Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips og råd om bidrag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 16:08   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips og råd om bidrag

Det er ikke mye penger, men i bidragssammenheng er det ikke så altfor ille. Når du har hovedomsorgen så skal du dekke utgiftene du nevner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 16:11   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis bidragskalkulatoren sier du skal ha mer, så blir det nok mer også, om du tar det gjennom NAV.
Men mer enn 3000 i bidrag pr måned er nok ikke så vanlig.

Gammel 12-09-12, 16:15   #23
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2012
FulltidsstudentogPrins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke mye penger, men i bidragssammenheng er det ikke så altfor ille. Når du har hovedomsorgen så skal du dekke utgiftene du nevner.

Vel, bidrag er en sammensetning av underholdskostnad, inntekten til begge parter, samvær med barnet, utgifter til barnetilsyn men minus ordinær barnetrygd leste jeg nettopp. Dette er reglene for å fastsette bidrag. Kalkulatoren tar ikke hensyn til skjønn, som de kan ta hvis man sender inn en søknad. Da tar de hensyn til hvilken livssituasjon man er i og setter satsene etter det.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidra...1073746071.cms

Jeg kom ikke fram til 2000 da jeg regnet å dette, ikke til 3000 heller... Men nå har jeg også bare nettopp begynt å lese litt på det

FulltidsstudentogPrins er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 16:19   #24
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvis bidragskalkulatoren sier du skal ha mer, så blir det nok mer også, om du tar det gjennom NAV.
Men mer enn 3000 i bidrag pr måned er nok ikke så vanlig.

Takk for svaret, setter pris på innspillene. Jeg klager ikke over at jeg nå får 3000 i bidrag, men jeg vil gjerne få presistere at dette er noe jeg nettopp har begynt å få Jeg er glad for at jeg turte å ta opp kampen om bidraget da han til å begynne med ikke betalte noe i det hele tatt. Så derfor var jeg nå litt nyskjerrig på hva jeg får i forhold til hva som er normalt

Gammel 12-09-12, 16:22   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FulltidsstudentogPrins, her.

Vel, bidrag er en sammensetning av underholdskostnad, inntekten til begge parter, samvær med barnet, utgifter til barnetilsyn men minus ordinær barnetrygd leste jeg nettopp. Dette er reglene for å fastsette bidrag. Kalkulatoren tar ikke hensyn til skjønn, som de kan ta hvis man sender inn en søknad. Da tar de hensyn til hvilken livssituasjon man er i og setter satsene etter det.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidra...1073746071.cms

Jeg kom ikke fram til 2000 da jeg regnet å dette, ikke til 3000 heller... Men nå har jeg også bare nettopp begynt å lese litt på det

Jeg har holdt på med bidrag og denslags greier en stund og har ikke hørt at de har tatt hensyn eller brukt skjønn ved fastsettelse av bidrag. Det du får i kalkulatoren er det du får i bidrag. Ikke mer og ikke mindre.

Jeg har akkurat nå bidrag i privat avtale, men den er basert på det kalkulatoren til NAV resulterte i. Det er med andre ord ett fett, bidragsbetaleren bare ønsket å unngå gebyr ved siste endring.

Det foregikk da slik at jeg fremviste siste likning og siste lønnsslipp til bidragsyter, som også fremviset de samme dokumentene. Dersom det ikke var aktuelt ville jeg gladelig ha betalt NAV.

3000 per måned for et så lite barn er ikke et dårlig bidrag i det hele tatt. Det gir nemlig utslag på bidraget at du har støtte til barnepass, skatteklasse to og utvidet barnetrygd også. Du sitter ikke igjen med veldig mye av underholdskostnaden etter dette, mener jeg?

Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 16:32   #26
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg har holdt på med bidrag og denslags greier en stund og har ikke hørt at de har tatt hensyn eller brukt skjønn ved fastsettelse av bidrag. Det du får i kalkulatoren er det du får i bidrag. Ikke mer og ikke mindre.

