Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 14:17   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg liker Det store eventyret av Jan Kjærstad. Men alle andre bare maser om Jonas Wergeland-bøkene, som gir meg svært lite.

"Det store eventyret" har jeg ikke lest. Men jeg liker godt "Rand" av Kjærstad. Bøkene om Jonas Wergeland finner jeg helt ubegripelig kjedelige, så jeg deler din undring.

Sitat:

Ellers leste jeg overskriften først som "Bøker du ikke kan fatte at andre liker", og hadde en lang liste klar. Øverst står DaVinci-koden, og Alkymisten.

Jeg er så enig! (Og det sier jeg uten å engang ha lest "Da Vinci-koden". Jeg har lest mer enn nok om den til å vite at den ikke er min kopp te.) Men Alkymisten har jeg lest. Jeg pløyet vel gjennom halve boken en solrik dag i parken, mens jeg avvekslende kjedet meg umåtelig og lo ondskapsfullt. Men egentlig var jeg rystet. Ikke nødvendigvis fordi romanen er utgitt, men på grunn av den enorme tilhengerskaren boken har. Og ikke minst hvor dedikerte disse tilhengerene er. På bokens omslag kunne jeg lese utdrag fra panegyriske anmeldelser fra hele verden. Det var rett og slett ikke til å tro.

Noe av det morsomste er at jeg har inntrykk av at de som elsker denne boken ser litt ned på de som ikke liker den. Det later til at de mener vi mangler en innsikt, mens vi på vår side mener boken er banal, og hever oss litt over den. Dermed ser vi på hverandre med en gjensidig skepsis, omtrent som den som hersker mellom Pink Floyd-menigheten og de som rett nok har The Wall i hyllen, men ikke fatter (den såkalte) genialiteten i eviglange instrumentalpassasjer.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.