Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-12, 01:17   #81
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Jeg lurer på om ikke Utøya må bli ei minneøy, dvs en stor minnepark.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 01:21   #82
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Det tenker jeg også, Teflona.

skyfri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 01:30   #83
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste også den artikkelen i dag, Skyfri. Jeg lar meg berøre. Han setter ord på mye av det jeg har tenkt og følt hele veien, men heldigvis ikke som direkte berørt part slik denne mannen er. Jeg kjenner også litt på den biten at Utøya kun overlates til AUF, og at alle avgjørelser skal tas der uavhengig av hva pårørende eller andre måtte føle og mene. Det som har skjedd der gjør at de fleste innbyggere i landet får et forhold til stedet, og jeg vil tro at mange pårørende og etterlatte (som ikke nødvendigvis har noen som helst tilknytning til AP eller AUF) har et veldig sterkt følelsesmessig forhold til stedet.

Jeg er redd for at det store engasjementet om å ta Utøya tilbake er dømt til å tapes, og dermed bli et slags nederlag om man kan kalle det for det. Det virker som om det legges mye prestisje på denne fronten i at gjerningsmannen ikke skal "vinne", og hvilke følelser vil AUFere sitte igjen med hvis man ser at det å ta Utøya tilbake (i praksis, og ikke bare symbolsk) ikke er gjennomførbart? Uansett hvordan jeg vrir og vender på det så kjenner jeg at jeg synes opplevelsen til de som ikke klarer å reise tilbake til Utøya på leir og til pårørende som blir støtt av at man skal legge opp til ny leir og fest og moro på stedene hvor deres barn ble massakrert, skal veie tyngre enn til de som mener at man skal skal ha Utøya som AUFs base og leirsted. Jeg er visst ikke demokratisk anlagt fullt og helt, ser jeg.

Det vises stadig til at det ikke er snakk om leir i år, men kanskje noen år fram i tid. Jeg tror man undervurderer sårene 22. juli har skapt hvis man tror at de sterke følelsene rundt massakren skal være sterkt bleknet, at det skal bli hyggelig å bade og flørte på kjærlighetsstien igjen, fordi det har gått fire-fem år.

Tiden vil vise.

Gammel 07-07-12, 09:51   #84
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det er for tidlig å ta en avgjørelse. Det ville blitt helt feil å arrangere sommerleir både i år og til neste år, men hva man gjør om noen år får man avgjøre da.

Gammel 07-07-12, 10:06   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er for tidlig å si at man skal tilbake om noen år også. Det vil gjøre det vanskeligere å faktisk ta øye i bruk igjen om noen år, tror jeg. Fordi de etterlatte og traumatiserte ikke har hatt fred i mellomtiden.

Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 10:14   #86
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Men det er jo også slik at man nok aldri kan bli enig. For noen etterlatte kan det være viktig at man en arrangerer nye sommerleire, for andre igjen er det helt feil. Så uansett hva man lander på så vil det for noen være feil beslutning.

Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hva jeg selv ville tenkt som pårørende i en slik situasjon.

Gammel 07-07-12, 10:40   #87
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jo noen fylkeslag arrangert sommerleir andre steder i år og det tenker jeg er helt riktig.
Jeg tror at det beste må være at Utøya får bli et minnested, en park for de etterlatte.

Det er så grusomt og ufattelig det som skjedde der.
Hvordan kan man more seg et sted hvor unge mennesker ble henrettet på det viset. Alle stedene man vet de gjemte seg, og løp i panikk?

Jeg er enig med Teflona kjenner jeg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 11:04   #88
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns innlegget det linkes til er veldig god og tankevekkende. Og jeg syns denne saken også bærer preg av at Utøya er et sted som det er knyttet så utrolig mange følelser og så utrolig mye historie til. Det har alltid vært et symbolsk sted - Arbeiderpartiets vugge, der de fremtidige politikerene dyrkes og løftes frem. Et symbol på partiets linje fra ung til gammel. Og nettopp derfor tror jeg det er ekstra vanskelig å gi slipp på stedet, å innrømme at det ikke lenger bare tilhører AUF og Arbeiderpartiet, men at det på en måte er et sted som tilhører hele landet, uavhengig av partitilknytning.

Jeg tror det er uklokt å "ta Utøya tilbake". I alle fall for den generasjonen politikere som faktisk opplevde Utøyaangrepet. Men om jeg har rett i det vil bare tiden kunne vise.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 18:43   #89
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag ble planene for Utøya presentert. I følge AUF skal det bli Norges ledende kurs- og leirsted for ungdom.

