|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Jentene hadde lus for halvannet år siden, ikke hatt det siden, heldigvis.
![]() |
#42 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Hvor lang tid tar det fra en blir smittet til lusene vrimler i håret? Hvis to barn leker sammen mandag og den ene har lus, er da det lusfrie barnet full av lus etter en uke?
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Hvor lenge lusekjemmer man egentlig ungene? Altså, når slutter man, i alder? Tenårene? Jenter stikker fortsatt hodene tett sammen, deler kam og har langt, flagrende hår? Videregående skole? Fortsatt skole, men er de egentlig tettere enn voksne på jobb? Eller voksne som jobber i bhg/skole, lusekjemmer dere dere selv også?
![]() |
#44 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Jeg har lusekjemmet meg selv, ja, også før jeg fikk barn. Må jo det når man jobber så nær barn/unge- vi har forresten våre luseomganger i vg.skole også, om enn ikke like ofte som på barneskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Er det ikke litt overkill å maskinklippe barna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Passiv
|
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!
Nei. De bruker vel en uke på å klekke ut nymfene, slik at fra du får en hunnlus i håret, som da må være befruktet av en hannlus fra før av - de må parre seg for at hunnen kan legge egg, så går det fra 7-10 dager før eggene klekkes til nymfer. De begynner å suge blod med en gang, og blir kjønnsmodne etter ca. 1 uke. Da kan de parre seg, og legge egg selv. Hver hunnlus kan gjennom sin levetid legge ca. 200 egg mener jeg å ha lest - de lever ca. 1 mnd. Det kan derfor ikke kravle av lus etter bare en uke nei. |
![]() |
![]() |
#47 |
Passiv
|
Jeg skjønner også det, men på vår skole er det 80 elever, og helsesøster er der i snitt 3 dager pr. uke. Det burde hun kunne klare. Da får hun heller legge tilside andre arbeidsoppgaver et par dager, slik at hun får gjort det. |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Ingen varsel til no i år. Me har ikkje hatt lus, og eg håper verkeleg ikkje me får det i hus heller. Ser for meg permisjon u/ lønn og fullstendig nedvask av hus, samt sova ståande.
![]() |
#49 |
Passiv
|
Lus krever egentlig ikke så veldig mye styr. Den er ute av stand til å ta til seg næring etter 24 timer. Dvs. at man pakker bort det som har vært i kontakt med barnet i minst 1 døgn, vasker det ytre sengetøyet og så er man i grunnen ferdig med det. |
![]() |
![]() |
#50 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Vi har hatt lus tre ganger på seksten år. Har lagt luene til det aktuelle barnet i fryseren, vasket sengetøyet og tatt kur på aktuelle barnet. Det har gått år mellom tilfellene og ingen i familien har altså blitt smittet. Fjortenåringen har aldri hatt lus. De to andre store en og to ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
Eg er klar over det, men tanken på kryp i huset. Eg er typen som kan sova i stolen om eg tenkjer for mykje på sengemidd før eg legger meg.
![]() |
#52 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Mot lus, jo. Men fordi det er enklere og kjappere enn sakseklipp, og gir jevnere resultat, er jo lusekort en bonuseffekt, bare.
![]() |
#53 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg kammer meg med lusekam i dusjen med jevne mellomrom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!.....
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05. ![]() Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem siden: Jan 2011
Min sønn hater å klippe seg hos frisør, så vi maskinklipper uansett. Det er vel heller det at jeg tenker at vi like gjerne kan maskinklippe helt kort når det først er lus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Jeg har en kortklipt gutt så da det kom lapp om lus i bhg så kom maskina frem. Lettest løsning. Han har dessuten det tykkeste strieste håret i verden så greiest for alle parter. Jeg har aldri hatt det og junior har ikke hatt det han heller selv om det har vært et par varsler i bhg. Er det noen hårtyper det fester seg lettere til enn andre? Altså er helt glatt stritt hår vanskeligere for lusa å feste seg i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem siden: Jan 2011
Jeg har hørt at lusa ikke liker så godt afrikansk hår. Men tror ikke lus har noe i mot glatt stritt hår, de sier vel at den liker best rent og fint hår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Lusa er mest opptatt av hodebunnen. Er det 0,5cm hår å holde seg fast i, så er den ikke så nøye på resten. |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Sv: Lusevarsel - igjen!Flaks altså. Skal ikke klage på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Tittel og tittel....
|
Høres bra ut, da trenger jeg ikke bekymre meg for guttene mine.
![]() |
|
|