Sv: Frukt i matboksen
Fra artikkelen: Og hva gjør det med barnas forhold til å spise opp maten når mamma kaster halve skiven etter å ha trykket ut blomsterformen? (Jo da, jeg ser at Kaluza sier hun sparer restene, tørker dem og bruker til krutonger i supper senere. Men for de fleste går det nok i søpla.)
Og ikke minst, hva gjør det med den gode stemningen rundt matbordet i barnehagen og på skolen når små barn skal overgå hverandre med de fineste matpakkene?
Jeg tror barn har godt av at det er forskjell på hverdag og fest. Jeg baker gjerne togkaker og prinsessemuffins til bursdagen, men festmatpakke hver dag blir for drøyt.
Dessuten: Gjør vi ikke barna en bjørnetjeneste? Står vi i fare for å skape kresne barn som mister respekten for «kjedelig» mat?
Jeg tror behovet for å dandere et koldtbord til treåringers matpakke på en tirsdag må være et symptom på at noe er galt med vårt syn på service til barna. Trolig bunner det i en snev av dårlig samvittighet. At de små englene må få det aller beste for å vite at vi elsker dem.
Jeg prøver en gang til, for jeg synes det er veldig rart at de vanligvis så oppegående menneskene på FP (legg merke til denne retorikken, bai ) ikke skjønner at det er trenden jeg misliker, ikke det at Kari Nordmann en gang iblant gjør seg ekstra flid med matpakken til poden, eller at folk ikke må være så opptatt av sunn mat. For meg handler dette om noe annet enn at "noen liker det og andre liker det" iallfall.
Og en ting til: Dere kan med stor sannsynlighet skylde dere selv for at dere har småspiste barn. 
|