Gammel 07-09-12, 19:55   #90
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mest trist at de som mener Utøya skal "fredes" må føle seg så fullstendig overkjørte nå. Man kunne ventet mye, mye lenger. Kanskje de blir klare en gang, men dette virker veldig respektløst mot dem som faktisk sliter med tanken på dette. Som jeg har sagt før; vi må gå i tempoet til de som går seinest.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 19:58   #91
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er altfor, altfor tidlig, og mange berørte må føle seg veldig støtt av det. Grotesk å se de glossy bildene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 20:02   #92
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke ment så mye om dette før, men de bildene som ble presentert i dag kjennes veldig feil.

Gammel 07-09-12, 20:06   #93
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hele tiden tenkt at dette er noe AUF må avgjøre sjøl, men jeg kjenner at det er litt tidlig med glossy bilder fra et sted som forbindes med så mye grusomhet. Jeg har jo ingen direkte forbindelse til Utøya eller noen som ble drept, så jeg skjønner godt hvis de som faktisk har det føler at dette er for tidlig.

Gammel 07-09-12, 20:08   #94
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette berører jo ikke bare AUF. Alle de etterlatte er jo ikke AUF-ere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 20:09   #95
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett denne tråden før nå. Så mange fine, reflekterte innlegg om en veldig vanskelig sak.

Jeg kjenner ingen som var på Utøya eller pårørende. Likevel blir jeg slått i bakken når jeg tenker på det forferdelige som har skjedd der. Jeg tror ikke jeg ville klare å dra på besøk dit. Jeg husker følelsen jeg fikk når jeg sto på stranden i Normandie. Jeg hadde en følelse av å tråkke på andres blod, og det skjedde for mange tiår siden. Lenge før jeg ble født.

Jeg synes AUF agerer altfor fort i denne saken. Det er tydelig at dette ikke er greit for alle, og det synes jeg de bør ta mer inn over seg.

Bildet Irma la ut nå ser jo veldig idyllisk ut, men jeg kjenner at de som leker i vannet minner meg om dem som la på svøm, de på stranden om dem som gjemte seg. Nei, dette er altfor tidlig. Og kanskje bør det ikke skje i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg ville kunne klare å sende ungene mine dit.

Gammel 07-09-12, 20:10   #96
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg har kun lest det jeg lenket til over her (skal lese det du lenket til også, Fnatten), men jeg ble rett og slett kvalm da jeg så bildene tidligere i dag. Jeg fatter ikke hva AUF tenker med, og lurer på hvor de "voksne" har vært i prosessen. Det vil si erfarne politikere, eksperter ifht. psykiatri og den slags. Det er greit at man er uenige, men et minstekrav i forhold til respekt til meningsmotstandere synes jeg man bør ha. Alvoret i saken tatt i betraktning.

Hurra. Det skal aldri mer lages ungdomsleir på Utøya den 22. juli.

Gammel 07-09-12, 20:10   #97
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dette berører jo ikke bare AUF. Alle de etterlatte er jo ikke AUF-ere.

Nei, det sa jeg ikke heller. Men da denne diskusjonen begynte tenkte jeg at til syvende og sist må AUF avgjøre hva de gjør med sitt sted, selvsagt med hensyn til alle de etterlatte og påvirkede. Nå er jeg usikker, for jeg tror det de gjør er for mye for snart.

Gammel 07-09-12, 20:15   #98
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har egentlig vært litt i mot at Utøya skal "tas tilbake". Nå har jeg imidlertid endret oppfatning, og mener at det er riktig å gjøre det. Uansett, det er ikke min kampsak - jeg vet ikke hva jeg ville ha ment om jeg hadde hatt andre sko på.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 20:18   #99
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte inn på auf.no og se hva de skriver om dette. I nyheten om "nye Utøya" er det ikke reflektert over at det er motstand mot prosjektet. Bare at de skal bruke god tid (vel, da burde de ha ventet litt med å legge fram disse planene) og at det er viktig for AUF å ta hensyn til pårørende og etterlatte.

Gammel 07-09-12, 20:18   #100
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syntes også bildene som ble lagt fram i dag var usmakelige. Jeg er for en minneøy, et sted alle som trenger det skal få besøke når de trenger det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.