|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Ja, det var det jeg tenkte også. Da kan man jo også variere med ulike typer bær. Jeg kan tenke meg at både bringebær, blåbær og rips er godt på. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Men hvor lang tid står de til heving når alt lages med kalde ingredienser?
|
|
|
#24 |
|
I endring
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?
Den får varmen av å bli eltet i 30min det er vist derfor men må bruke kjøkkenmaskin.
|
|
|
#25 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?
Prøver denne nå, for en fantastisk deig som står til heving nå.
|
|
|
#26 |
|
I endring
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg laget dobbel av denne i går og det var en magiske deig, jeg som alltid får noen harde klumper av noen boller, fikk luftige og flotte boller.
|
|
|
#28 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Hmm, lurer på hvor stor forskjell det egget i deigen utgjør? Jeg har jo aldri hatt egg i boller før, og får alltid luftig, fin deig uansett. Skal lage disse jordbærbollene i neste uke, når jeg får besøk.
|
|
|
#29 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Egget er nok litt ekstra heving. Går sikkert supert uten også.
|
|
|
#30 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg laget også en dobbel porsjon av disse i går ettermiddag. Samtidig laget jeg en melkefri variant med ferdig bolleblanding (Møllerens, tro?) til jenta mi som ikke tåler melk. Det var enorm forskjell på både hvor mye de to deigene hevet seg og hvordan de var å jobbe med. Selvsagt ble det også kjempeforskjell på det ferdige resultatet, både på smak og luftighet. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg brukte Schakendas grunnoppskrift på boller, ikke kaldheving. Oppskrift fra denne boka:
|
|
|
#39 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Han var opprinnelig kokk. Veldig dyktig kokk. Så fattet han interesse for baking. Begynte i 'lære' på Åpent Bakeri i Oslo og har nå åpnet bakeri i Lom. Jeg har ikke vært der, men har veldig lyst til å ta en tur ved neste anledning.
|
|
|
#40 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Morten Schakenda er en legendarisk kokk og nå baker. Bakeriet i Lom har blitt en av de største turistattraksjonene i Gudbrandsdalen. Jeg var der nylig sammen med noen forretningsforbindelser. Vi hadde egentlig tenkt å spise lunsj der, men det var ca 50 meter lang kø utenfor inngangen (og jeg overdriver ikke!), så vi måtte gi opp. Utenom turistsesongen er det litt mindre kaos der. Det hender jeg kjører 5-6 mil en vei bare for å få kjøpt en bolle! Så god er baksten der! |
|
|
|
![]() |
|
|