Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-12, 09:52   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De gangene min kjæreste, altså barnas bonusfar, lager matpakke, da får guttene sånne smilefjes på servelaten med agurk og sånt. Slikt har ikke jeg tid til.

Hah. Og nå fikk jeg flashback til den gangen for noen år siden jeg var superbastant på at han aldri skulle gjøre slikt. :mimrer:

Sorry avsporing. Carry on.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 09:55   #102
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Det er akkurat dette med at disse matpakkene helt tydelig er en kvinnegreie jeg synes er litt rart. Her i huset lager mannen som regel matpakkene. I omgangskretsen min er heller ikke matpakke en mammagreie. Inntrykket mitt fra slike mammablogger og diskusjonen her er at det er utelukkende en mammating å holde på med. De henviser hele tiden til hva andre mødre mener og gjør når de skriver om matpakkediskusjonen. Akkurat det skurrer litt kjenner jeg. Hvor er far i diskusjonen?

Jeg kjenner bare mødre/damer som lager matpakker som ser ut som ting. Jeg har aldri møtt en far som syns det er gøy å lage morsomme matpakker. Men jeg har møtt veldig mange familier der det er far som lager matpakkene, ja. Men aldri utskjærte kunstbrødskiver, eller pasta stablet som eifeltårnet eller slikt.

Gammel 05-09-12, 09:58   #103
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Zoe... Hvis foreldre må lage matpakker til ungdommer for at de skal bli bra må det jo ha sviktet i opplæringen fram til dette?
Jeg ser for meg at ungdommer som plutselig får oppgaven i fanget gjerne kan slurve.

På ungdomsskolen sluttet jeg å ha med mat. Da kjøpte jeg meg enten mat på kiosken eller fikk en skive av noen andre, eller som oftest gikk jeg uten mat.
Da hadde jeg laget egne matpakke i flere år.

Stesnuppa har laget egen matpakke lenge. Plutselig tar hun ikke med seg mat på skolen lengre.
Venninnene til Stesnuppa har laget matpakker selv enda lengre enn henne. Ingen av dem har med matpakke på skolen.

Enten kjøper de junk, eller så spiser de ikke.

Og de er ikke veldig spesielle. Det er mange ungdommer som gjør det på den måten.

I ingen av disse tilfellene er det foreldrene som har feilet i å lære dem hva en bra matpakke er og viktigheten av hva en god lunsj er, i hvertfall.

Gammel 05-09-12, 10:04   #104
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Zoe... Hvis foreldre må lage matpakker til ungdommer for at de skal bli bra må det jo ha sviktet i opplæringen fram til dette?
Jeg ser for meg at ungdommer som plutselig får oppgaven i fanget gjerne kan slurve.

Nja, det er ingenting i veien med oppdragelsen jeg fikk. Jeg kan lage matpakke, men har aldri interessert meg for å lage noe som helst. På videregående kjøpte jeg stort sett ferdig påsmurt horn med ost og skinke. Hadde jeg hatt tilgang på junk hadde jeg garantert kjøpt dette. *jo mer frityrfett, jo bedre*

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 10:05   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg kjenner bare mødre/damer som lager matpakker som ser ut som ting. Jeg har aldri møtt en far som syns det er gøy å lage morsomme matpakker. Men jeg har møtt veldig mange familier der det er far som lager matpakkene, ja. Men aldri utskjærte kunstbrødskiver, eller pasta stablet som eifeltårnet eller slikt.

Nå har du ikke møtt min mann, men han former gjerne egg og skjærer ut rare figurer. Men han er jo designer og opptatt av estetikk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 10:07   #106
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har ikke møtt din mann, men jeg har sett bilde av ham og møter ham gjerne. :
()

Jeg sier ikke at mennene og fedrene som lager fancy matpakker ikke finnes, altså. Jeg bare mener at i min verden så er det kun mødre og damer som driver med dette, og hvis det er sånn jevnt over, så er det ikke så rart at fedrene ikke blir så mye nevnt i diskusjoner eller blir dratt inn i bloggene. Som et svar til AprilRyan, over her.

Gammel 05-09-12, 10:08   #107
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Møt bentodad! http://bentodad.tumblr.com/ (han er ikke min da!)

