Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kielfergen for dummies

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 14:25   #21
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Kielfergen for dummies

Er det Color Fantasy/Magic dere skal på? Den er superfin! Gled dere!!!

Jeg syns det er best å gå rett øverst i cafeen hvor du kan titte på utseilingen fra panoramavinduene mens dere koser dere med kaffe/kakao. Lugarene er kjempefine. Handlegaten er også fin og morsom. Puben er det mye fyll på, spes utover kvelden. Resto bakerst er luksus!! Nydelig mat. Men buffet helt fint også Showet er moro for liten og stor. Ta det første showet, og spis etterpå. Da er det "minst" folk.

Kos dere!!!!!

Gammel 25-09-12, 14:26   #22
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får jeg resept av legen på afipran for å dra på fergetur?

Gammel 25-09-12, 14:26   #23
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Bare tuller altså.

Hm. Burde jeg ha med sjøsykepiller? Er det afipran som gjelder, og er det reseprfritt?

Eg ville gjort det, ja. Men eg er som sagt traumatisert og trur 80% av sjøsjuka mi er psykisk. Eg har fått afipran på resept for heilt andre ting, veit ikkje om det er reseptfritt og.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå et strekningen stv- Newcastle og båtene som gikk der temmelig velegnet for traumatisering. Det er ikke kielfergestrekningen og båtene. Der det kan være bevegelse er fra færder til skagen. På returen kommer den strekningen langt på natt.

Eg veit det, men i og med at eg først er traumatisert (utløyst av Stavanger-Newcastle, som er 18 timar på åpent hav), blir eg sjøsjuk av å gå ombord i ei ferge. Eg har prøvd Oslo-Göteborg, som jo ikkje er åpent hav i det heile tatt (det var ein spesiell anledning kor vi skulle på "minicruise"), Kielferga i stille sjø og hurtigbåt Kristiansand-Hirtshals i middels roleg sjø. Og eg blir sjøsjuk uansett, nesten før båten har lagt frå kai. Så eg trur veldig mykje av det heng saman med at eg minnest denne eine turen, når eg kjem ombord i ein båt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 14:40   #24
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Dersom du skal ha buffet middag, så må du bestille. Lurt å gjere det litt tidlig på dagen, der kan det bli fullt.
Bading er 1 time, men det er igrunn nok. Det var ikkje så masse å ta seg til der. Sjå på at ungane tok sklia og duppa rundt i banen.

Gammel 25-09-12, 14:42   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

For at eg skal ha ein vellukka tur med slike ferger, må eg ha med spyposer og afipran. Eg blei traumatisert på Stavanger-Newcastle-båten i stiv kuling som 17-åring, og har etter det hatt store problem med slike fergeturar. Dessutan går det fint an å køyre bil frå Oslo til København og vidare til resten av Europa.

Jeg syns ikke det er sammenlignbart i det hele tatt. Jeg har tatt ferge fra Bergen til Hirtshals en gang og det var forferdelig forbi Stavanger. Høy sjø, liten båt og lugar helt fremst. Kielferga er noe ganske annet. Den er diger og stødig, og går innaskjærs mye av veien.

Jeg har vært på to cruise med Kielferga i april, og knapt opplevd bevegelse. Lugaren vi hadde var mer som et hotellrom, med dobbelseng, tv, ok størrelse på badet og selvfølgelig strømuttak. Jeg er litt lei av buffeten, de serverer gjerne samme mat til middag og lunsj, og var anke kjedelig. Men de har en italiensk restaurant og en fancy restaurant også, samt en cafe.

Jeg har bestilt massasje og ansiktsbehandling begge gangene. Ene gangen var fantastisk, massasje inn i solnedgangen, andre gangen var ikke så bra. Litt for kaldt, og litt for dårlig massasje. Treningsrommet er fint, og ikke overbefolket.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 14:47   #26
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Håper dere får en fin tur!
Ser du har fått mange tips og jeg kommer ikke på noe mer enn det som allerede er skrevet.
Man kan kjenne litt vugging på båten. Sist jeg reiste med den var jeg småkvalm,men det var av andre årsaker enn sjø.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 14:51   #27
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Ja.. om du skal ha massasje eller noen andre spa-behandlinger, så er det best å bestille det før avreise. Det er ofte veldig fullbooket.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 14:56   #28
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er sammenlignbart i det hele tatt. Jeg har tatt ferge fra Bergen til Hirtshals en gang og det var forferdelig forbi Stavanger. Høy sjø, liten båt og lugar helt fremst. Kielferga er noe ganske annet. Den er diger og stødig, og går innaskjærs mye av veien.

Jeg har vært på to cruise med Kielferga i april, og knapt opplevd bevegelse. Lugaren vi hadde var mer som et hotellrom, med dobbelseng, tv, ok størrelse på badet og selvfølgelig strømuttak. Jeg er litt lei av buffeten, de serverer gjerne samme mat til middag og lunsj, og var anke kjedelig. Men de har en italiensk restaurant og en fancy restaurant også, samt en cafe.

Jeg har bestilt massasje og ansiktsbehandling begge gangene. Ene gangen var fantastisk, massasje inn i solnedgangen, andre gangen var ikke så bra. Litt for kaldt, og litt for dårlig massasje. Treningsrommet er fint, og ikke overbefolket.

Jo, eg er klar over det. Men dersom ein først er disponert for å bli sjøsjuk (noko eg er, etter denne eine, grusomme turen), blir eg og sjøsjuk på reiser som bare går i Oslofjorden.

Gammel 25-09-12, 15:31   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også disponert for å bli sjøsyk (bilsyk, bussyk, trikkesyk, togsyk, karusellsyk, you name it! Jeg blir kvalm av å se andre kjøre karusell), men så lenge det ikke er ekstremsjø så blir jeg det altså ikke på Kielferga. Så det trenger ikke være noen automatikk i det, selv om det er det for deg.

