Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Oppvaskkluter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 11:38   #1
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Er det bare jeg som nærmest har sluttet å bruke kluter?

Ja jeg har jo noen i friske farger som jeg bruker av og til (hvis jeg skal vaske ordentlig, og de går da rett til vask etter bruk) - men stort sett i det daglige bruker jeg tørkerull. Vi har ett stort forbruk av tørkerull, men det får så bare være jeg klarer ikke våte kluter ved vasken, eller hengende rundt om kring.

Gammel 05-10-06, 11:42   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Er det bare jeg som nærmest har sluttet å bruke kluter?

Ja jeg har jo noen i friske farger som jeg bruker av og til (hvis jeg skal vaske ordentlig, og de går da rett til vask etter bruk) - men stort sett i det daglige bruker jeg tørkerull. Vi har ett stort forbruk av tørkerull, men det får så bare være jeg klarer ikke våte kluter ved vasken, eller hengende rundt om kring.

Himmel, det var jo miljøvennlig da. Det må jo bli enorme mengder tørkerull.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:47   #3
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Standard

Ja det er nok ikke veldig miljøvennlig, men det er faktisk slik det gjøres mange steder i verden som feks USA. Men tørkerull bruker vi masse av uansett, tipper kanskje at det går rundt 1 1/2-2 ruller i uken uten at jeg ha forsket så mye på forbruket. Det avhenger av om vi er mye hjemme (går mer), hva vi har til middag osv.

Men når jeg ser hvor mye papirer som feks kastes på jobb, eller hvor mange aviser, reklame og embalasje vi kaster (i papirinnsamlingsdunken) så syns jeg jo faktisk ikke at et lite overforbruk på tørkerull er så ille.

Gammel 10-10-06, 09:27   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Ja det er nok ikke veldig miljøvennlig, men det er faktisk slik det gjøres mange steder i verden som feks USA.
Men når jeg ser hvor mye papirer som feks kastes på jobb, eller hvor mange aviser, reklame og embalasje vi kaster (i papirinnsamlingsdunken) så syns jeg jo faktisk ikke at et lite overforbruk på tørkerull er så ille.

Jeg har aldri skjønt den slags argumentasjon. Noen gjør verre ting enn meg, så da spiller det ingen rolle hva jeg gjør?

Gammel 10-10-06, 11:01   #5
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har aldri skjønt den slags argumentasjon. Noen gjør verre ting enn meg, så da spiller det ingen rolle hva jeg gjør?

Nei men det er greit å se ting i perspektiv. Det er mange måter å være miljøvennlig på uten at man nødvendigvis kan sette de opp mot hverandre, som feks kaste tørkerull vs kjøre halvtomme vaskemaskin/tørketrommel. Jeg lever helt fint med at jeg bruker 1-2 ruller med tørkerull ekstra i uken selv om det tydligvis gjør meg til et tørkerullmiljøsvin (at jeg gjør ganske mange andre ting for miljøet sin del er irrelevant i denne sammenheng)

Forøvrig så er jeg litt opptatt av papir og forurensning- Og alt er nødvendigvis ikke like åpenbart som man tror. Da jeg lagde rundt 500 000 brosjyrer i min forrige jobb fant jeg en produsent som hadde nedbrytbart papir (tykt brosjyre papir brytes ikke like fort ned som tørkerull ) og holdt på å velge denne produsenten. Så viste det seg at prosessen med å farge det miljøvennlige papiret ble mye større og forurenset mer enn om man hadde valgt vanlig papir. Etter mye om og men (med råd fra miljøkonsulent) endte vi med å bruke "normalt" papir og en miljøvennlig fargeprosess.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.