Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Re-impregnering av regntøy - hva er best?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 00:11   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re-impregnering av regntøy - hva er best?

Jeg har brukt tech wash til alt vårt tekniske tøy (også POP skallklær og todelt vintertøy). Alt holder tett i Stavangervær, aldri måttet impregnere etterpå. Vasker klærne noen ganger i året bare, ikke sentrifuge og lufttørker på badet.

Gammel 27-09-12, 00:23   #22
leaht
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2011
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Tenkte bare jeg skule komme med en liten oppdatering. Jeg har nå impregnert to sett POP klær med den nix-impregneringa.
Klærne måtte tas i to runder siden det maks kunne være to plagg i maskina av gangen. En flaske holdt akkurat til to bukser og to jakker. MEN da jeg tok klærne ut av maskina var de full av små impregneringskluper som minnet mistenkelig om buser
Små sorte klisne klumper som satt fast på klærne overalt, men mest i borrelåsene.

Jeg hang klærne ut på tørk og gned av de verste "busene" på tørkepapir (de klistret sett fast og var fettete i konsistensen) Nå venter jeg på regnvær for å se om prosessen har hatt noe for seg. Synes det var en grisete jobb

Gammel 27-09-12, 00:45   #23
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av leaht, her.

Tenkte bare jeg skule komme med en liten oppdatering. Jeg har nå impregnert to sett POP klær med den nix-impregneringa.
Klærne måtte tas i to runder siden det maks kunne være to plagg i maskina av gangen. En flaske holdt akkurat til to bukser og to jakker. MEN da jeg tok klærne ut av maskina var de full av små impregneringskluper som minnet mistenkelig om buser
Små sorte klisne klumper som satt fast på klærne overalt, men mest i borrelåsene.

Jeg hang klærne ut på tørk og gned av de verste "busene" på tørkepapir (de klistret sett fast og var fettete i konsistensen) Nå venter jeg på regnvær for å se om prosessen har hatt noe for seg. Synes det var en grisete jobb

Jeg har re-impregnert en haug med skallklær opp igjennom årene, og Nik-wash har jeg brukt oftest. Aldri opplevd at det er grisete eller at det henger igjen rester i klærne.

Hva slags program vasket du på ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 08:26   #24
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg aldri opplevd heller.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 09:15   #25
leaht
Fullverdig medlem

Standard

Kan jeg ha gjort noe feil? Jeg impregnerte på 40 grader vanlig kulørt vask. Kanskje jeg tok for mye? Det skulle to fulle korker til hvert plagg, og da holdt det akkurat med en flaske på 4 plagg

Gammel 27-09-12, 09:34   #26
Left
Passiv

Standard

Det minner meg om at jeg må ta POP-tøyet en runde snart. Bruker opgså Nikwax, som vaskes inn, og litt ekstra sprayimpregnering oppe på skuldrene på jakka.
Jeg har aldri vasket så mye som 4 plagg sammen når jeg skal impregnere. Max to, og er det vinterdresser har jeg tatt dem én og en.

Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 09:40   #27
leaht
Fullverdig medlem

Standard

Jeg tok to plagg i maskina av gangen, altså to maskiner med to plagg av gangen. Nå har jeg forsøkt å spraye litt vann på den ene jakken, vannet perler seg oppå stoffet men trekker også litt inn, så jeg vet ikke helt om dette virket?

Gammel 27-09-12, 09:43   #28
Left
Passiv

Standard

Tøyet kan jo være klissvått utenpå, det som gjelder er jo om det er tørt inni. Det har hendt jeg har sett for meg klissvåte unger, fordi det virkelig har fosset vann av dem, etter svømming i søledammer osv. men tøyet har vært knusktørre inni. Dressen kunne vris, og det rant vann, men tørr unge.

Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 09:54   #29
leaht
Fullverdig medlem

Standard

Da venter jeg på en regnværsdag og ser om det holder tett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.