Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-12, 13:48   #141
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ja, betaler man ned like mye som man ville gjort så er det jo lønnsomt, men jeg innbilte meg liksom at folk tok det på huset for å få lavere månedskostnad (i hvert fall det jeg hører rundt omkring..).

Hvis man tar det som et eget lån med pant i boligen, er det lønnsomt. Hvis man har nedbetalingstid tilsvarende et "normalt" billån med panti bilen, f.eks over fem år. Men - det er som sagt en fordel at man har god sikkerhet i boligen, for hvis det skjer noe uforutsett, og man trenger den sikkerheten til seve boligen, kan man ikke flytte sikkerheten over til å ta pant i bilen. Det må gjøres ved selve kjøpet.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:31   #142
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe en bruktbil som har gått 200 000 enn å ha en bil gjennom en større del av dens liv og opptil 200 000 km - da vet jeg hvordan den er blitt behandlet, vedlikeholdt osv.

Bilen jeg kjøpte ny og kjørte daglig til den hadde gått 170 000 kjente jeg ut og inn. Jeg kunne fint kjørt den enda lenger. Men jeg ville aldri kjøpt en bil som hadde gått så langt. Med samme begrunnlese som mrc.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 14:34   #143
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe ny bil eller som ønsker å bruke masse penger på ny bil for den del.
Vå bil har snart gått 200 000,(2002 modell.) vi har særdeles lite reperasjoner på den, den går som ei klokke. Den har vi tenkt å kjøre til den stopper for godt, først da blir det ny bil.
Jeg synes det er rart at man ikke skjønner at ikke alle vil/har råd å bruke masse penger på bil. Jeg ser hvertfall ingen grunn til å skifte ut en bil som fungerer supet og som vi har lite trøbbel med.

Vi har aldri brukt mye penger på bil, og kommer aldri til å gjøre det heller. Men det å kjøpe en 10 år gammel bil som har gått over 200 000 ville jeg aldri gjort. Man aner jo ikke noe om hva har skjedd med den bilen på de 200 000 km.

I denne tråden virker det som de fleste kjøper gamle biler til under 50 000 kr, og det er det jeg ikke skjønner. Med mindre man er heldig å finner en gammel, billig bil som har gått kort.

Og ja, jeg skjønner at ikke alle har råd til, eller ønsker å kjøpe dyre biler.

Sist redigert av Anne C : 30-09-12 kl 15:00.
Gammel 30-09-12, 15:13   #144
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, bilen jeg bruker som arbeidsbil til daglig har gått 320 000 og er fra 98.
Kjøpte den for 19K for 3 år siden og har vel spandert på den 6-7 000 i deler siden.
Hadde jeg tatt disse reparasjonene på verksted hadde det kanskje kostet 15 - 20 000 ekstra, men selv det er jo ikke akkurat ille.
Innkjøp og vedlikehold av bil siste 3 år ville da ha vært ca 45 000,-
15 000,- inklusive innkjøp av bilen er jo en brøkdel av rent verditap på en ny bil.

Sist redigert av Sir Limpalot : 30-09-12 kl 16:04.
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 15:22   #145
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Nå skal det sies at jeg har sinnsykt dårlig erfaring med den gamle bilen vår. Ikke var den så gammel heller, 2004-modell.

Gammel 30-09-12, 15:43   #146
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt veldig veldig mange biler opp igjennom. Hadde gamle biler da vi ble sammen, for da hadde vi dårlig råd (studerte begge to). Brukt uendelig mye penger på reparasjoner. Da vi begynte å kjøpe nye biler sluttet vi også å få uforutsette utgifter i bil. Må også si at det føles veldig mye bedre å kjøre en ny og sikker bil, enn de gamle haugene vi hadde en gang i tiden. For oss (spes sambo) er bil ganske viktig. Vi bruker de hver eneste dag, og barna er alltid med.

Gammel 30-09-12, 15:56   #147
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en opel astra 98 modell som har gått dritlangt rett og slett. Den har vi hatt i nesten fem år og kjøpt for 20 000 av min far. Den kommer vi til å ha til den er brukt opp. Vi har brukt utrolig lite penger på bil og den bruker mindre på mila enn mine søskens nyere, men større biler. Jeg har inntrykk av at veldig mange har veldig store biler og selv om de bruker mindre drivstoff enn biler av den størrelsen som er eldre så bruker de allikevel mer enn vår som er mindre. I tillegg til nyproduksjonsforurensingen knyttet til hyppigere skifte. Det er dessuten ikke alltid at de store bilene gjør det bedre i sikkerhetstester enn litt mindre.

