Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 23:51   #21
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?

Ja, det var det jeg tenkte også. Da kan man jo også variere med ulike typer bær. Jeg kan tenke meg at både bringebær, blåbær og rips er godt på.

Hm... det blir nok bakedag i morgen, ja.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 23:52   #22
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Åh tror jeg også må bake i morgen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 11:34   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor lang tid står de til heving når alt lages med kalde ingredienser?
Jeg trodde gjæra måtta ha litt varme?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 12:12   #24
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men hvor lang tid står de til heving når alt lages med kalde ingredienser?
Jeg trodde gjæra måtta ha litt varme?

Den får varmen av å bli eltet i 30min det er vist derfor men må bruke kjøkkenmaskin.

Gammel 12-08-12, 13:54   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Dette skal visstnok være grunnoppskriften til Schakenda sine boller:

Grunnoppskrift på boller á la Schakenda
1 kg hvetemel
½ l h-melk (kald)
150 g sukker
15 g salt (dette gjør bollene litt salte - du kan gjerne bruke 1-2 ts i stedet)
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær (for søt gjærbakst)
150 g smør i terninger

1 pisket egg til å pensle med

Ha alle ingrediensene minus smøret i bakebollen, og la det elte i 15 minutter. Ha i smøret og la det elte i ytterlige 15 minutter. Legg plastikk over bollen og la det heve til dobbel størrelse i romtemperatur (det skal ikke stå i trekk). Det kan ta litt tid før det begynner å heve, så vær tålmodig! I følge Schakenda er det bedre at den får tid til å heve seg og få riktig luftig deg enn hurtigheving - baderomsgolv er fy-fy.

(Hentet herfra)

Jeg tror jeg må forsøke meg på den, men da med havremelk og melkefritt margarin. Sikkert bedre med meierismør, men det er uaktuelt med melkeallergiker i hus.

Prøver denne nå, for en fantastisk deig som står til heving nå.

Gammel 12-08-12, 14:04   #26
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Jeg laget dobbel av denne i går og det var en magiske deig, jeg som alltid får noen harde klumper av noen boller, fikk luftige og flotte boller.

Gammel 12-08-12, 16:16   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Gammel 12-08-12, 17:17   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm, lurer på hvor stor forskjell det egget i deigen utgjør? Jeg har jo aldri hatt egg i boller før, og får alltid luftig, fin deig uansett. Skal lage disse jordbærbollene i neste uke, når jeg får besøk.

Gammel 12-08-12, 21:56   #29
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Egget er nok litt ekstra heving. Går sikkert supert uten også.

Jeg bruker denne oppskriften til kanelsnurrer, eller -knuter. Blir helt utrolig gode!

Gammel 12-08-12, 22:36   #30
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg laget også en dobbel porsjon av disse i går ettermiddag. Samtidig laget jeg en melkefri variant med ferdig bolleblanding (Møllerens, tro?) til jenta mi som ikke tåler melk. Det var enorm forskjell på både hvor mye de to deigene hevet seg og hvordan de var å jobbe med. Selvsagt ble det også kjempeforskjell på det ferdige resultatet, både på smak og luftighet.

Jeg synes forøvrig ikke at deigen med kun kalde ingredienser trengte lang hevetid. Den sto vel på kjøkkenbenken i drøyt en time og da var den mer enn dobbel størrelse. Jeg etterhevet de også en drøy time. Eneste "problemet" var at de hevet såpass mye under steking at de ble høye og spisse og dermed ble det vanskelig å få bærene til å ligge stille. Jeg fikk altså ikke til en slik fin grop, men smaken var strålende likevel. Jeg hadde med en pose på tur i dag og de gjorde stor lykke!

Gammel 09-09-12, 16:44   #31
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager kanelknuter av disse nå.

Gammel 09-09-12, 16:58   #32
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Jeg har også lagd kanelknuter i dag

Gammel 09-09-12, 17:01   #33
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Deigen min står til heving nå. Så blir vel kanelknuter til kveldsmat.

Gammel 09-09-12, 17:01   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kan du ikke legge ut oppskrifta? Om dette ikke er den kaldhevingoppskrifta?

Gammel 09-09-12, 17:10   #35
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Bruker oppskriften over her ja. Som du og brukte.

Gammel 09-09-12, 17:35   #36
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Jeg brukte Schakendas grunnoppskrift på boller, ikke kaldheving. Oppskrift fra denne boka:

150 g smør
5 dl melk
1 egg
50 g gjær
150 g sukker
1 kg siktet hvetemel
1 ts kardemomme
1 ts salt

Egg til pensling.

Elter deigen i 5-10 minutter.

Lagde poweboller også:

Ble knallgode!! Alltid fornøyd med Schakendas oppskrifter!

Gammel 09-09-12, 17:54   #37
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Schakenda?

Gammel 10-09-12, 10:49   #38
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Schakenda?

Baker og forfatter av boken som vises ovenfor.
Hørt om Bakeriet på Lom?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 11:39   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Han var opprinnelig kokk. Veldig dyktig kokk. Så fattet han interesse for baking. Begynte i 'lære' på Åpent Bakeri i Oslo og har nå åpnet bakeri i Lom. Jeg har ikke vært der, men har veldig lyst til å ta en tur ved neste anledning.

Den bolledeigen her er rett og slett magisk. Fin å jobbe med, hever godt og smaker kjempegodt.

Gammel 10-09-12, 12:29   #40
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Morten Schakenda er en legendarisk kokk og nå baker. Bakeriet i Lom har blitt en av de største turistattraksjonene i Gudbrandsdalen. Jeg var der nylig sammen med noen forretningsforbindelser. Vi hadde egentlig tenkt å spise lunsj der, men det var ca 50 meter lang kø utenfor inngangen (og jeg overdriver ikke!), så vi måtte gi opp. Utenom turistsesongen er det litt mindre kaos der. Det hender jeg kjører 5-6 mil en vei bare for å få kjøpt en bolle! Så god er baksten der!

Jeg har fryseren full av skolebrød bakt med kaldhevingsoppskriften i denne tråden. De er veldig fine å fryse (med vaniljekrem, men uten melis og kokos) og er like gode etter opptining. Vi spiste de til dessert senest i går. Pyntet de med ferske, selvplukkede blåbær. Det var knallgodt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.