|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend
Enig!
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde aldri matpakke når jeg gikk på ungdomsskole og videregående. Kjøpte mat eller klarte meg uten. Spiste lite frokost også, var ikke sulten på morgenen og ingen pushet meg til å gjøre noe med det. Tenk om foreldrene mine gadd stå opp å smøre en god matpakke til meg. Moren til venninnen min gjorde det og jeg var så misunnelig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Jeg tror nok at guttemamma hadde klart å lage matpakke selv. Hvilken 16-åring er ikke i stand til å skjære brød og legge på pålegg? Greia er jo at mange tenåringer velger det bort. Det er ikke dermed noen automatikk i at man som en følge av det må lage matpakke som forelder. Eller bør. Men jeg kan ikke se noe negativt ved det heller.
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Jeg kunne lage matpakke selv. Foreldrene mine er oppegående folk som stiller opp på alle mulige ting. Men vi fikk ansvar for egen matpakke på slutten av barneskolen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guardian of the galaxy
|
Poden skal få matpakke så lenge han vil. Og jeg kommer ikke til å pushe på at han skal gjøre det selv. Jeg syns det er en helt fin ting å gjøre. Litt fordi jeg ser at over halvparten av ungdommene dropper matpakke når de må smøre selv.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her. Jeg har sørget for at ungene mine ikke sulter foran brødboksen, de kan smøre seg mat begge to. Så lenge de kan det når de må, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal kunne lage matpakkene til dem når jeg liker å gjøre det.
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendMange som sier de har dårlig tid om morgenen, her smører vi matpakkene om kvelden og setter dem i kjøleskapet. Gull verdt.
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Det gjorde jeg alltid tidligere når jeg smurte matpakker.
|
|
|
#10 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendJeg ser absolutt fordelen med at de smører selv, altså. Det er bare at jeg også ser fordelen med at jeg smører for dem. Og for meg vinner de fordelene.
|
|
|
#11 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendOg jeg lager matpakker om morgenen. Jeg har god tid om morgenen fordi jeg er irriterende morgenfrisk og fnyser av resten av familien som ikke står opp før vi skal ut gjennom døra.
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendBegge ungene mine kan smøre mat selv, men vi lager matpakkene. Familien består av ett a-menneske (meg) og tre b-mennesker. Og å tvinge igjennom at ungene skal stå opp enda tidligere for å lage sin egen mat når det tar meg 4 minutter å gjøre det, vel ... den kampen tar jeg ikke.
|
|
|
|
#13 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg kjenner bare mødre/damer som lager matpakker som ser ut som ting. Jeg har aldri møtt en far som syns det er gøy å lage morsomme matpakker. Men jeg har møtt veldig mange familier der det er far som lager matpakkene, ja. Men aldri utskjærte kunstbrødskiver, eller pasta stablet som eifeltårnet eller slikt.
|
|
|
#14 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendJeg tror ikke forskeren nødvendigvis har rett i at skiller skapes vha brødskiver formet som juletrær, men at klasseskillet til en viss grad kan VISES på den måten er jeg ikke helt uenig i. For meg er det hvertfall innlysende at økonomisk velstand også vises på valgene vi tar. Både i matveien, klesveien og i vår livstil generelt. Folk lever lenger på Vestsiden. Dog er det vel et større skille mellom ingenting (eller loff) og halvgrovt butikkbrød, enn mellom sistnevnte og bentoboksene. At unger bør kunne spise mat som ser ut som originalvaren fremfor leketøy, er jeg helt helt enig i, og mener i grunn det samme om tannpasta med tutti-fruttismak og vitaminbjørner som smaker og ser ut som sukkertøy. Det må være mulig å få i ungene vanlig mat uten å kamuflere det som snop eller liknenede.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med deg i at disse forskerne vet mye mer om kosthold enn oss andre. Men at de vet mer om klasseskiller enn andre, er jeg veldig i tvil om. Den ene forskerene poengterer jo også at hun ikke har forsket på dette. det de sier om ernæring har de sikkert peil på, men det de sier om klasseskiller er bare kvalifisert gjetning/synsing rett og slett.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Man kan vel også regne med at svarene fra disse forskerene eller ærnæringsfysiologene kan være påvirket av spørsmålene de fikk fra journalisten. Og at det ikke nødvendigvis er en sak de brenner for selv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendJeg har ikke møtt din mann, men jeg har sett bilde av ham og møter ham gjerne.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendMøt bentodad! http://bentodad.tumblr.com/ (han er ikke min da!)
Sist redigert av Tallulah : 05-09-12 kl 11:15. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendJeg argumenterer egentlig ikke for noe.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrendNå kjøpte jeg sjelden mat på ungdomsskolen (vi hadde ikke kantine, men Rema rett nedi gata), men jeg gikk med aviser hver dag fra jeg var 13 år, og hadde derfor ofte penger. Vet ikke om det er vanlig at trettenåringer jobber i dag, men de fleste vennene mine gikk med aviser aller andre ting.
|
![]() |
|
|