|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ungen er for tung for beltestolenHva gjør dere som kommer i dette dilemmaet, før ungen er høy nok til å sitte godt kun med bilens seler? Ene 8-åringen vår har passert vektgrensa, men er bare 130 cm høy. Jeg tenker at han må da sitte sikrere med beltestolen eller pute enn ingenting. Det er vel slik at setene er testet for barn opp til 36 kilo, men det kan vel ikke skade å holde dem i beltestol litt lenger for det?
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungen er for tung for beltestolen.Vi har også tenkt slik. Det skjer ikke noe hokuspokus i det ungen passerer 36 kg, og dermed vil jeg tro det fortsatt er tryggest å sitte i beltestolen en stund til. Og det har vi praktisert. Men det er faktisk ikke lov, stolene er bare godkjent til 36 kg. Vi spurte Trygg Trafikk om dette en gang, og fikk da til svar at det ikke var lov. Jeg spurte også om det ikke var slik at det fortsatt var tryggere å sitte i beltestol, men det fikk jeg ikke noe svar på. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungen er for tung for beltestolen.Jeg spurte også TT da vi ble stoppet i kontroll for en stund siden, og han sa det samme. Ingen stol etter 36 kilo. De burde i grunnen lage noen som er testet og godkjent for tyngre barn.
|
|
|
#4 |
|
bits and pieces
|
Sv: Ungen er for tung for beltestolenJøss, må følge med på eldstemann framover jeg da. Han er farlig nær grensa tror jeg nemlig. Trodde de kunne bruke den til den ble for liten i høyden jeg.
|
|
|
|
#5 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Ungen er for tung for beltestolen.
Mener du at man kan få bot av å ha barn over 36 kg på pute/bilstol? Vår gutt er 135 cm ca og 36. Jeg har ikke lyst til å sette han rett i setet.
|
|
|
#6 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Ungen er for tung for beltestolenHva gjør man egentlig da? Snupsen er over 36 kilo, og over 135 cm også, men jeg hadde igrunn tenkt hun skulle sitte i stolen en god stund til.
|
|
|
#7 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ungen er for tung for beltestolenDet er nok et dilemma for Trygg Trafikk, men man kan jo lure på om de ville stått litt mer på for endringer hvis en beltestol faktisk utgjør stor forskjell på sikkerheten etter passerte 36 kg? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Ungen er for tung for beltestolenMen får man bot for å bruke sikkerhetsutstyr som ikke er godkjent til barnet? Og prikker på førerkortet? For det gjør man vel om man bruker annet som ikke passer til barnet, altså f eks snu barnet før det er 9 kg, eller sette det i beltestol før 15kg, som kanskje er enda mer vanlig? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ungen er for tung for beltestolenVi er et par kg unna. Hun er nok nærmere 137 cm nå men jeg har også tenkt at hun skal sitte i den lenge enda.
|
|
|
#10 |
|
Sv: Ungen er for tung for beltestolen
Det sies vel at om man har godkjent utstyr i bilen så skal det brukes. Nekter å tro at de veier barnet, nei.
|
|
|
#11 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Slik har vi tenkt også.
|
|
|
|
#13 |
|
snur
|
Ja, det er ikke noe maksimumslengde så lenge stolen passer. 135 cm er minimumsgrensa for å sitte uten ekstra bilsikring.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Så lenge stolen passer, er det ikke noen makslengde. Dere er pålagt å ha ham i godkjent sikringsutstyr frem til 150 cm/36 kg, hvis slikt ustyr finnes i bilen. (Frem til 135 cm er det påbudt. Punktum.) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Ungen er for tung for beltestolenVeide min i kveld, 34.2 kg og 138 cm lang. Hun blir sittende, for hun har massevis av plass enda.
|
![]() |
|
|