Jeg har akkurat nå bidrag i privat avtale, men den er basert på det kalkulatoren til NAV resulterte i. Det er med andre ord ett fett, bidragsbetaleren bare ønsket å unngå gebyr ved siste endring.

Det foregikk da slik at jeg fremviste siste likning og siste lønnsslipp til bidragsyter, som også fremviset de samme dokumentene. Dersom det ikke var aktuelt ville jeg gladelig ha betalt NAV.

3000 per måned for et så lite barn er ikke et dårlig bidrag i det hele tatt. Det gir nemlig utslag på bidraget at du har støtte til barnepass, skatteklasse to og utvidet barnetrygd også. Du sitter ikke igjen med veldig mye av underholdskostnaden etter dette, mener jeg?

I min nyfikenhet gikk jeg inn å så på hovedreglene og da fant jeg dette : http://www.nav.no/Familie/Barnebidra...erholdskostnad

De tar hensyn til husleie, inntekter, forbruksutgifter, barnehageutgifter og samvær med barn. Noe som selvfølgelig er forskjellig hos hver enkelt. Har man fast jobb og samtidig får alle stønader som aleine forelder skal man vel ikke klage, men sånn er det ikke i mitt tilfelle. Jeg er fulltidsstudent og får ikke lån/stipend fra lånkassen... Men igjen, jeg klager ikke på bidraget jeg får...

Gammel 12-09-12, 16:52   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du misforstår det som står der. Det de sier er at når de regner ut hva det koster å ha et barn så er dette utgiftene de legger til grunn. Og da etter faste satser - ikke den dokumenterte kostnaden i hvert tilfelle.

Dette er bare en forklaring på et av tallene du får opp i utregningen din - ikke en opplysning om individuell behandling fra familie til familie.

Så gir de fradrag i bidraget i forhold til hvor mye samvær b.y. har. Og legger på om det er kostnader til barnepass, og trekker fra om du får støtte til barnepass osv. Og alt dette tar kalkulatoren hensyn til når du bruker den, det er derfor tallet du får derfra stemmer.

Dersom du ikke får stipend og lån så får du vel overgangsstønad? Det er jo langt mer lukrativt og du trenger ikke betale tilbake pengene heller.

Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 20:48   #28
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Du misforstår det som står der. Det de sier er at når de regner ut hva det koster å ha et barn så er dette utgiftene de legger til grunn. Og da etter faste satser - ikke den dokumenterte kostnaden i hvert tilfelle.

Dette er bare en forklaring på et av tallene du får opp i utregningen din - ikke en opplysning om individuell behandling fra familie til familie.

Så gir de fradrag i bidraget i forhold til hvor mye samvær b.y. har. Og legger på om det er kostnader til barnepass, og trekker fra om du får støtte til barnepass osv. Og alt dette tar kalkulatoren hensyn til når du bruker den, det er derfor tallet du får derfra stemmer.

Dersom du ikke får stipend og lån så får du vel overgangsstønad? Det er jo langt mer lukrativt og du trenger ikke betale tilbake pengene heller.

Ja jeg har prøvd kalkulatoren men det blir jo ikke riktig siden far ikke vil oppgi sin inntekt. Derfor stemmer ikke tallet jeg får derfra..

Og ja det er kjempe lukrativt å være fulltidsstudent og måtte lese fra man står opp til man stuper i seng,være aleine forsørger og måtte vende og snu på hver eneste krone for å få råd til de gunnleggende tingene man trenger. Sånn luksus som prim til brødskiven, bleier på tilbud og eksklusiv shampoo fra europris! Spaghetti til middag både tre og fire ganger i uken er jo gourmet! Jeg er sååå heldig som får minste satser for livsopphold og slipper å bo sammen med romfolket på sognsvann... Tror ikke noen skal uttale seg om hvor lukrativt det er å være i mine sko før de faktisk har gått en mil i dem!

Men takk for opplysningene

Gammel 12-09-12, 20:52   #29
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg har prøvd kalkulatoren men det blir jo ikke riktig siden far ikke vil oppgi sin inntekt. Derfor stemmer ikke tallet jeg får derfra..

