|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterJeg liker egentlig ikke å ramse opp bøker man «må» ha lest, jeg liker mye bedre å tenke på hvilke tekster man har mye mer glede av hvis man har lest en annen. Har du noen favoritter?
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterGunnar Ekelöf sin En Mölna-Elegi. Metamorfoser har og mange spennande referanser til Odysseen, saman med ei rekke andre tekstar (det finst ei heil bok som heiter A Readers Guide to A Mölna-Elegi, sånn dersom ein skal vere sikker på å få med seg alt). Sidan diktverket er 60 sider, trur eg ikkje det er egna for sitering i si heilheit, men det er veldig spennande å sjå korleis tida og tidsomgrepet går i oppløysing for det lyriske subjektet, samtidig som eldre tekstar kjem inn og forsvinn ut igjen frå diktet. (Det spørs vel forøvrig om ein kan snakke om referanser, når forfattaren på elegant vis avviser fenomenet som uinteressant: "För det andra tror jag, som jag redan sagt, inte mycket på någon utveckling påverkningsvis när det gäller personligt arbetande konstnärar som har någonting att säga alldeles i och för sig själva, jag tror på en utveckling identifikationsvis, nämligen så att man igenkänner sig själv både i gammalt och nytt och dessutom i tiden, i de skiftningar som tidsljuset kastar över tavlan som även den är levande och föränderlig”). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterOg for å være litt mindre seriøs, man ler jo ikke like mye av Neil Gaiman og Terry Pratchetts Good Omens om man ikke har Første mosebok og Johannes’ åpenbaring rimelig present. Og det er jo verdens morsomste bok.
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritter
Eg har ikkje lese nok Gaiman og Pratchett, bare fordi eg er fordomsfull og trur eg ikkje liker fantasy. Men etter mange drypp frå ulike hald eg stoler på, har eg nå Neverwhere liggande på nattbordet, klar til lesing. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterFor å ta noe litt mindre høylitterært, så har Pratchett en rekke litterære og popkulturelle referanser i bøkene sine, og de er jo ekstra morsomme hvis man tar dem. Wyrd Sisters refererer f.eks. en del til Macbeth, Pyramids mener jeg å huske at har en del til felles med den første Gormenghast-boken, og overalt i bøkene er det jo mindre allusjoner og ordspill og vitser som spiller på alt mulig historisk og kulturelt. (Som en kostelig Jane Austen-sekvens i den siste Vimes-boken, Snuff!)
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Man bør dessuten ha sett minst den første Omen-filmen.
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterCornelis Vreeswijks viser om Felicia. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Bah! Det gikk bra med meg! :skrekkfilmfobiker:
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterJeg husker at vi en gang på videregående fikk lese et dikt av Arnulf Øverland og se hvor mange bibelreferanser vi fant. Det. var mange, mener det var både Kain og Abel og Samson og Jesus og mange andre. Jeg finner det ikke på nett, men husker at det sluttet med
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterOg mine elskede Dorothy Sayers-krimmer er stappfulle av Shakespeare, John Donne, ymse klassiske referanser og omtrent alt mulig annet.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Men boken er enda morsommere hvis man har sett Omen.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterOg Gaimans American Gods forutsetter omtrent en mastergrad i religionsvitenskap, med fordypning i norrøn mytologi.
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Arnulf Øverland er litt morsom sånn sett, for han var jo sterkt ateistisk og svært negativ til alt kyrkja stod for. Men likevel er han breddfull av referanser til Bibeltekstar. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterVladmir Nabokovs Lolita har en prolog som egentlig er en prosagjengivelse av Edgar Allan Poes dikt Annabel Lee. Annabel i romanen er jeg-personens barndomskjæreste, som han er fiksert på og prøver å gjenfinne resten av livet, og han faller for Dolores (Lolita) første gang han ser henne fordi hun minner sånn om Annabel.
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Crap, eg har bare mellomfag i religion og kun repetert VG2-pensum av norrøn mytologi til undervisningsbruk. Då stryk eg den frå leselista mi. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterÅh, nå kom eg på Stein Mehren sitt "Tristan og Isolde": |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Tekst som refererer til annen tekst – dine favoritterDet er jo utrolig mye lyrikk som bruker et (antatt kjent) klassisk eller bibelsk eller annet litterært motiv som et fortettingsgrep. Ta bare Pasternak-diktet som jeg siterte i religionsleksetråden, det kombinerer Hamlet og Getsemane (og slenger på litt russiske folkevisereferanser også). Og veldig effektivt, synes jeg.
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
|
![]() |
|
|