|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenJeg er litt tja til dette utspillet. De fleste ulykkene ungdom er involvert i går vel ikke på at bilen er for dårlig, men at de har kjørt for fort for forholdene. Ja, de kunne blitt mindre skadet i en nyere bil, men de kunne blitt enda mindre skadet om de kjørte fornuftigere.
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomen
Men om noen andre kjører inn i dem, blir de fortsatt mindre skadet i en nyere bil.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Det er greit nok, men jeg mener fremdeles at det er et mye større problem at ungdommer kjører inn i andre biler, enn at andre kjører inn i dem.
![]() |
#4 |
Passiv
|
Statistisk har du helt rett. |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Jeg leste en statistikk en gang, som viste klare sammenhenger mellom type/årsmodell av bil, og ulykkesrate. Hvis jeg husker rett, så var ti år gammel BMW aller øverst på statistikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenAttenåringen har øvelseskjørt med farens bil som er helt ny, og får også låne den i blant. Men han kan ikke disponere familiebilen helt fritt døgnet rundt, og hvis han skal ha en egen bil har ikke verken han eller vi råd til en bil til i den prisklassen. Faren hans har kjøpt en bil som han disponerer, tror den kostet mellom 20 og 30.000. Den er EU-godkjent og har airbager, og er ikke i kategorien typisk ungdomsbil/fartsmonster. Det er vel neppe et alternativ for alle å kjøpe en helt ny stor bil til attenåringen, eller bytte og kjøre resten av familien i en eldre bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
Men hva er "dugande sikkerhetsmessig"? Er det gitt at en ti år gammel bil er så mye mindre sikker enn en moderne bil, egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Man må nesten vurdere fra bil til bil. En ti år gammel passat er mye tryggere enn en splitter ny mikrofiat etter min mening. Mens en bil med mye hestekrefter jo vil medvirke til et økt testbehov igjen og dermed kunne generere flere og mer alvorlige ulykker enn en liten dings med 0,8 liter motor å slå i bordet med. |
![]() |
![]() |
|
|