Sv: Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Blir det ikke litt "you made me do it" hvis bønder som er nærmest dyrene behandler dem på en dårlig måte fordi det gir mer avkastning enn å behandle dem skikkelig? Hvordan kan man forvente at folk som ikke ser dyra inn i øynene velger dyrt til støtte for dyrevelferd når bøndene reagerer på mindre inntekter med å kompromisse med forholdene dyra lever under? Akkurat det sliter jeg litt med å forstå.
Bønder vil tjene mest mulig penger, forbrukerne vil ikke spise opp alt de får i lønningsposen og åpenbart kan man ikke forvente av noen av dem at de tar dyrevelferd på alvor, derfor er vel regulering via lov eneste mulighet.
Det er ikke snakk om å øke avkastningen, det er snakk om å overhode får det til å gå rundt, så vidt.
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Og mange flere leser Henne eller KK enn Sau og Geit, I Fjøsdøra, Telemarkskyri, Bondebladet eller Nationen. Sånn er det.
Jeg synes mange på FP er veldig opptatt av mat og matkvalitet, dyrevelferd og etikk. Jeg tror de fleste gjør så godt de kan og jeg tror at litt er bedre enn ingenting. Feks har Rema fått bare egg fra frittgående høsn i butikkene sine nå, i tillegg til økoegg. Kjempebra! Ikke perfekt, men veldig mye bedre enn det var.
Jeg har forsket på forbruk, og vet jo feks hvordan andelen av lønn brukt på mat er en brøkdel nå i fht femtitallet. Men for mange med dårlig råd har kampen mot høye matvarepriser vært alfa og omega. det at man faktisk kan få tak i ganske sunn mat for en rimelig penge gjør noe positivt med folkehelsa.
Jeg trodde forøvrig det var teak og mahogny-behovet som ødela regnskogen.
?? Alle egg i Norge er fra frittgående høner. Burforbudet kom i 2012.
Det er ikke noe Rema har fikset altså, selv om de prøver å late som.
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Du fremstår selv som ganske kunnskapsløs altså.
Jeg er veldig kunnskapsløs om veldig mye. Men akkurat hvordan landbruket i Norge er skrudd sammen og virker, er ikke et av de områdene. Men arrester meg gjerne om du kan.