|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Vaklende
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt
Ja. Og det som Maverick sa. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDette er jo så horribelt og vondt at det finnes vel knapt fornuftige ord.
|
|
|
#23 |
|
Tidsklemma
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDette var jo bare helt grusomt å lese. Jeg burde vel ikke bli overrasket over for ufattelig grusomme mennesker kan være mot andre, men jeg blir det.
|
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg glemmer ikke artikkelen jeg leste om disse voldtektene i Afrika, da var det mest snakk om barnevoldtekter. Barn helt ned i babystadiet. Den artikkelen drepte noe i meg.
|
|
|
#25 |
|
Epikur
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg funderer også på hva det har å si for noen å leve videre etter å vært et våpen/redskap på den måten som disse krigsovergriperne har vært.
|
|
|
#26 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJa, det og er et viktig problemområde - barnesoldater, og alle de som blir tvangsvervet under trussler om vold mot familie o.l. Det er jo også de som verver seg fordi de tror på saken - hvordan blir det for dem å leve videre med erkjenneslen om hva saken gjorde med dem som mennesker?
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDet er så fælt å lese at jeg ikke klarte å lese hele artikkelen. Har lest om dette før og. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Introvert optimist
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDette må være veldig kulturelt betinget. Mener man at et menneskelig har verdi eller ikke, for å si det veldig enkelt. Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier å forestille meg at dette ville ha skjedd her hvis for eksempel Norge og Sverige skulle ende opp i en blodig krig. Virkelig ikke.
|
|
|
#29 |
|
This is normal!
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg tipper at seksualisert vold mot menn, inkl. voldtekt, skjer som del av konflikter i gjengmiljøer både her og i Sverige. Jeg tror ikke dette er kulturelt betinget.
|
|
|
|
#30 |
|
|
Enig med noen. Jeg har problemer med å tro at noe som skjer i fengsler all over, i Sovjetunionen, i Jugoslavia, i asiatiske land, virkelig overalt, skal være kulturelt betinget. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Vaklende
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg tror dessverre du tar feil, Nenne. Basert på empiri er det svært få av oss som står i mot ytre press i åsen type kontekst. Det er vondt og skrekkelig desillusjonerende. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
rakkarpus
|
Som flere her har skrevet, så er det vel mange fanger i feks USA som opplever dette til daglig. Og bare se på disse kartene over sexualforgripere i USA, overalt.
|
|
|
#33 |
|
rakkarpus
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg tenker at noen forklaringer kan være at visse land i Afrika har vært preget av krig i mange generasjoner, ekstrem fattigdom, ingen framtidshåp, og utbredelse av narkotika blant soldater. Samme blant fanger i USA, de har ingen framtidshåp, og liksom lever livene sine i fengslene, der de kan oppnå respekt gjennom frykt vha vold og voldtekter.
|
|
|
#34 |
|
Tidsklemma
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDet handler jo om makt og kontroll, men det er likevel vanskelig å fatte at det er så utbredt og brukes bevisst i feks krigføring.
|
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktTror ikke det er kulturelt betinget. Tror det er noe som dessverrer hører krig til i mange tilfeller og det er forferdelig. Også brukt som våpen i Europa under andre verdenskrig. Av vestlige soldater. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Tja. Det var vel mange som ble overraska over brutaliteten i Bosnia. Det er vanskelig å si hvordan mennesker reagerer når man har mulighet for å få utløp for sine mest mørke sider.
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJa. Men jeg tror ondskapen og brutaliteten får forskjellig karakter i forskjellige kulturer. På Balkan har de jo en ekstrem evne til å holde på raseri og dyrke forsmedelser, i hundrevis av år, til det koker over. I Afrikanske konflikter slår det meg at det virker som om det koker opp fortere, men at man også har en helt utrolig evne til faktisk å slå strek over ting, oppnå forsoning og gå videre. I mange Afrikanske land som har hatt ekstreme konfliktssituasjoner lever jo folk faktisk nå helt fredelig, side om side. For eksempel i Rwanda.
|
|
|
#38 |
|
Unik
|
|
|
|
#39 |
|
Introvert optimist
|
Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJa, det har skjedd mye også i det tidligere Sovjetunionen og i østblokken, men er ikke dette også knyttet til menneskeverd? Kommunismen setter jo ikke akkurat mennesket i sentrum, ei heller ser den hvert enkeltindivid med egenverd for seg.
|
|
|
#40 |
|
rakkarpus
|
Men evner du ikke å se at feks i Afrika så er det land som ikke har noe organisert offentlig forsvar, kanskje de ikke har noe offentlig system i det hele tatt, ikke noe ordensmakt, de har levd med krig så langt de kan huske, narkotika er utbredt, barnesoldater blir kidanppet osv. Det er litt forskjell statsorganisering i Norge og i land som har hatt krig/konflikter i årevis.
|
![]() |
|
|