Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 13:24   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg leste det som at skole og lekser skulle høyere opp på prioriteringstigen, generelt sett, ikke at man ble skoletapere om man gjorde barneteater og lekser i motsatt rekkefølge.

Det gjorde jeg også. Vi har faste dager i uka som er øremerket lekser og dager i uka der det ikke er tid til å gjøre lekser. Jeg ser på det som fullgod prioritering.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 12:22   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og leksehjelp har for øvrig vært aldeles utelukket for Frøkna. De har ikke i nærheten av slike ressurser som et barn med behov for tilrettelagt undervisning trenger. Det er en kjennsgjerning og noe vi bare må ta konsekvensen av.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 13:23   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tink:For all del, jeg har aldri hatt gode rutiner for lekser selv. De som ble gjort, ble gjort etter skippertaksmetoden, og det på tross av at mitt barndomshjem vel ble ansett som midt på treet ressursterkt etter datidens forhold, men ville kanskje ikke blitt ansett som det i dag i og med at ingen av foreldrene mine har særlig lang utdannelse. Uansett: Karakterene ble bedre og bedre etter som jeg fikk velge inn og bort fag på videregående, så jeg klarte meg fint, jeg også. Vi gjør for øvrig som dere: Har tak på fritidsaktiviteter både for barn og voksne, jeg orker ikke et rotterace hver ettermiddag og så skal leksene presses inn på en halvtime mens man spiser kveldsmat. For å være helt ærlig så forundrer det meg ikke at unger som spiller, håndball, fotball, gitar og er i speideren ofte ikke får tid til å gjøre lekser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 13:40   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagbladet fornekter seg ikke, for en latterlig overskrift.

Listen var rimelig basic, og blir fulgt annenhver uke her. Allikevel er ikke min eldste en "skolevinner". Han var det før, da han hadde en annen lærer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 13:45   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Overskriften ja.

Alle kan jo ikke være vinnere da. Men de fleste kan klare seg greit nok om de får noenlunde oppfølging tenker jeg. Storebror har tydeligvis lagt merke til hvem som er flinke og ikke fullt så flinke i klassen sin. "X er ikke så flink til å skrive." "Y leser fortere enn meg."

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:01   #6
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Reagerte på overskriften jeg også.

Vi følger disse punktene mener jeg, men jeg har sluttet å sitte ved siden av minstejenta for en god stund siden. Er i nærheten om hun trenger hjelp.
Hun er flink til å konsentrere seg og foretrekker nå å sitte alene.
Vi bruker å se over når hun er ferdig.
Hun får utlevert ukeplanen om fredagene og velger seg ut et fag hun kan gjøre lekser i om helgene. Ikke alle helger da. Da slipper hun at det blir så mye i ukedagene.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:22   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Listen er sikkert basic for mange FP-foreldre, men den er god. Dersom alle foreldre legger inn den innsatsen artikkelen beskriver, vil mange flere elever komme bedre ut av skolen.

Gammel 17-09-12, 14:27   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg ikke klart å tenke at "dette er det generelle" og "det finnes unntak" tror jeg nesten jeg ville ha følt meg ganske elendig av en del utsagn rundt dette. Mange følger opp ungene mye, men må finne andre måter å gjøre det på.

For et barn med enorme vansker i skolesammenheng, vansker av typen man ikke bare kan øve av seg, kan det være veldig viktig at hjemmet fungerer som noe mer enn skolens forlengede arm og at aktiviteter som gir mestring må prioriteres høyere. Alle trenger å være gode på noe. En stor fordel som kan komme ut av det er jo, slik vi opplevde, at man etterhvert får en mindre fastlåst lærer som kan bruke disse styrkene som en innfallsvinkel for læring for eleven. Selv har vi til tider droppet f.eks. mattelekser som bare ga frustrasjon og tappet mestringsfølelsen, til fordel for matlaging (måle opp og regne ut), hjemmesnekring (også mye matte), skogsturer (naturfag m.m.) osv. Lekser ble ikke alltid gjort, men læringsmålene ble nådd.

