Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-12, 10:41   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Poden skal få matpakke så lenge han vil. Og jeg kommer ikke til å pushe på at han skal gjøre det selv. Jeg syns det er en helt fin ting å gjøre. Litt fordi jeg ser at over halvparten av ungdommene dropper matpakke når de må smøre selv.

Enig!

Mine gutter smører mat til seg selv å daglig basis, men matpakka smører far i huset. Jeg har sikkert sagt det før, men jeg jobber i vgs, og ser mye dårlig spising - mange hopper man over maten (og fungerer dårlig fra 12-15) eller man stikker over veien og kjøper stekt ris eller pommes frites. Av og til kommenterer jeg matpakker som ser veldig foreldrelagde ut (kokt egg med tomat og sånn) og spør om de har vært hedige å få en mamma/pappa-lagd matpakke - og da smiler de og ser så glade ut at jeg blir litt rørt. Selvfølgelig kan nesten-voksne tenåringer fint lage sin egen matpakke, men det kan like gjerne være sånn at man velger å se på det som en liten touch av omtanke helt på tampen av hjemmeboerperioden å lage en matpakke også.

Lang avsporing her. Men jeg er litt opptatt av å se det store bildet og ikke henge seg opp i detaljer - i en familie er smøre matpakka selv en ypperlig arena for ansvar og selvstendighet, mens i en annen familie kan det like gjerne være noe helt annet. Med et snev av selvinnsikt tror jeg de fleste aner om barna utvikler det selvstendigheten og ansvarsbevisstheten som de bør ha for sin alder i hverdagen som helhet.

Gammel 05-09-12, 22:23   #2
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Enig!

Av og til kommenterer jeg matpakker som ser veldig foreldrelagde ut (kokt egg med tomat og sånn) og spør om de har vært hedige å få en mamma/pappa-lagd matpakke - og da smiler de og ser så glade ut at jeg blir litt rørt. Selvfølgelig kan nesten-voksne tenåringer fint lage sin egen matpakke, men det kan like gjerne være sånn at man velger å se på det som en liten touch av omtanke helt på tampen av hjemmeboerperioden å lage en matpakke også.

Lang avsporing her. Men jeg er litt opptatt av å se det store bildet og ikke henge seg opp i detaljer - i en familie er smøre matpakka selv en ypperlig arena for ansvar og selvstendighet, mens i en annen familie kan det like gjerne være noe helt annet. Med et snev av selvinnsikt tror jeg de fleste aner om barna utvikler det selvstendigheten og ansvarsbevisstheten som de bør ha for sin alder i hverdagen som helhet.

Jeg hadde aldri matpakke når jeg gikk på ungdomsskole og videregående. Kjøpte mat eller klarte meg uten. Spiste lite frokost også, var ikke sulten på morgenen og ingen pushet meg til å gjøre noe med det. Tenk om foreldrene mine gadd stå opp å smøre en god matpakke til meg. Moren til venninnen min gjorde det og jeg var så misunnelig.

Jeg kommer til å smøre matpakke til guttene mine så lenge jeg kan! Jeg tror det viser omtanke og er en god hjelp i skolehverdagen dersom det ligger en oppkuttet gulrot og noen blåbær oppi! Men noen særlig utskjæringer av figurer osv har jeg ikke tid til!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:43   #3
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Neisj. Sånne teite generaliseringer synes jeg vi skal binde en stein rundt halsen på og hive på sjøen.

Gammel 05-09-12, 23:01   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva med alternativet at foreldrene dine hadde stått opp og lært deg å lage matpakke og sørget for at du fikk den kompetanse som skulle til for å kunne velge deg god og riktig matpakke? Hadde det vært et dårligere alternativ?

Jeg tror nok at guttemamma hadde klart å lage matpakke selv. Hvilken 16-åring er ikke i stand til å skjære brød og legge på pålegg? Greia er jo at mange tenåringer velger det bort. Det er ikke dermed noen automatikk i at man som en følge av det lage matpakke som forelder. Eller bør. Men jeg kan ikke se noe negativt ved det heller.

Gammel 06-09-12, 14:08   #5
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg oppfattet som problemet var fraværende foreldre mer enn at de ikke smurte matpakken.

Jeg kunne lage matpakke selv. Foreldrene mine er oppegående folk som stiller opp på alle mulige ting. Men vi fikk ansvar for egen matpakke på slutten av barneskolen.

Men jeg var trøtt, lite lysten på mat og de få gangene jeg laget matpakke så var det et par skiver med feks leverpostei i en boks. Det fantes jo frukt og grønt og i kjøleskapet, men ingenting fristet så tidlig og tiden var knapp.

Angret alltid når lunsjtider kom, for da var jeg sulten. Men hadde som regel penger til å kjøpe noe eller gikk uten.

Venninnen min hadde feks frokostbrød, skiver, frukt. Ikke særlig fancy men ofte med litt paprika og salat på.

Jeg har først nå i voksen alder "tvunget" meg selv til å spise en skive hver morgen. Det gikk noen uker, og nå klarer jeg meg ikke uten.

