

Enig med noen. Jeg har problemer med å tro at noe som skjer i fengsler all over, i Sovjetunionen, i Jugoslavia, i asiatiske land, virkelig overalt, skal være kulturelt betinget.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 18:52   #31
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror dessverre du tar feil, Nenne. Basert på empiri er det svært få av oss som står i mot ytre press i åsen type kontekst. Det er vondt og skrekkelig desillusjonerende.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 19:08   #32
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men altså.. Hvis dette er så utbredt, så må jo det være ekstremt mange voldsovergripere også. Hva får noen til å gjøre noe slikt mot andre? Enten det nå er menn eller kvinner. Jeg fatter det virkelig ikke.

Som flere her har skrevet, så er det vel mange fanger i feks USA som opplever dette til daglig. Og bare se på disse kartene over sexualforgripere i USA, overalt.

Gammel 28-08-12, 19:21   #33
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tenker at noen forklaringer kan være at visse land i Afrika har vært preget av krig i mange generasjoner, ekstrem fattigdom, ingen framtidshåp, og utbredelse av narkotika blant soldater. Samme blant fanger i USA, de har ingen framtidshåp, og liksom lever livene sine i fengslene, der de kan oppnå respekt gjennom frykt vha vold og voldtekter.

Gammel 28-08-12, 19:47   #34
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det handler jo om makt og kontroll, men det er likevel vanskelig å fatte at det er så utbredt og brukes bevisst i feks krigføring.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 20:03   #35
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Tror ikke det er kulturelt betinget. Tror det er noe som dessverrer hører krig til i mange tilfeller og det er forferdelig. Også brukt som våpen i Europa under andre verdenskrig. Av vestlige soldater.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 10:26   #36
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Dette må være veldig kulturelt betinget. Mener man at et menneskelig har verdi eller ikke, for å si det veldig enkelt. Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier å forestille meg at dette ville ha skjedd her hvis for eksempel Norge og Sverige skulle ende opp i en blodig krig. Virkelig ikke.

Tja. Det var vel mange som ble overraska over brutaliteten i Bosnia. Det er vanskelig å si hvordan mennesker reagerer når man har mulighet for å få utløp for sine mest mørke sider.

Gammel 29-08-12, 10:33   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Men jeg tror ondskapen og brutaliteten får forskjellig karakter i forskjellige kulturer. På Balkan har de jo en ekstrem evne til å holde på raseri og dyrke forsmedelser, i hundrevis av år, til det koker over. I Afrikanske konflikter slår det meg at det virker som om det koker opp fortere, men at man også har en helt utrolig evne til faktisk å slå strek over ting, oppnå forsoning og gå videre. I mange Afrikanske land som har hatt ekstreme konfliktssituasjoner lever jo folk faktisk nå helt fredelig, side om side. For eksempel i Rwanda.

Selv om Bosnia var brutalt, så blekner det likevel mot Rwanda, mot Elfenbenskysten, mot systematisk nedslaktning og mot systematisk lemlesting av barn. Bruken av barnesoldater er vel også ekstremt mye mer utbredt i Afrika, noe som sikkert forklarer den brutaliteten vi ser. Barnesoldater fratas egentlig all menneskelighet mens de er veldig unge. Da kan man gjøre hva som helst.

Gammel 29-08-12, 10:44   #38
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg trur det kunne skjedd. Fordi, for meg, virkar det som om mange mister sine menneskelige trekk under krig. Dei tinga som gjer oss til mennesker i staden for dyr er vekk.

Gammel 29-08-12, 10:46   #39
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det har skjedd mye også i det tidligere Sovjetunionen og i østblokken, men er ikke dette også knyttet til menneskeverd? Kommunismen setter jo ikke akkurat mennesket i sentrum, ei heller ser den hvert enkeltindivid med egenverd for seg.

Det er sikkert enkeltpersoner også i Norge eller andre vestlige land som kunne finne på slike uhyrligheter, men den systematiske og organiserte volden, seksualisert og annen for så vidt, klarer jeg ikke å se for meg at ville gjennomsyre det norske forsvaret uansett situasjon.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 10:51   #40
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Det er sikkert enkeltpersoner også i Norge eller andre vestlige land som kunne finne på slike uhyrligheter, men den systematiske og organiserte volden, seksualisert og annen for så vidt, klarer jeg ikke å se for meg at ville gjennomsyre det norske forsvaret uansett situasjon.

Men evner du ikke å se at feks i Afrika så er det land som ikke har noe organisert offentlig forsvar, kanskje de ikke har noe offentlig system i det hele tatt, ikke noe ordensmakt, de har levd med krig så langt de kan huske, narkotika er utbredt, barnesoldater blir kidanppet osv. Det er litt forskjell statsorganisering i Norge og i land som har hatt krig/konflikter i årevis.

Jeg synes det blir ganske naivt å sammenligne hva forsvaret ville ha gjort i Norge nå, når vi såvidt har opplevd krig som selvstendig nasjon, og en stat som kanskje har hatt krig/konflikter så lenge det har eksistert, er u-land, osv osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.