Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-12, 16:24   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Et søk på landbruk i forumet gav 77 tråder. Et søk på neglelakk gav treff i 246 tråder....

Og mange flere leser Henne eller KK enn Sau og Geit, I Fjøsdøra, Telemarkskyri, Bondebladet eller Nationen. Sånn er det.

Jeg synes mange på FP er veldig opptatt av mat og matkvalitet, dyrevelferd og etikk. Jeg tror de fleste gjør så godt de kan og jeg tror at litt er bedre enn ingenting. Feks har Rema fått bare egg fra frittgående høsn i butikkene sine nå, i tillegg til økoegg. Kjempebra! Ikke perfekt, men veldig mye bedre enn det var.

Jeg har forsket på forbruk, og vet jo feks hvordan andelen av lønn brukt på mat er en brøkdel nå i fht femtitallet. Men for mange med dårlig råd har kampen mot høye matvarepriser vært alfa og omega. det at man faktisk kan få tak i ganske sunn mat for en rimelig penge gjør noe positivt med folkehelsa.

Jeg trodde forøvrig det var teak og mahogny-behovet som ødela regnskogen.

Gammel 30-08-12, 16:35   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det ikke litt "you made me do it" hvis bønder som er nærmest dyrene behandler dem på en dårlig måte fordi det gir mer avkastning enn å behandle dem skikkelig? Hvordan kan man forvente at folk som ikke ser dyra inn i øynene velger dyrt til støtte for dyrevelferd når bøndene reagerer på mindre inntekter med å kompromisse med forholdene dyra lever under? Akkurat det sliter jeg litt med å forstå.

Bønder vil tjene mest mulig penger, forbrukerne vil ikke spise opp alt de får i lønningsposen og åpenbart kan man ikke forvente av noen av dem at de tar dyrevelferd på alvor, derfor er vel regulering via lov eneste mulighet.

Gammel 30-08-12, 17:17   #63
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes norske forbrukere er uendelig naive når det gjelder synet på norsk landbruk og matproduksjon.

Enig.

Folk er ikke bare naive, de lukker i stor grad øynene. Og da snakker jeg ikke om tilfellene hvor dyr ikke har det optimalt, men det faktum at vi må drepe dyr for å spise dem, og det gjør vi hver eneste dag. Syns folk burde oppleve slakting, så kanksje en får litt mer respekt for maten.

Gammel 30-08-12, 18:32   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Blir det ikke litt "you made me do it" hvis bønder som er nærmest dyrene behandler dem på en dårlig måte fordi det gir mer avkastning enn å behandle dem skikkelig? Hvordan kan man forvente at folk som ikke ser dyra inn i øynene velger dyrt til støtte for dyrevelferd når bøndene reagerer på mindre inntekter med å kompromisse med forholdene dyra lever under? Akkurat det sliter jeg litt med å forstå.

Bønder vil tjene mest mulig penger, forbrukerne vil ikke spise opp alt de får i lønningsposen og åpenbart kan man ikke forvente av noen av dem at de tar dyrevelferd på alvor, derfor er vel regulering via lov eneste mulighet.

Det er ikke snakk om å øke avkastningen, det er snakk om å overhode får det til å gå rundt, så vidt.

Og mange flere leser Henne eller KK enn Sau og Geit, I Fjøsdøra, Telemarkskyri, Bondebladet eller Nationen. Sånn er det.

Jeg synes mange på FP er veldig opptatt av mat og matkvalitet, dyrevelferd og etikk. Jeg tror de fleste gjør så godt de kan og jeg tror at litt er bedre enn ingenting. Feks har Rema fått bare egg fra frittgående høsn i butikkene sine nå, i tillegg til økoegg. Kjempebra! Ikke perfekt, men veldig mye bedre enn det var.

Jeg har forsket på forbruk, og vet jo feks hvordan andelen av lønn brukt på mat er en brøkdel nå i fht femtitallet. Men for mange med dårlig råd har kampen mot høye matvarepriser vært alfa og omega. det at man faktisk kan få tak i ganske sunn mat for en rimelig penge gjør noe positivt med folkehelsa.

?? Alle egg i Norge er fra frittgående høner. Burforbudet kom i 2012.
Det er ikke noe Rema har fikset altså, selv om de prøver å late som.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du fremstår selv som ganske kunnskapsløs altså.