I tillegg synes jeg det er greit å tenke på at det for mange ikke er et reellt valg om man vil ta ferie i eller utenfor skoleferiene. Det blir mer snakk om hvorvidt man ønsker at barnet skal få med seg erfaringen (og læringen) det å besøke andre steder i verden innebærer en gang i løpet av oppveksten eller ikke. Kan man velge fritt på øverste hylle er det jo selvsagt at man legger ferier til skolefri.

Jeg tror altså at innstilling er langt viktigere enn enkelte generelle kjøreregler. Javisst kan man signalisere "vi driter i skolen" ved å ta med barna på en ukes ferie i januar. Men det er ingenting som sier at det MÅ være slik. Eller at man ikke kan signalisere at "læring er viktig" uansett om man utifra sitt barns forutsetninger og situasjon velger annerledes enn hovedregelen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 17-09-12 kl 15:20.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 14:39   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er på ingen måte selvfølgeligheter for en del foreldre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 15:05   #10
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Dette er på ingen måte selvfølgeligheter for en del foreldre.

Ja, du og de andre som påpeker dette har dessverre rett. Men tror du at de foreldre som ikke gjør noen disse tingene har selvinnsikt nok til å skjønne at de bør forandre seg? At man kan ha en eller to punkter hvor man ikke er helt enig i denne lista betyr ikke så mye som at man gir f... i alt.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 16:09   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er viktig å huske på at barn er forskjellige, jeg.
Jeg har en datter som nesten må bremses litt. Hun kan fint finne på å sitte oppe hele natten med lekser og er misfornøyd med alt annet enn beste karakter. Jeg har en gutt som må belønnes med å få gjøre lekser en time ekstra dersom han har vært flink til å ta pause. (Aspergers, særinteresser og en tendens til å slite seg helt ut). Han gjør det ikke alltid så godt på prøver allikevel fordi prøveformen også er vanskelig, men gjør det bedre om han har litt balanse i livet sitt. Jeg har et barn som vi måtte gjøre noe helt annet med. Droppe lekser og lære ting på andre måter. Få frem at man kan gjøre en god jobb med noe selv om man ikke får til skolesituasjonen. Jeg vil heller at gutten skal bli en dyktig snekker enn at vi skal kjøre mestringsfølelsen i bånn i skoletiden og ende med uføretrygd. Denne gutten går nå bygg og anlegg og har helt andre fremtidsutsikter enn han hadde før. Så har vi de to minste. En med og en uten diagnose. Begge disse er for tiden pottesure siden de har fått trekk i ukelønnen pga. dårlig innsats i forrige uke, men tåler godt å bli pushet litt.

Hadde jeg kun hatt barn som datteren, eller som de to minste, ville jeg fort kunne ha konkludert med at alle foreldre burde gjøre det som funket for meg og at de som ikke gjør det er sløve og uengasjerte. Og jeg er rimelig sikker på at folks tanker om hvordan jeg følger opp varierer veldig utifra hvilket barn de tenker på. Selv tenker jeg at så lenge grunntanken om at læring er viktig er der, så er det også viktig å se at innfallsvinkelen kan variere uten at de rundt er sløvere enn de som har barn som matcher skolens opplegg bedre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 17-09-12, 19:00   #12
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan jobbe mye med lekser uten at man blir skolevinner, men poenget er vel at man stiller sterkere hvis man får den oppfølgingen man trenger. Vi har veldig forskjellig leksesituasjoner med våre barn og jeg har problemer med å forklare ting på en forståelig måte til det barnet som ikke alltid lærer alt på den "vanlige" skolemåten som jeg er vant til.

Jeg kunne lett tenkt at vi hadde funnet Løsningen hvis vi bare hadde hatt eldstemann som har vært veldig selvgående mht. leksing og læring.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:06   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat toeren idag: det går så mye lettere når jeg har noen å snakke med. Gjelder sikkert flere.