Gammel 25-09-12, 15:43   #30
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på kielferja forrige uke, og det er litt sjø på vei ut - jeg blir ikke sjøsjuk men måtte sjangle litt, sette sjøbein eller hva det heter. Anbefaler pasta i kiel, du passerer på vei ut av båten, Vapiano. Nydelig.

Gammel 25-09-12, 15:48   #31
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg er også disponert for å bli sjøsyk (bilsyk, bussyk, trikkesyk, togsyk, karusellsyk, you name it! Jeg blir kvalm av å se andre kjøre karusell), men så lenge det ikke er ekstremsjø så blir jeg det altså ikke på Kielferga. Så det trenger ikke være noen automatikk i det, selv om det er det for deg.

Sant nok. Men eg går ikkje ombord på slike båtar utan å ta forholdsregler og ha afipran tilgjengeleg.

Gammel 25-09-12, 15:57   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg blir faktisk kvalmere med sjøsyketabletter enn uten.

Gammel 25-09-12, 17:15   #33
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir faktisk kvalmere med sjøsyketabletter enn uten.

Jeg også.
Jeg syns også butikkene på båten er ganske kjipe. Fikk shoppet endel på Karstadt husker jeg, men neste gang kommer vi til Kiel på en søndag. Ikke så mye shopping da, tenker jeg..

Gammel 25-09-12, 17:50   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, ingenting av butikker er åpent på søndager. Vi fant et koselig bakeri et stykke forbi der alle de andre nordmennene satt og skrålet, og spiste frokost der.

Gammel 25-09-12, 17:55   #35
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Showene: De åpner dørene en halvtime før showene begynner, om jeg ikke tar feil. Ca. 15 minutter før det igjen har det vært kø allerede. Det er kjekt om en kan stå tidlig i køen og gå rett inn og finne plass. Ikke, jeg gjentar; IKKE velg plasser nederst på sidene der. Det blir ubehagelig høy lyd fra høyttalerne. Favorittdrikken på show har for voksne og barn vært Strawberry Dream. Alkoholfri og supergod!

Jeg har vært sjøsyk en gang på Kielferga. Og jeg blir veldig fort sjøsyk, bilsyk osv. Da var det mye sjø og det varte bare 2-3 timer, til båten kom i roligere farvann. Ellers har jeg aldri vært sjøsyk der. Båten er rett og slett mer moderne og bedre konstruert mtp. sånt enn eldre "baljer".

På ColorClass-lugarene mener jeg å huske at minibaren er inkludert og fylles opp med det som mangler i Kiel. (Jada. Jeg drikker så og si aldri, men elsker "champagnen" eller hva det nå er, så jeg har tatt det ut før ankomst i Kiel.)

Mannen, som heller nesten aldri drikker ( ) elsker vinhuset i Kiel. (Et par kvartaler unna handlegaten). Der får man et lite eggeglass og kan smake før man kjøper. Nå sist kjøpte han Pistasjelikør, av alle ting. Den er visst god. Ellers kjøper vi inn ting som barberblader, julegaver, hårfarge, julekalender (datteren hadde en kjempekul sminkekalender i fjor, som vi kjøpte i oktober) m.m. på Rossmann. Lenger ned i handlegaten har de en nille-lignende butikk der alt koster 1 euro. Vi fylte opp lageret med vanter, luer, skrivesaker og mye mer der. Kofferter kan også være en del billigere enn i Norge.

Handler dere mye er det lurt å huske på momsen. Du må be om skjemaet for "moms frei" i butikkene og få stempel der. Så møter du litt tidligere ved innsjekkingen på kaien med disse og kvitteringer og får tollerne til å stemple godkjent på de. På båten får du tilbakebetalt momsen i luken ved siden av resepsjonen. Det kan fort bli noen hundrelapper om man har handlet mye, altså.

Pizzarestauranten på båten er helt grei om man vil spise kjapt etter at man har kommet på båten. Der er det ingen reservering. Vi har spist der og ved buffeten med barna. Da vi voksne reiste alene åt vi på restauranten med bordservering. Hamburgerbaren på toppen var ikke noe særlig billigere enn andre alternativer. I tillegg bruker de vanlig hvitost på burgerne. Chili poppersene var gode, da. Reserver bord for buffet o.l. så snart du kan. Det er mulig å reservere inntil 48 timer før man skal dra også. For oss (stor familie) har det funket greit å rett og slett lage en slags timeplan slik at vi også får med oss showet.

En annen ting: Skal dere sitte oppe i Observation lounge ved utseiling lønner det seg å løpe. Rullatormafiaen er usedvanlig raske til beins når det gjelder å karre seg til plasser der oppe.

Åja! Jeg kom på en ting til. Spabehandlinger og frisør starter noen ganger før ombordstigning. Da jeg ringte og lurte på hva som skjedde med mann og barn om jeg fikk frisørtime før ombordstigning, sa de at da fikk hele reisefølget gå på sammen med meg siden vi var på samme bestilling. Disse tidlige timene blir fort booket, men det kan altså være en måte å få til tidlig ombordstigning og unngå kø ved heiser etc. på om man allikevel har tenkt seg til f.eks. frisør på turen.

Det var da fælt da... Jeg kommer visst på ting hele tiden.
Om man f.eks. har glemt badebukse og nesten dåner av "Moods of Norway" og andre sossemerkers prislapp (749,- for badebukse!), er det greit å vite at de selger rimelig badetøy ved resepsjonen til Aqualand.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 18:30   #36
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er så fine altså! Tusen takk for alle gode råd og tips!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.