|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() KildesorteringVi har i alle år hatt tre dunker og sortert i tre kategorier. Grunnet diverse omstendigheter har vi de to siste årene bare sortert i to kategorier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: KildesorteringTing og klær som er gått i stykker, visne blomster, plaster og bind. Skitne servietter går i restavfall, og veldig skitten plast/annen emballasje som det er for mye styr å vaske.
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Kildesortering
Hm. Servietter kaster jeg i matavfallet, i god tro. Klær kan vel strengt tatt gis til Fretex? Lager de ikke dyner og sånt av ødelagte ting? Planter er vel matavfall? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: KildesorteringTørkepapir hiver jeg i matavfallet, men ikke stive servietter (som vi ikke bruker så mye). På listen vi har fått om kildesortering i Oslo står det spesifikt at planterester skal i restavfall og ikke matavfall. Mulig dette varierer fra sted til sted, men jeg tenker meg at blomster og potteplanter kan være giftige og/eller inneholde mer sprøytemidler og slikt enn matplanter. Plasten skal være ren og tørr, så den skylles og får tørke før vi kaster den, men er den veldig grisete havner den i restavfallet. Hos oss kaster vi både plast og mat i de vanlige søppelkassene, men i egne poser, så vi slipper å oppbevare og frakte det selv.
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: KildesorteringTakk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Etylbarbital
![]() Sv: KildesorteringServietter er matavfall. Planter er ikke matavfall med mindre det er hageplanter. Hvis det er slike importplanter så er disse gjerne behandlet slik at de tar livet av mikroorganismer når det gjelder varmkompost i hvert fall, men det er mulig det er annerledes når det er innsamlet matavfall som benyttes i bioanlegg?
![]() |
#7 |
bits and pieces
|
![]() Sv: KildesorteringHer er både blomster og bleier (og bind) våtorganisk avfall (matavfall).
![]() |
![]() |
#8 |
heimføing
|
![]() Sv: KildesorteringHer jeg bor sorterer vi i fargede poser for plast, papir, lettkartong, mat og rest. Ikke overraskende er det plast(!)posen som blir full først. Vi slipper å frakte på søpla, alt går i samme dunk og sorteres optisk hos Remiks. Jepp, det er navnet på avfallsselskapet her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KildesorteringHva som skal i organisk avfall varierer fra sted til sted. I sommer var jeg på ferie et annet sted i landet, og la merke til at bleier og bind skulle i organisk avfall. Her jeg bor skal det i restavfallet, så man må nesten sjekke hva som gjelder i egen kommune.
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
![]() Sv: KildesorteringJeg vet at bleier og bind ikke skal i matavfallet her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: KildesorteringPå sortere.no finn du reglane som gjeld for din kommune. Eg veit at i Rogaland sorterer Fretex ut ubrukeleg tøy og resirkulerer det til dyne, kluter og liknande. I Oslo vil dei kun ha tøy som er brukbart og salgbart. Så det er forskjell, ja. Eg ser at det er plast som er den desidert største avfallsposten, som må tømmast oftast og harselering sansen for å sortere ut dette, for det er jo ikkje nedbrytbart og det blir brukt ikkje-fornybare materiale i produksjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: KildesorteringHvor gjør du av plasten, bai? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Metallica!!
|
I vårt distrikt skal planterester, servietter og sånt kastes i matavfallet, de forbrennes i bioanlegg.
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Det er plastsortering, men altså bare på gjrnvinningsstasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Metallica!!
|
![]() Sv: KildesorteringI min kommune samler de inn plast i egne sekker sammen med resten av avfallet, det skal ut til de andre kommunene i Rogaland og, slik at det blir samlet ved husholdningene og ikke bare på gjenvinningsstasjon. Eh ja sørrogaland da.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
![]() Sv: KildesorteringDet høres sabla praktisk ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KildesorteringDet ER sabla praktisk! Også digger jeg at vi får sortert ut plasten så den gjenvinnes, som du sier så blir det nesten ingenting igjen i restavfallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|