Kan du ikke sjekke ligningen fra 2011 og bruke tallene derfra?
Eller si til han at hvis han ikke gir deg en kopi av siste lønnslipp, så lar du hele prosessen gå til Nav?

Gammel 12-09-12, 20:56   #30
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Du kan jo velge å jobbe i stedet? Eller ta deg deltidsjobb annenhver helg når barnet er borte? Jeg skjønner veldig godt at du velger å studere, men det er jo uansett et valg du tar.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 20:56   #31
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Denne tråden om bidrag var for å forsikre meg om at jeg endelig får noenlunde riktig beløp, etter å ha måtte klare det meste på egenhånd uten bidrag fra far. Jeg sier på ingen måte at jeg er misfornøyd med at jeg nå får bidrag, eller at jeg får stønader så jeg kan gjøre ferdig utdannelsen min. Gud skal vite at jeg har jobbet meg opp retten til stønadene i mange år før jeg fikk barn! Det å få barn er jo på ingen måte noe lett sak om man er to, og i alle fall ikke noen dans på roser om man er en! Så til dere aleine foreldre der ute, all respekt! Betalingen får man i kyss, klemmer og nydelige smil fra sine små <3

Gammel 12-09-12, 20:58   #32
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Kan du ikke sjekke ligningen fra 2011 og bruke tallene derfra?
Eller si til han at hvis han ikke gir deg en kopi av siste lønnslipp, så lar du hele prosessen gå til Nav?

Ligningen stemmer ikke helt overens med det han egentlig har, men det siste forslaget ditt var jo en veldig god ide Takker!

Gammel 12-09-12, 21:02   #33
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Du kan jo velge å jobbe i stedet? Eller ta deg deltidsjobb annenhver helg når barnet er borte? Jeg skjønner veldig godt at du velger å studere, men det er jo uansett et valg du tar.

Ja jeg kan jo velge å sitte i kassen på Rimi til jeg er 50-60 fremfor å ta ferdig utdannelsen som jeg har begynt på... Alt er mulig!

Velger å stole på min egen dømme kraft, og at valget jeg nå tar å ta en utdannelse kan skaffe mitt eget barn en utdannelse og det som han trenger i sin oppvekst. Hva gjør egentlig du om dagene? Og har du egentlig barn? Vrker ikke som du vet så mye om det å være student/forelder..

Gammel 12-09-12, 21:05   #34
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

J
Og ja det er kjempe lukrativt å være fulltidsstudent og måtte lese fra man står opp til man stuper i seng,være aleine forsørger og måtte vende og snu på hver eneste krone for å få råd til de gunnleggende tingene man trenger. Sånn luksus som prim til brødskiven, bleier på tilbud og eksklusiv shampoo fra europris! Spaghetti til middag både tre og fire ganger i uken er jo gourmet! Jeg er sååå heldig som får minste satser for livsopphold og slipper å bo sammen med romfolket på sognsvann... Tror ikke noen skal uttale seg om hvor lukrativt det er å være i mine sko før de faktisk har gått en mil i dem!

Men takk for opplysningene

Hvis du mottar overgangstønad kan du søke om endel tillegg du kan få hvis du er under utdanning. Støtte til bøker, transport og barnepass ( 64% av totalutgift)

Det å være student på studielån er ikke lukrativt, og man må betale tilbake på morroa i åresvis etterpå.

Det å være aleneforsørger på overgangsstønad er heller ikke lukrativt, men du slipper å betale tilbake det du har fått i støtte. Det skal dog heller ikke være lukrativt da det er ment som en midlertidig OVERGANGSordning, ergo ikke en permanent løsning.

Det å være aleneforsørger med vanlig lønnsinntekt er som regel heller ikke lukrativt. Man har jo en inntekt som skal dekke det man i et parforhold hadde hatt to inntekter til å dekke. Harde bud, men slik er det bare.