Gammel 17-09-12, 19:44   #14
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Skolevinner i denne sammenhengen er vel strengt tatt ikke ment som de elevene som har best karakterer og som har det "lett" på skolen. Men heller det at det er dette som skal til for at elevene får ut sitt potensiale, lærer seg gode vaner, får et positivt forhold til skole og utdanning og klarer seg godt på lang sikt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:49   #15
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye sunn fornuft. Men, jeg har et punkt jeg ikke kan krysse av på. For vi tar tidvis ungene ut av skolen. F.eks har Storesøster (6. klasse) blitt tatt ut av skolen:
- for å kunne forlenge en Trondheimshelgetur så hun kunne dra på Vitensenteret med en voksen veninne som var stipendiat på NTNU
- for å dra på Åpen Dag på UiO og høre på et foredrag hun syntes var kjempespennende
- for å være med noen av landets fremste mykologer (soppgeeker) på sopptur i regi av UiO
- forlenging av høstferie med en dag pga. utenlandstur så ungene får sammenhengede tid til å friske opp igjen engelsken sin etter USA-opphold

Og jeg kan være enig i at det er problematisk dersom alle gjør slikt hele tiden osv. osv. men hvis vi holder oss til temaet her så klarer jeg virkelig ikke å se at vi uttrykker så dårlige holdninger ovenfor skolen ved å gjøre dette at det skal hindre henne i å bli en "skolevinner".

Gammel 17-09-12, 20:20   #16
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Mye sunn fornuft. Men, jeg har et punkt jeg ikke kan krysse av på. For vi tar tidvis ungene ut av skolen. F.eks har Storesøster (6. klasse) blitt tatt ut av skolen:
- for å kunne forlenge en Trondheimshelgetur så hun kunne dra på Vitensenteret med en voksen veninne som var stipendiat på NTNU
- for å dra på Åpen Dag på UiO og høre på et foredrag hun syntes var kjempespennende
- for å være med noen av landets fremste mykologer (soppgeeker) på sopptur i regi av UiO
- forlenging av høstferie med en dag pga. utenlandstur så ungene får sammenhengede tid til å friske opp igjen engelsken sin etter USA-opphold

Og jeg kan være enig i at det er problematisk dersom alle gjør slikt hele tiden osv. osv. men hvis vi holder oss til temaet her så klarer jeg virkelig ikke å se at vi uttrykker så dårlige holdninger ovenfor skolen ved å gjøre dette at det skal hindre henne i å bli en "skolevinner".

Nettopp. Det handler vel så mye om hva man gjør istedet for. Og selvsagt omfanget.

Gammel 17-09-12, 19:53   #17
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Joda. Og det er nok riktig generelt sett. Men som fasit for alle tror jeg det kan slå uheldig ut.

Det er muligens der det blir feil for meg. Det blir for generelt og lettvint. Og hadde jeg ikke hatt det i bakhodet at man her snakker om hva som er best for flertallet (eller kommet så langt med egne barn at jeg nå kan heve hodet og vise til egen "track record" som mor og hva vi har fått til), ville jeg syntes det var kjipt å lese. Problemet er jo når leserne snur det på hodet og mener mye om foreldre i tilfeller der det gjøres annerledes uten at det handler om likegyldighet o.l.

Med standardløsningen ville jeg rett og slett ikke hatt en gutt som jobber mot fagbrev nå, men heller sittet i møter med NAV for å forberede ung ufør-søknaden til 18-årsdagen.

Gammel 17-09-12, 20:10   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa var ferdig med leksene på 4 minutter i dag. Jeg spurte om hun syntes hun hadde for lite lekser, og det sa hun at hun følte hun hadde som regel. Vi tok en solid leselekse etterpå da.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 20:32   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie: Jeg sjekket (på trass )nettopp ligningen til naboen som er i syden med tre barneskolebarn nå, rett før høstferien. 1,2 mill.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 20:48   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kie: Jeg sjekket (på trass )nettopp ligningen til naboen som er i syden med tre barneskolebarn nå, rett før høstferien. 1,2 mill.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.