Jeg er veldig kunnskapsløs om veldig mye. Men akkurat hvordan landbruket i Norge er skrudd sammen og virker, er ikke et av de områdene. Men arrester meg gjerne om du kan.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 18:34   #65
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Enig.

Folk er ikke bare naive, de lukker i stor grad øynene. Og da snakker jeg ikke om tilfellene hvor dyr ikke har det optimalt, men det faktum at vi må drepe dyr for å spise dem, og det gjør vi hver eneste dag. Syns folk burde oppleve slakting, så kanksje en får litt mer respekt for maten.

Det er jeg veldig enig i. Jeg blir helt matt av folk som kun kan spise mos og fileter fordi de ikke greier å spise kjøtt som ser ut som om det har kommet fra et dyr.
Da kan du vel, for f"%&" la vær å spise kjøtt.

Gammel 30-08-12, 20:01   #66
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke snakk om å øke avkastningen, det er snakk om å overhode får det til å gå rundt, så vidt.

?? Alle egg i Norge er fra frittgående høner. Burforbudet kom i 2012.
Det er ikke noe Rema har fikset altså, selv om de prøver å late som.

Jeg er veldig kunnskapsløs om veldig mye. Men akkurat hvordan landbruket i Norge er skrudd sammen og virker, er ikke et av de områdene. Men arrester meg gjerne om du kan.

Det var du som dro inn Soya og regnskog, og på det området fremstår du for meg som kunnskapsløs.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 20:25   #67
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Det er jeg veldig enig i. Jeg blir helt matt av folk som kun kan spise mos og fileter fordi de ikke greier å spise kjøtt som ser ut som om det har kommet fra et dyr.
Da kan du vel, for f"%&" la vær å spise kjøtt.

Slintrer, fett, bein, skinn - når noen ikke kan se sånt i maten sin, slår det meg hvor utrolig bortskjemte vi har klart å bli. Det er ressurskrevende å fø opp dyr, og her er det mange, mange som bare "klarer" spise kyllingfilet og indrefilet.

Gammel 31-08-12, 07:15   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Slintrer, fett, bein, skinn - når noen ikke kan se sånt i maten sin, slår det meg hvor utrolig bortskjemte vi har klart å bli. Det er ressurskrevende å fø opp dyr, og her er det mange, mange som bare "klarer" spise kyllingfilet og indrefilet.

Kjøttdeig og skummet melk er blitt problemvarer. Fordi det selges mindre av det enn fileter og smør/fløte i forhold til innhold pr enhet. Det sier jo en hel del om hvor vi er kommet.

Gammel 31-08-12, 10:54   #69
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Enig.

Jeg er i stor grad enig.
Jeg har bodd flere år i utlandet, og det var litt av en øyeåpner å komme hjem igjen - folk lukker virkelig øynene. Utrolig mange vil ikke vite hvor maten kommer fra, eller hvordan den hadde det når den var i live. Jeg blir også overrasket over hvor hårsår mange er, som henger seg mer opp i hvordan noen formulerer innleggene enn hva hovedbudskapet er. Det er da jeg føler at man virkelig har truffet spikeren på hodet.

Dessuten er det jo ikke vanskelig å legge merke til at folk IKKE PRIORIETERER å kjøpe økologisk/fair trade osv. Hvis jeg bare ser på min omgangskrets, så er det jo ikke løgn å si at de fleste velger biler/ferier/duppeditter frem for bl.a. økologi.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 10:59   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, samtidig er det nesten umulig for oss som LIKER kjøtt med bein å få tak i bog, høyrygg, oksehaler eller skanker til en grei pris eller i det hele tatt.

Gammel 31-08-12, 11:30   #71
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Behovet for teak, mahogny, akasie mm, inkludert plantasjetømmer fra områder der det før var regnskog, og palmeoljeproduksjon.

Sist redigert av Tangina : 31-08-12 kl 13:49.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 11:40   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det var du som dro inn Soya og regnskog, og på det området fremstår du for meg som kunnskapsløs.

Så bra, for det (lille) jeg skev om soya var hentet direkte ut fra filmen.
For, du har helt rett, jeg er ganske blank når det kommer til sammenhenger med regnskog, utemøbler, palmeolje og soya.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.