|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomen
Men hva er "dugande sikkerhetsmessig"? Er det gitt at en ti år gammel bil er så mye mindre sikker enn en moderne bil, egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Passiv
|
Man må nesten vurdere fra bil til bil. En ti år gammel passat er mye tryggere enn en splitter ny mikrofiat etter min mening. Mens en bil med mye hestekrefter jo vil medvirke til et økt testbehov igjen og dermed kunne generere flere og mer alvorlige ulykker enn en liten dings med 0,8 liter motor å slå i bordet med. |
![]() |
![]() |
#23 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenJeg ser for meg at arvingene får klare seg med den bilen de har klart seg med hittil, som passasjer. Jeg synes jeg ser meg selv kjøpe ny bil for at 18-åringen skal ha noe annet å leke med enn vi har i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Passiv
|
Næ. Hos oss blir det nok mer det at han vil trenge en egen om han noensinne skal få kjørt noe sted. |
![]() |
![]() |
#25 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hvor lenge er man "ungdom"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Nei, sjølvsagt kan ein bil til 10 000 vere ein god bil!
![]() |
#27 |
Glamorøs
|
Ja, for meg er det en veldig hypotetisk problemstilling. Jeg tviler sterkt på at han kommer til å bruke penger på lappen som attenåring midt i byen, og jeg har virkelig mer fornuftig å bruke penger på enn bil til ham.
![]() |
#28 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenAttenåringen har øvelseskjørt med farens bil som er helt ny, og får også låne den i blant. Men han kan ikke disponere familiebilen helt fritt døgnet rundt, og hvis han skal ha en egen bil har ikke verken han eller vi råd til en bil til i den prisklassen. Faren hans har kjøpt en bil som han disponerer, tror den kostet mellom 20 og 30.000. Den er EU-godkjent og har airbager, og er ikke i kategorien typisk ungdomsbil/fartsmonster. Det er vel neppe et alternativ for alle å kjøpe en helt ny stor bil til attenåringen, eller bytte og kjøre resten av familien i en eldre bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenHer eg bur, og der eg kjem frå også, er det nokså naturleg å ta lappen når ein er 18. Elles må ein jo sitte inne kva helg med foreldra. Alternativt bli kjørt / henta av foreldra, eller ha ein venn som gidd å kjøre på deg. Eg forventar at mine to vil ta lappen når dei kan, og vil ha ønske om kjøre bil. Innan den tid er det vel mulighet for at vi har to bilar, og eg vil gå ut frå at begge er trygge. Da får dei lik tilgang på bil som oss vaksne, så lenge logistikken i Familie AS går rundt. Da reknar eg med at oss to som har lønn står for vedllikehold, og at ungane bidrar med drivstoff av og til. (der slapp eg billig heime. Eg lånte bilen når eg ville, og betalte aldri...)
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 30-08-12 kl 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenDet skjedde forbedringer på karosseri med tanke på sikkerhet i begynnelsen av 2000-tallet, og vegvesenet var i allefall klare på av denne forskjellen kan ha betydelig innvirkning på personskade i ulykker.
![]() |
#31 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenDette utspillet fra Trygg trafikk støttes 100% herfra. Det er altfor mange ulykker med fatalt utfall som skyldes dårlige biler.
![]() |
#32 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenDette synes jeg var tullete greier. Det kommer da an på hva slags bil det er om den eldste bilen er trygg nok eller ikke.
![]() |
#34 |
Passiv
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenAt biler har dekompresjonssoner er ikke nymoderne altså. De bilene som ikke har det, begynner vel nesten å bli dyre igjen fordi de er så sjeldne. |
![]() |
![]() |
#35 |
Bedreviter
|
Jeg hadde ikke hatt skrupler med å plassere 18-åringen bak rattet på en 14 år gammel Volvo stasjonsvogn. Virkelig ikke. (Sånn utover det faktum at tanken på ungene mine bak rattet på en bil skremmer vettet av meg. Punktum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Dragedytteren
|
De er forhåpentligvis litt forsiktige med mammas bil, ja.
![]() |
#37 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenJa, det er farten som drep og skader ungdommar, svært ofte, men dei er tryggare i ein trygg bil kontra eit vrak (og nå sa eg ingenting om pris og alder på bilen). Eg håpar at mine ungar ikkje kjem til å kjøre for fort, men har ingen illusjonar om at dei høyrer på mor i alle sammenhengar. Blodet bruser når ein er 18 år og skal vere litt kul - kjenne vinden i håret og føle seg litt som på film (for å seie det teit). Eg vil dei skal vere fornuftige og ansvarlige, men vil ikkje satse pengar på at dei aldri, aldri ALDRI kjem til å bryte fartsgrensa.
![]() |
#38 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenDet blir litt som når far i huset kjører den splitter nye fine bilen, mens mor og barn er trykket sammen i den 20 år gamle skranglekassa. Konebil du liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomenMin første bil var en russebil av årgang 1974. (Jeg var russ sent på 80-tallet.) Den hadde selvsagt ingen av de moderne sikkerhetsinstallasjonene som man forventer av biler i dag – slik som bremser |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Med tommestokk i veska
Jammen det er da ikkje snakk om BMW nødvendigvis her? Du drar jo fram eit ytterpunkt. BMW er ikkje meir trygg enn andre bilar? Dei er jo håplause på glatta f.eks (har hatt BMW)
![]() |
|
|