Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-12, 19:47   #101
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen i vår omgangskrets på aldere med oss som velger så dyre biler. 100-200 000 er mer vanlig og da får man virkelig mye bra bil, altså. Uansett kommer det jo an på prioriteringer og livssituasjon. Jeg sparte ganske lenge før jeg kjøpte en bil cash nå.

Dette representerer min verden også. En bil skal ta meg fra a til b og etter at vi fikk barn er sikkerhet et moment også, men man får gode biler i den prisklassen.

Vi har en bil fra 2008 kjøpt kontant tidligere i år. Da hadde vi spart lenge.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:51   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser heller ikke vitsen med dyre biler. Vi har aldri hatt særlig dyre biler heller. Jeg registrerer bare at de bilene jeg omgir meg med daglig (på parkeringsplassen på jobben, på parkeringsplassen hjemme, på parkeringsplassene på skolen etc) er dyre biler. Det vil si, jeg antar at de er dyre. De er store, nye og fine. Jeg ser knapt en halvgammel bil her jeg bor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:57   #103
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

J Jeg ser knapt en halvgammel bil her jeg bor.

Min eldgamle Corolla skiller seg så kraftig ut fra alle Audier, SUV'er, 4x4 på skolens parkeringsplass at det egentlig får meg til å føle meg litt ekstra kul.

:snur alt på huet:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:03   #104
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, ser her at vi har endel mer enn andre.

2 biler, og 8000 i lån. En 06 mod, og en helt ny.

Gammel 29-09-12, 20:05   #105
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bil er ekstremt viktig for sambo her, så det er sikkert derfor vi betaler så mye for bil.

Gammel 29-09-12, 20:13   #106
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Rett over 3000,-
Har to biler, den ene en 98-modell Passat som for lengst er betalt. Den andre en nyere Touran som vi har litt igjen på. Neste år blir det ny bil, en mindre og billigere i drift enn Passaten.

Gammel 29-09-12, 20:37   #107
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Bilene skal vel være ganske gamle før de er problematiske fra en miljøsynsvinkel? Det er vel nesten 20 år siden katalysator ble påbudt, og er det ikke det som er det store vannskillet?

Vår siste bil kostet 100 000 og var fra 2005, ble kjøpt i 2009. Da synes jeg vi var milevis innafor både på miljø og sikkerhet.

Er vel bortimot 25 år siden katalysator ble påbudt så vidt jeg husker. Tror det var i 88. Dette kombinert med at nye biler ikke skulle bruke blyholdig bensin også. Blyholdig bensin selges ikke lengre - har man såpass gammel bil at den krever dette må man kjøpe et spesielt tillegg man fyller i når bensin fylles.

Men mye handler om forbruk. Her har det skjedd en god del bare de 4-5 siste årene, spesielt når det gjelder bensinbiler. Men dieselbilene fikk krav om partikkelfilter i 2007, og kravene for utslipp har blitt revidert mange ganger gjennom Euro 3, Euro 4 og Euro 5 som vi bruker nå - og Euro 6-kravene som kommer neste år gjør det hele temmelig mye strengere.

Ser jeg på min forrige bil, som ble kjøpt i 2002 (og utgaven forsvant fra markedet i 2005), vil den nye modellen med tilsvarende motoreffekt benytter vel 30 % mindre drivstoff.

For en dieselbil vil utslippene være betydeligere lavere på en ny bil kontra en 2005-modell gjennom de kravene som har kommet - dette selv om forbruket i seg selv ikke er så forskjellig.

Gammel 29-09-12, 20:39   #108
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... men det er vel fremdeles riktig at det mest miljøvennlige er å kjøre eksisterende bil til den faller fra hverandre, sammenlignet med nybilproduksjon?

Da snakker jeg om total miljøpåvirkning, ikke lokal forurensning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:43   #109
mrc

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

En bil uten billån.

Jeg tenker at det slett ikke er så rart om folk kan kjøpe bil kontant, jeg. Har man råd til å betale 5000,- per måned på billån så burde man vel også ha råd til å starte med superbillig bruktbil (vi kjøpte en for 7000,- for få år siden) kjøpt kontant og så sette av de 5000,- på en høyrentekonto for å deretter bytte oppover.

Altså:
Om bilen til 7000,- kunne selges for 5000,- etter et år og vi i løpet av det året hadde spart 5000,- per måned istedet for å betale et billån, ville vi jo hatt 65 000,- å kjøpe ny bil for. Og da har jeg ikke regnet med renter på sparing. Rinse and repeat til man er fornøyd.

Jeg ville verken personlig eller tatt med familien i bilene man gjerne ville ha funnet i en slik prisklasse - eller om man omså hadde doblet den prisen noen ganger.

Om jeg i de senere år hadde hatt egenkapital til å kjøpe en litt nyere bil, hadde det nok heller vært egenkapital som hadde vært aktuelt å skyte inn i bolig når vi kjøpte det sist.

I hvert fall slik boligprisene har utviklet seg i senere år, hadde jeg ikke sett noe spesielt problem med å skyte bilen inn i huslånet om jeg hadde hatt det lavt nok i forhold til boligens verdi. Når vi kjøpte hus for et par år siden løste vi inn billånet når vi hadde solgt vår forrige bolig, så slikt sett kan man jo si at en viss del av bilen på en måte ble gjort om til boliglån...

Men logikken:
Du skal spare flere tusen i måneden for å kjøpe bedre bil etter hvert. Da tar jeg heller lån og betaler de tusenlappene i måneden og har en bil som gjerne vil være mer forutsigbar utgiftsmessig, bedre å kjøre, sikrere, mer praktisk - få får heller det koste litt ekstra.