Gammel 12-09-12, 21:16   #35
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Hvis du mottar overgangstønad kan du søke om endel tillegg du kan få hvis du er under utdanning. Støtte til bøker, transport og barnepass ( 64% av totalutgift)

Det å være student på studielån er ikke lukrativt, og man må betale tilbake på morroa i åresvis etterpå.

Det å være aleneforsørger på overgangsstønad er heller ikke lukrativt, men du slipper å betale tilbake det du har fått i støtte. Det skal dog heller ikke være lukrativt da det er ment som en midlertidig OVERGANGSordning, ergo ikke en permanent løsning.

Det å være aleneforsørger med vanlig lønnsinntekt er som regel heller ikke lukrativt. Man har jo en inntekt som skal dekke det man i et parforhold hadde hatt to inntekter til å dekke. Harde bud, men slik er det bare.

Ja det er sant som du sier, det er bare midlertidig Heldigvis fører skolegang til jobb og en lettere hverdag økonomisk. Jeg tar det å være forelder ganske seriøst når det kommer til å legge til rette for at han skal slippe å bekymre seg for penger når han skal velge utdannelse, så nå gjør jeg det jeg kan for å sikre han. Og er takknemlig for at jeg bor i et land som gir en mulighet til å studere videre selv om man får barn

Og igjen, takk for alle tipsene, skal undersøke

Gammel 12-09-12, 22:32   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ingen som sa at du velter deg i luksus, slapp nå av.
Det var du som tok opp at du ikke fikk noe fra lånekassa. Da er det betimelig å nevne at du får os isteden - du lever jo ikke av bidraget alene, liksom. Og siden du flere ganger nevner lånekassa så ville jeg poengtere at den ordningen du får nå er mye bedre.

Det er for øvrig flere med erfaring som aleneforelder som har svart deg.

Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 23:26   #37
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Er det frekt å spørre om grunnen til at du ikke får lån og stipend fra lånekassen når du studerer full tid?

Gammel 13-09-12, 00:53   #38
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt inntil han var 5-6 mnd fikk jeg ingenting i det hele tatt, og så begynte jeg å få 2000 kr i mnd. Jeg er fulltidsstudent, har ikke jobb utenom, og har hovedomsorgen for gutten. Faren har han annenhver helg og annen hver jul og to uker om sommeren. Og i forhold til min inntekt/stønad kan vi vel gjerne kalle han for millionær ja. I det siste har jeg trumfet igjennom å få 3000 kr siden jeg har betalt barnehage, vogn til barnehage og parkdress og div utstyr han trenger i barnehagen. Så hvis dere synes det er mye, så lurer jeg litt på hva dere jobber med eller hvor dere får penger fra Tar imot tips med stor takk

Men siden han nekter og oppgi hva han tjener så vet du vel heller ikke egentlig hva han har? Så da vet du jo ikke om han har 300tusen, 500tusen eller 800tusen?

Vogn, klær og annet utstyr er din jobb å dekke, ikke hans.

I min nyfikenhet gikk jeg inn å så på hovedreglene og da fant jeg dette : http://www.nav.no/Familie/Barnebidra...erholdskostnad

De tar hensyn til husleie, inntekter, forbruksutgifter, barnehageutgifter og samvær med barn. Noe som selvfølgelig er forskjellig hos hver enkelt. Har man fast jobb og samtidig får alle stønader som aleine forelder skal man vel ikke klage, men sånn er det ikke i mitt tilfelle. Jeg er fulltidsstudent og får ikke lån/stipend fra lånkassen... Men igjen, jeg klager ikke på bidraget jeg får...

Bidrag blir ikke tildelt utifra hvor mye du har i husleie osv nei.

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Er det frekt å spørre om grunnen til at du ikke får lån og stipend fra lånekassen når du studerer full tid?

Det lurer jeg på å.

Jeg er alenemor til 2, og får lån og stipend ifra lånekassen, da jeg går fulltidsstudiet.

Emneord
bidrag til aleinemor

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.