At unger smører matpakkene selv ser jeg ikke på som et problem altså. Men jeg tror det må være voksen til stede for å motivere litt. Selv når de er ungdommer. Selvsagt klarer de å lage matpakke selv, men hva skal til for at den blir spist også.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 09:44   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

eg syns en ting mangler i debatten; når skal ungene lage matpakkene selv? Litjtausa begynte på første skoledag, selvsagt med oppsyn så ikke alt blir nugatti. Jeg ser ikke poenget med å gjøre ting de kan fikse selv, og tror de har godt av å klare seg selv.

Poden skal få matpakke så lenge han vil. Og jeg kommer ikke til å pushe på at han skal gjøre det selv. Jeg syns det er en helt fin ting å gjøre. Litt fordi jeg ser at over halvparten av ungdommene dropper matpakke når de må smøre selv.

Gammel 05-09-12, 09:45   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Poden skal få matpakke så lenge han vil. Jeg syns det er en helt fin ting å gjøre. Litt fordi jeg ser at over halvparten av ungdommene dropper matpakke når de må smøre selv.

Samme her. Jeg har sørget for at ungene mine ikke sulter foran brødboksen, de kan smøre seg mat begge to. Så lenge de kan det når de må, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal kunne lage matpakkene til dem når jeg liker å gjøre det.

Gammel 05-09-12, 09:53   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange som sier de har dårlig tid om morgenen, her smører vi matpakkene om kvelden og setter dem i kjøleskapet. Gull verdt.

Gammel 05-09-12, 09:55   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mange som sier de har dårlig tid om morgenen, her smører vi matpakkene om kvelden og setter dem i kjøleskapet. Gull verdt.

Det gjorde jeg alltid tidligere når jeg smurte matpakker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 09:55   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser absolutt fordelen med at de smører selv, altså. Det er bare at jeg også ser fordelen med at jeg smører for dem. Og for meg vinner de fordelene.

Men poden kan lage mat. Og mest sannsynlig blir han flinkere enn meg til det også. Han har noen gener og egenskaper vi ikke skjønner hvem han har fra.

Gammel 05-09-12, 09:58   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Og jeg lager matpakker om morgenen. Jeg har god tid om morgenen fordi jeg er irriterende morgenfrisk og fnyser av resten av familien som ikke står opp før vi skal ut gjennom døra.
Da har jeg drukket kaffe, spist frokost, skiftet kjole, hørt på musikk, laget matpakker, surfet litt, sunget litt, skiftet kjole igjen, danset en liten fnisedans på kjøkkenet og alt sånn der.

Gammel 05-09-12, 10:00   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge ungene mine kan smøre mat selv, men vi lager matpakkene. Familien består av ett a-menneske (meg) og tre b-mennesker. Og å tvinge igjennom at ungene skal stå opp enda tidligere for å lage sin egen mat når det tar meg 4 minutter å gjøre det, vel ... den kampen tar jeg ikke.

Siden det tar meg 4 minutter å lage to matpakker, så skjønner dere jo at det ikke er all verden med pynting av matpakkene til mine unger. En brødskive, et knekkebrød, yoghurt og en gulrot i staver (sistnevnte bare til snuppa). På turdagen får knerten med seg kjeks og kakao også. Frukt får de på skolen/i barnehagen.

Gammel 05-09-12, 10:55   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Sitat:

Det er akkurat dette med at disse matpakkene helt tydelig er en kvinnegreie jeg synes er litt rart. Her i huset lager mannen som regel matpakkene. I omgangskretsen min er heller ikke matpakke en mammagreie. Inntrykket mitt fra slike mammablogger og diskusjonen her er at det er utelukkende en mammating å holde på med. De henviser hele tiden til hva andre mødre mener og gjør når de skriver om matpakkediskusjonen. Akkurat det skurrer litt kjenner jeg. Hvor er far i diskusjonen?

Jeg kjenner bare mødre/damer som lager matpakker som ser ut som ting. Jeg har aldri møtt en far som syns det er gøy å lage morsomme matpakker. Men jeg har møtt veldig mange familier der det er far som lager matpakkene, ja. Men aldri utskjærte kunstbrødskiver, eller pasta stablet som eifeltårnet eller slikt.

Gammel 05-09-12, 11:08   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke forskeren nødvendigvis har rett i at skiller skapes vha brødskiver formet som juletrær, men at klasseskillet til en viss grad kan VISES på den måten er jeg ikke helt uenig i. For meg er det hvertfall innlysende at økonomisk velstand også vises på valgene vi tar. Både i matveien, klesveien og i vår livstil generelt. Folk lever lenger på Vestsiden. Dog er det vel et større skille mellom ingenting (eller loff) og halvgrovt butikkbrød, enn mellom sistnevnte og bentoboksene. At unger bør kunne spise mat som ser ut som originalvaren fremfor leketøy, er jeg helt helt enig i, og mener i grunn det samme om tannpasta med tutti-fruttismak og vitaminbjørner som smaker og ser ut som sukkertøy. Det må være mulig å få i ungene vanlig mat uten å kamuflere det som snop eller liknenede.

