|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Slik blir barnet ditt en skolevinnerhttp://www.dagbladet.no/2012/09/16/t...barn/23414138/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerDet er skremmende om folk virkelig har behov for opplysning på et såpass lavt nivå. Punktene er jo common sense. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerGrei liste, ja, men nokså selvsagt, synes jeg. Og så er det jo også en del andre forhold som medvirker til at et barn blir en skolevinner, skulle jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerKan skrive under på hele innlegget ditt, Rine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg synes også dette er selvsagte ting, men her på FP er det jo f.eks mange som mener at det ikke har noe å si for barnas motivasjon om man tar dem ut fra skole for å reise på ferie, og jeg for min del er glad for at jeg nå har forskningen på min siden akkurat i den diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
Hvor: Barteby
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerSynes listen var full av selvsagtheter og overflatisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerIngenting av dette var en overaskelse, i grunnen. Og det er nok et par andre ting som spiller inn også, f.eks evner og interesse?
![]() |
#10 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner
Ja, tittelen irriterte meg også. Hvorfor skal man være en vinner? Det burde holde at man får ut sitt beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerTror vi gjør det ganske så bra, men på punkt 3 må vi av og til sjonglere litt. Og sånn må det bare bli enkelte dager. Vi får gjort alt og fulgt opp alt, men ikke alltid før ting starter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette tenkte jeg også. Ble overrasket over innholdet i artikkelen jeg, er helt vanlige ting som ramses opp her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Helt konge
|
Det finnes nesten ikke grenser for hva en del foreldre trenger av opplysning på lave nivåer. Man blir ikke en god foreldre ut av det blå. Det er ikke alle ting som man forstår helt av seg selv fordi man har ansvar for å oppdra et barn eller tre. Det å oppnå de foreldreferdighetene man trenger for å gi et barn en trygg og god oppvekst forutsetter at man har et eller annet sted har lært dette, først da blir det common sense, og en del mennesker har aldri opplevd god omsorg eller at noen har forklart dem hva som er forventet at de skal følge opp rundt barna sine. Sist redigert av Heiko : 17-09-12 kl 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tja...
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerSer ut som at vi gjør ting "etter boka" her også.
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerBarnet mitt er foreløpig en såkalt 'skolevinner'. Og det uten at jeg legger to fingre i kors for å følge opp lekser. Hun greier utmerket fint å fargelegge termometre på egen hånd. Jeg føler meg ikke trygg på at hun vil være skolevinner på Universitetet når hun kommer dit.
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg synes det var en veldig fin liste. Det at den er enkel synes jeg bare er et pluss. Hvis alle i verden levde etter det store kjærlighetsbudet i bibelen "Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", så hadde vi hatt en helt annen verden. Og det selv om budet i seg selv er enkelt opp til det banale.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerBortsett fra overskriften var det en fin artikkel og fine punkter, synes jeg.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg syns listen var super, jeg. Ja, den er enkel, men det betyr også at den er mulig å følge for de fleste. En liste som stadfestet at man måtte gjøre en masse krevende og tidkrevende ting for at barnet skulle lykkes på skolen, hadde bare vært teit, for den hadde vært vanskelig å følge for folk flest. Denne listen artikkelen viser veldig tydelig at 1) foreldres innsats er viktig for barnets skolegang, og 2) innsatsen som trengs er ikke uoverkommelig. Flertallet av foreldrene vil klare å følge denne listen om de prioriterer å legge vekt på det.
Statistisk sett er det meg bekjent, ingen andre enkeltfaktorer som er så viktige for barns skolegang og videre utdanning, som foreldrenes bakgrunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerGrei liste, og jeg kan si "check" på alt bortsett fra det som har med lekser å gjøre. Storebror går på montessoriskole og har ikke lekser.
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|