Både jeg og høvdingen er generelt opptatt av estetikk, og begge liker japansk kultur. Mine matpakker er nok mindre kreative, med tanke på at de oftere er laget etter inspirasjon av noe jeg har sett online, mens han skjærer er kårni hakk i egget så det ser ut som en sprø, gapende and, f.eks. Også må jeg jo si at det slett ikke er alle, ikke navngi brorparten, av matpakkene som får en makeover. Men eggene gjør det alltid. Om det enten er firkantegg fra Donald, kaniner fra japanske eggeformer eller noe høvdingen har laget etter fantasien.

Sist redigert av Tallulah : 05-09-12 kl 10:15.
Gammel 05-09-12, 10:08   #108
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke forskeren nødvendigvis har rett i at skiller skapes vha brødskiver formet som juletrær, men at klasseskillet til en viss grad kan VISES på den måten er jeg ikke helt uenig i. For meg er det hvertfall innlysende at økonomisk velstand også vises på valgene vi tar. Både i matveien, klesveien og i vår livstil generelt. Folk lever lenger på Vestsiden. Dog er det vel et større skille mellom ingenting (eller loff) og halvgrovt butikkbrød, enn mellom sistnevnte og bentoboksene. At unger bør kunne spise mat som ser ut som originalvaren fremfor leketøy, er jeg helt helt enig i, og mener i grunn det samme om tannpasta med tutti-fruttismak og vitaminbjørner som smaker og ser ut som sukkertøy. Det må være mulig å få i ungene vanlig mat uten å kamuflere det som snop eller liknenede.

Når forskere uttaler seg om disse tingene, velger jeg faktisk å ta dem litt på alvor, i det minste, akkurat som jeg gjør det i andre saker hvor ernæringsforskere eller andre fagfolk uttaler seg. Jeg tipper de ha litt mer greie på det enn jeg har, siden jeg hverken er ernæringsfysiolog eller professor innen samme emne.

Gammel 05-09-12, 10:12   #109
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg argumenterer egentlig ikke for noe.
Jeg bare forsøker å forklare at det at ungdom ikke tar med seg mat, ikke trenger å ha noe med dårlig opplæring hjemmefra å gjøre. Og min Pode skal ha med mat hjemmefra.

For meg/oss er det flere fordeler ved å lage matpakkene enn å la det være.
De som velger motsatt vil jeg tro at opplever flere fordeler med den varianten.
Det trenger ikke være så svart og hvitt og rett og galt.

Gammel 05-09-12, 10:17   #110
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjøpte jeg sjelden mat på ungdomsskolen (vi hadde ikke kantine, men Rema rett nedi gata), men jeg gikk med aviser hver dag fra jeg var 13 år, og hadde derfor ofte penger. Vet ikke om det er vanlig at trettenåringer jobber i dag, men de fleste vennene mine gikk med aviser aller andre ting.

Gammel 05-09-12, 10:19   #111
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Hvis ungdommer kjøper junk til skolemat må de få pengene fra er sted. Får de med seg penger til slikt hver dag?
Nå hadde ikke vi kantine på ungdomsskolen så jeg er ikke vant til muligheten.

Ungdommen har bankkort. Der er det ukelønn, eller bursdagspenger, eller småpengene de fikk fra bestemor da de vasket koppene, eller penger de får ved å jobbe, eller et eller annet.
Når barna blir litt over barneskolealder har man ikke lenger detaljstyring på pengene deres.

Stesnuppa og gjengen har kantine på skolen, men også to butikker i umiddelbar nærhet. Det hjelper ikke å si til snart 15-årige jenter at de ikke får gå på butikken i friminuttene.

Gammel 05-09-12, 10:20   #112
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om Stesnuppa (14, snart 15) har penger akkurat i dag eller i morgen eller noe. Vet dere slikt? Jeg har ingen aning.

Podens (7) pengebok og pengebeholdning har jeg enn så lenge kontroll på.

Gammel 05-09-12, 10:56   #113
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror ikke forskeren nødvendigvis har rett i at skiller skapes vha brødskiver formet som juletrær, men at klasseskillet til en viss grad kan VISES på den måten er jeg ikke helt uenig i. For meg er det hvertfall innlysende at økonomisk velstand også vises på valgene vi tar. Både i matveien, klesveien og i vår livstil generelt. Folk lever lenger på Vestsiden. Dog er det vel et større skille mellom ingenting (eller loff) og halvgrovt butikkbrød, enn mellom sistnevnte og bentoboksene. At unger bør kunne spise mat som ser ut som originalvaren fremfor leketøy, er jeg helt helt enig i, og mener i grunn det samme om tannpasta med tutti-fruttismak og vitaminbjørner som smaker og ser ut som sukkertøy. Det må være mulig å få i ungene vanlig mat uten å kamuflere det som snop eller liknenede.