Når forskere uttaler seg om disse tingene, velger jeg faktisk å ta dem litt på alvor, i det minste, akkurat som jeg gjør det i andre saker hvor ernæringsforskere eller andre fagfolk uttaler seg. Jeg tipper de ha litt mer greie på det enn jeg har, siden jeg hverken er ernæringsfysiolog eller professor innen samme emne.

Gammel 05-09-12, 11:56   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror ikke forskeren nødvendigvis har rett i at skiller skapes vha brødskiver formet som juletrær, men at klasseskillet til en viss grad kan VISES på den måten er jeg ikke helt uenig i. For meg er det hvertfall innlysende at økonomisk velstand også vises på valgene vi tar. Både i matveien, klesveien og i vår livstil generelt. Folk lever lenger på Vestsiden. Dog er det vel et større skille mellom ingenting (eller loff) og halvgrovt butikkbrød, enn mellom sistnevnte og bentoboksene. At unger bør kunne spise mat som ser ut som originalvaren fremfor leketøy, er jeg helt helt enig i, og mener i grunn det samme om tannpasta med tutti-fruttismak og vitaminbjørner som smaker og ser ut som sukkertøy. Det må være mulig å få i ungene vanlig mat uten å kamuflere det som snop eller liknenede.

Når forskere uttaler seg om disse tingene, velger jeg faktisk å ta dem litt på alvor, i det minste, akkurat som jeg gjør det i andre saker hvor ernæringsforskere eller andre fagfolk uttaler seg. Jeg tipper de ha litt mer greie på det enn jeg har, siden jeg hverken er ernæringsfysiolog eller professor innen samme emne.

Jeg er enig med deg i at disse forskerne vet mye mer om kosthold enn oss andre. Men at de vet mer om klasseskiller enn andre, er jeg veldig i tvil om. Den ene forskerene poengterer jo også at hun ikke har forsket på dette. det de sier om ernæring har de sikkert peil på, men det de sier om klasseskiller er bare kvalifisert gjetning/synsing rett og slett.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 17:03   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er enig med deg i at disse forskerne vet mye mer om kosthold enn oss andre. Men at de vet mer om klasseskiller enn andre, er jeg veldig i tvil om. Den ene forskerene poengterer jo også at hun ikke har forsket på dette. det de sier om ernæring har de sikkert peil på, men det de sier om klasseskiller er bare kvalifisert gjetning/synsing rett og slett.

Man kan vel også regne med at svarene fra disse forskerene eller ærnæringsfysiologene kan være påvirket av spørsmålene de fikk fra journalisten. Og at det ikke nødvendigvis er en sak de brenner for selv.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:07   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har ikke møtt din mann, men jeg har sett bilde av ham og møter ham gjerne. :
()

Jeg sier ikke at mennene og fedrene som lager fancy matpakker ikke finnes, altså. Jeg bare mener at i min verden så er det kun mødre og damer som driver med dette, og hvis det er sånn jevnt over, så er det ikke så rart at fedrene ikke blir så mye nevnt i diskusjoner eller blir dratt inn i bloggene. Som et svar til AprilRyan, over her.

Gammel 05-09-12, 11:08   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Møt bentodad! http://bentodad.tumblr.com/ (han er ikke min da!)

Både jeg og høvdingen er generelt opptatt av estetikk, og begge liker japansk kultur. Mine matpakker er nok mindre kreative, med tanke på at de oftere er laget etter inspirasjon av noe jeg har sett online, mens han skjærer er kårni hakk i egget så det ser ut som en sprø, gapende and, f.eks. Også må jeg jo si at det slett ikke er alle, ikke navngi brorparten, av matpakkene som får en makeover. Men eggene gjør det alltid. Om det enten er firkantegg fra Donald, kaniner fra japanske eggeformer eller noe høvdingen har laget etter fantasien.

Sist redigert av Tallulah : 05-09-12 kl 11:15.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:12   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg argumenterer egentlig ikke for noe.
Jeg bare forsøker å forklare at det at ungdom ikke tar med seg mat, ikke trenger å ha noe med dårlig opplæring hjemmefra å gjøre. Og min Pode skal ha med mat hjemmefra.

For meg/oss er det flere fordeler ved å lage matpakkene enn å la det være.
De som velger motsatt vil jeg tro at opplever flere fordeler med den varianten.
Det trenger ikke være så svart og hvitt og rett og galt.

Gammel 05-09-12, 11:17   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nå kjøpte jeg sjelden mat på ungdomsskolen (vi hadde ikke kantine, men Rema rett nedi gata), men jeg gikk med aviser hver dag fra jeg var 13 år, og hadde derfor ofte penger. Vet ikke om det er vanlig at trettenåringer jobber i dag, men de fleste vennene mine gikk med aviser aller andre ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.