|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg lurer på om ikke Utøya må bli ei minneøy, dvs en stor minnepark.
|
|
|
#82 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det tenker jeg også, Teflona. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg leste også den artikkelen i dag, Skyfri. Jeg lar meg berøre. Han setter ord på mye av det jeg har tenkt og følt hele veien, men heldigvis ikke som direkte berørt part slik denne mannen er. Jeg kjenner også litt på den biten at Utøya kun overlates til AUF, og at alle avgjørelser skal tas der uavhengig av hva pårørende eller andre måtte føle og mene. Det som har skjedd der gjør at de fleste innbyggere i landet får et forhold til stedet, og jeg vil tro at mange pårørende og etterlatte (som ikke nødvendigvis har noen som helst tilknytning til AP eller AUF) har et veldig sterkt følelsesmessig forhold til stedet.
|
|
|
#84 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg tenker at det er for tidlig å ta en avgjørelse. Det ville blitt helt feil å arrangere sommerleir både i år og til neste år, men hva man gjør om noen år får man avgjøre da.
|
|
|
|
#85 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Det er for tidlig å si at man skal tilbake om noen år også. Det vil gjøre det vanskeligere å faktisk ta øye i bruk igjen om noen år, tror jeg. Fordi de etterlatte og traumatiserte ikke har hatt fred i mellomtiden. |
|
|
|
#86 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Men det er jo også slik at man nok aldri kan bli enig. For noen etterlatte kan det være viktig at man en arrangerer nye sommerleire, for andre igjen er det helt feil. Så uansett hva man lander på så vil det for noen være feil beslutning.
|
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Nå har jo noen fylkeslag arrangert sommerleir andre steder i år og det tenker jeg er helt riktig. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
villende
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg syns innlegget det linkes til er veldig god og tankevekkende. Og jeg syns denne saken også bærer preg av at Utøya er et sted som det er knyttet så utrolig mange følelser og så utrolig mye historie til. Det har alltid vært et symbolsk sted - Arbeiderpartiets vugge, der de fremtidige politikerene dyrkes og løftes frem. Et symbol på partiets linje fra ung til gammel. Og nettopp derfor tror jeg det er ekstra vanskelig å gi slipp på stedet, å innrømme at det ikke lenger bare tilhører AUF og Arbeiderpartiet, men at det på en måte er et sted som tilhører hele landet, uavhengig av partitilknytning. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?I dag ble planene for Utøya presentert. I følge AUF skal det bli Norges ledende kurs- og leirsted for ungdom.
|
|
|
#90 |
|
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg synes det er mest trist at de som mener Utøya skal "fredes" må føle seg så fullstendig overkjørte nå. Man kunne ventet mye, mye lenger. Kanskje de blir klare en gang, men dette virker veldig respektløst mot dem som faktisk sliter med tanken på dette. Som jeg har sagt før; vi må gå i tempoet til de som går seinest.
|
|
|
|
#92 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har ikke ment så mye om dette før, men de bildene som ble presentert i dag kjennes veldig feil.
|
|
|
#93 |
|
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har hele tiden tenkt at dette er noe AUF må avgjøre sjøl, men jeg kjenner at det er litt tidlig med glossy bilder fra et sted som forbindes med så mye grusomhet. Jeg har jo ingen direkte forbindelse til Utøya eller noen som ble drept, så jeg skjønner godt hvis de som faktisk har det føler at dette er for tidlig.
|
|
|
|
#95 |
|
This is normal!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har ikke sett denne tråden før nå. Så mange fine, reflekterte innlegg om en veldig vanskelig sak.
|
|
|
|
#96 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har kun lest det jeg lenket til over her (skal lese det du lenket til også, Fnatten), men jeg ble rett og slett kvalm da jeg så bildene tidligere i dag. Jeg fatter ikke hva AUF tenker med, og lurer på hvor de "voksne" har vært i prosessen. Det vil si erfarne politikere, eksperter ifht. psykiatri og den slags. Det er greit at man er uenige, men et minstekrav i forhold til respekt til meningsmotstandere synes jeg man bør ha. Alvoret i saken tatt i betraktning.
|
|
|
#97 |
|
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
Nei, det sa jeg ikke heller. Men da denne diskusjonen begynte tenkte jeg at til syvende og sist må AUF avgjøre hva de gjør med sitt sted, selvsagt med hensyn til alle de etterlatte og påvirkede. Nå er jeg usikker, for jeg tror det de gjør er for mye for snart.
|
|
|
|
#98 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg har egentlig vært litt i mot at Utøya skal "tas tilbake". Nå har jeg imidlertid endret oppfatning, og mener at det er riktig å gjøre det. Uansett, det er ikke min kampsak - jeg vet ikke hva jeg ville ha ment om jeg hadde hatt andre sko på. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
This is normal!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg måtte inn på auf.no og se hva de skriver om dette. I nyheten om "nye Utøya" er det ikke reflektert over at det er motstand mot prosjektet. Bare at de skal bruke god tid (vel, da burde de ha ventet litt med å legge fram disse planene) og at det er viktig for AUF å ta hensyn til pårørende og etterlatte.
|
|
|
|
#100 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg syntes også bildene som ble lagt fram i dag var usmakelige. Jeg er for en minneøy, et sted alle som trenger det skal få besøke når de trenger det.
|
|
![]() |
|
|