Gammel 29-09-12, 20:44   #110
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

0 i billån. Har to biler, den ene er en 2002 modell som vi cashet ut, den andre er firmabil.

Gammel 29-09-12, 20:47   #111
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

1 bil, ikke lån, det ble betalt ned når vi solgte leiligheten godt over takst.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:48   #112
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi har 2700,- pr mnd. Jeg ønsker knapt bil, mannen er av en helt annen oppfatning. Vi bruker den knapt med ca 7000 km i året. Til at vi har bare en bil, så er nok valget vårt svært moderat i dette området.

Og vi har da hatt billån i boliglån tidligere. Sparte masse rente fordi vi betalte inn ekstra for at bil delen av lånet skulle være nedbetalt innen tre år.

Gammel 29-09-12, 20:59   #113
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

0 kr her også. Har ikke lån på bilen. Hadde to biler frem til i sommer, fra da av fikk vi låne en bil så vi eier kun 1 i dag (hadde ikke lån på den andre heller).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 21:01   #114
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kr 0. Har en bil, uten lån.

Gammel 29-09-12, 21:01   #115
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mrc: Klart man kan gjøre det sånn om man vil. Jeg vil ikke. Svaret mitt var i forhold til at det fremsto som nærmest umulig å kjøpe nyere bil kontant, og det blir jo feil. Jeg er klar over at sikkerhet også spiller en rolle, men det kjøres også såpass hardt på det argumentet i markedsføringen at det ikke vil forundre meg om dagens fabrikknye og "supersikre" biler fremstår som rene dødsfeller om en ti års tid.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 21:03   #116
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men logikken:
Du skal spare flere tusen i måneden for å kjøpe bedre bil etter hvert. Da tar jeg heller lån og betaler de tusenlappene i måneden og har en bil som gjerne vil være mer forutsigbar utgiftsmessig, bedre å kjøre, sikrere, mer praktisk - få får heller det koste litt ekstra.

Helt enig i denne uttalelsen. Å kjøpe en såpass rimelig bil vil i de aller fleste tilfeller føre med seg ganske høye reperasjons-/vedlikeholdskostnader kontra en nyere bil så fremt man ikke har tilgang på rimelige reservedeler og vet hvordan man mekker bil. Bare slike ting som rustskader kan gjøre at de ikke kommer gjennom EU-kontrollen og da blir det fort dyrt om man skal drive og kjøpe flere slike rimelige biler med omregistrering og alt som følger med et bilkjøp.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 21:18   #117
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Helt enig i denne uttalelsen. Å kjøpe en såpass rimelig bil vil i de aller fleste tilfeller føre med seg ganske høye reperasjons-/vedlikeholdskostnader kontra en nyere bil så fremt man ikke har tilgang på rimelige reservedeler og vet hvordan man mekker bil. Bare slike ting som rustskader kan gjøre at de ikke kommer gjennom EU-kontrollen og da blir det fort dyrt om man skal drive og kjøpe flere slike rimelige biler med omregistrering og alt som følger med et bilkjøp.

Det der kommer helt an på bilen. Vi hadde en periode to biler: en eldgammel toyota (1983) og en nyere audi (2000-tallet). Toyotaen gikk gjennom eukontrollen uten problemer hver gang, mens det alltid var noe som måtte fikses med audien. Vi måtte skifte viftereima på begge bilene samtidig: toyotaen kunne husbonden skifte selv (motoren der var så enkel at jeg nesten skulle klart det selv også) og delene kostet 295,- Audien måtte på verksted, og totalen ble ihvertfall ti ganger dyrere.

Når det gjelder klimaregnskapet har jeg hørt det samme som flere andre her, at man bruker såpass mye under produksjonen at så lenge det er katalysator vil det ikke lønne seg å skifte ut bilen.

Toyotaen hadde ikke belter i baksetet, så ungene ble kun fraktet i audien. Det er forskjell på biler i forhold til sikkerhet når det skiller så mye på alder. Men jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en 10 år gammel bil med gode testresultater.

Gammel 29-09-12, 21:29   #118
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg klarer ikke skjønne dette argumentet. Nyere biler taper seg ganske raskt i pris. Servicen man må følge pga garantien er svindyr. Vi har aldri vært i nærheten av å betale så mye reperasjoner på bilene vi har hatt som andre bruker kun på service. Tar du da med verditapet så er ny bil utrolig mye dyrere enn en eldre bil.

Gammel 29-09-12, 22:06   #119
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Og bilverdenen er ikke svart/hvitt heller; det er faktisk en del eldre bilmodeller som ikke faller fra hverandre bare fordi de har rundet ti år, og som heller ikke koster skjorta i evt. vedlikehold.

Jeg jobber "med biler" og er slettes ikke enig at det nødvendigvis er et tapsprosjekt å kjøpe en ti år gammel bil av visse merker i forhold til å kjøpe en ny bil. Og at ti-tolv år gamle biler har så dårlig sikkerhet at det er farlig å kjøre dem er jeg heller ikke med på.

Det er ganske mange som kjøper seg en ti år gammel bil til en svært billig penge som har mye å tjene på det. Selv om de ikke mekker. Man kan selvsagt ikke kjøpe alt av gamle biler, men svært mange modeller holder seg atskillig lenger enn bare ti år.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 22:10   #120
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

4800,- har to biler, en BMW (relativt ny og dyr) og en Opel Corsa (som er min og nedbetalt )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.