Når forskere uttaler seg om disse tingene, velger jeg faktisk å ta dem litt på alvor, i det minste, akkurat som jeg gjør det i andre saker hvor ernæringsforskere eller andre fagfolk uttaler seg. Jeg tipper de ha litt mer greie på det enn jeg har, siden jeg hverken er ernæringsfysiolog eller professor innen samme emne.

Jeg er enig med deg i at disse forskerne vet mye mer om kosthold enn oss andre. Men at de vet mer om klasseskiller enn andre, er jeg veldig i tvil om. Den ene forskerene poengterer jo også at hun ikke har forsket på dette. det de sier om ernæring har de sikkert peil på, men det de sier om klasseskiller er bare kvalifisert gjetning/synsing rett og slett.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 14:26   #114
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MammaHeksa, her.

Hvorfor er mødre så kjappe til å tro at det forventes at de følger opp enhver ny trend?

Jeg håper at ikke mange mødre tror det, men jeg har selv måttet kvele en gryende dårlig samvittighet over "kjipe" matpakker når jeg ikke har hatt ork eller tid til å finne fram rosettkniven og har glemt å kjøpe balsamicosirup. Skamme meg for å i det hele tatt å få gryende dårlig samvittighet over at matpakkene ikke alltid er like innbydende og "festlige"!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 15:05   #115
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det skal være en foreldrejobb å gjøre matpakken festlig?
At ungenes mat blir riktig og variert har vi som foreldre et ansvar for, men om det er slik at barna må ha gulrøttene utskåret som blomster på skolematen for at de skal nedverdige seg til å spise den tenker jeg litt mer i kategorien "bortskjemt unge". Om ungen synes hjerteformet agurk er viktig så kan ungen lage hjerter selv, men da også spise avkappet i prosessen.

Det synes jeg ble litt kjipt sagt, er det egentlig slik at barna som får hjerteformet agurk ikke gidder å spise vanlig agurk?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 15:18   #116
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå var du skikkelig nedlatende, Hattifnatten. Hvorfor trekker du slutningen om at når foreldre vil være litt morsomme i matveien, så er det fordi barna krever det?

Gammel 05-09-12, 15:22   #117
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De få gangene jeg slår til med noe figurformet i matboksen, så gjør jeg det fordi jeg synes det er gøy. Jeg lager ikke "morsomme" matpakker, men de er varierte. Jeg koser meg faktisk med det, slik jeg også kan kose meg med annen matlaging på kjøkkenet. Barna har aldri etterspurt figurer av noe som helst.

Gammel 05-09-12, 15:22   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvor har du denne ideen om at barna ikke vil spise noe annet fra?

Gammel 05-09-12, 15:24   #119
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men igjen; hvem et det som formidler det som verdivalg? Er det bare noe du har fantasert opp, eller bygger du det på noe reelt?

Gammel 05-09-12, 15:25   #120
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Sitat:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det skal være en foreldrejobb å gjøre matpakken festlig?
At ungenes mat blir riktig og variert har vi som foreldre et ansvar for, men om det er slik at barna må ha gulrøttene utskåret som blomster på skolematen for at de skal nedverdige seg til å spise den tenker jeg litt mer i kategorien "bortskjemt unge". Om ungen synes hjerteformet agurk er viktig så kan ungen lage hjerter selv, men da også spise avkappet i prosessen.

Nå blander du to linjer i tråden her, tror jeg. Den ene linjen går på fancy mat. Den andre går på om foreldre skal lage matpakke til barna i uendelige tider.

Det er ikke nødvendigvis slik at de som lager kreativ mat og gulrøtter utskåret som barbie-dukker også er de samme som vil lage matpakke til barna til de flytter hjemmefra.

Jeg syns det er kjempefint hvis noen foreldre syns det er morsomt å lage kreative matpakker. Jeg syns det er kjempesmart om noen lærer barna å lage sunne matpakker selv. Jeg syns det er lurere at foreldre lager matpakke til barn/ungdom som velger å ikke spise hvis de skal lage matpakke selv.
Det er bra saker med alt.
Innlegget ditt rakker veldig ned på foreldre som ønsker å gjøre litt stas ut av matpakken. OG foreldre som velger å lage matpakke til barna sine. Er det det du mener?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.