Jeg regner med vi snart må bytte den ut, men vi kommer nok ikke til å kjøpe oss bil over hundre tusen nå heller.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 16:37   #148
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Vi har en opel astra 98 modell som har gått dritlangt rett og slett. Den har vi hatt i nesten fem år og kjøpt for 20 000 av min far. Den kommer vi til å ha til den er brukt opp. Vi har brukt utrolig lite penger på bil og den bruker mindre på mila enn mine søskens nyere, men større biler. Jeg har inntrykk av at veldig mange har veldig store biler og selv om de bruker mindre drivstoff enn biler av den størrelsen som er eldre så bruker de allikevel mer enn vår som er mindre. I tillegg til nyproduksjonsforurensingen knyttet til hyppigere skifte. Det er dessuten ikke alltid at de store bilene gjør det bedre i sikkerhetstester enn litt mindre.

Jeg regner med vi snart må bytte den ut, men vi kommer nok ikke til å kjøpe oss bil over hundre tusen nå heller.

Fysikkens lover er tildels ganske greie når det gjelder lett vs. tung bil i kollisjon. Husk at EuroNCAP-resultatene er sett ut i fra hvordan bilen er opp i mot andre biler i samme segment. Man kan ikke sammenligne resultatene for en småbil og en mellomklassebil. Egenvekten er forskjellig - i krasjtesten krasjer den med sin egen vekt og resultatet kan bli en del forskjellig kontra å krasje med en bil som er noen hundre kilo tyngre i henhold til hvordan kreftene beveger seg mellom bilene - ved krasj vil den lettere bilen "stoppe opp" og videre presset i den andre retningen av den større bilen. Dette gjør at bilen utsettes for større påkjenninger enn bilen som fortsetter framover gjennom krasjen.

Men en eldre større bil trenger ikke være sikrere enn en nyere mindre bil. Her er det nok en del som fortsatt sitter og tror at deres gamle Volvo-er og Mercedeser er gode og trygge kontra å ha mindre nyere bil...

Vekt betyr også en del når det gjelder forbruket - og nyere biler er gjerne en del tyngre enn tilsvarende biler en god del år tilbake pga. utstyret.

Drivstofforbruk har mange faktorer. Ikke minst sjåføren og bruksmønster. Ser jeg bare på å kjøre de 5 milene fra Oslo og hjem kan jeg godt få bilen til å variere mellom 0,45 og 0,6 avhengig av hvordan jeg kjører - og det er mange som tykker hardere på gassen enn hva jeg gjør...

Gjennomsnittsbilen på det norske markedet har vel en "produksjonskostnad" på 5 tonn CO2. Sett ut i fra at en bensinbil fra f.eks. 1998 trolig vil ligge på over 200 gram per kilometer i praksis, så er det nødvendigvis ikke så lang tid før produksjonen av den nye bilen er "tjent inn" sett opp i mot en ny bil som i praksis kanskje ligger på 130 gram (f.eks. mange mellomklassebiler som ligger på rundt 100 gram nå, men som i praksis blir litt høyere). Nyere biler vil også kunne ha mindre utslipp på en del andre områder også - blant annet gjennom en mer effektiv forbrenning, mer effektive katalysatorer og hvis man snakker om dieselbiler bruken av partikkelfilter.

Da har man heller ikke tatt hensyn til at en eldre bil også har en del ekstra CO2-produksjon gjennom at det også trengs ytterligere deler osv.

Gammel 30-09-12, 16:43   #149
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det der kommer helt an på bilen. Vi hadde en periode to biler: en eldgammel toyota (1983) og en nyere audi (2000-tallet). Toyotaen gikk gjennom eukontrollen uten problemer hver gang, mens det alltid var noe som måtte fikses med audien. Vi måtte skifte viftereima på begge bilene samtidig: toyotaen kunne husbonden skifte selv (motoren der var så enkel at jeg nesten skulle klart det selv også) og delene kostet 295,- Audien måtte på verksted, og totalen ble ihvertfall ti ganger dyrere.

Jeg vil tippe ganske hardt at dette ikke er standarden for såpass gamle biler og at de aller, aller fleste bilene av den årsmodellen koster mer enn en noe nyere bil. Men betviler ikke at det finnes enkelte unntak.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg klarer ikke skjønne dette argumentet. Nyere biler taper seg ganske raskt i pris. Servicen man må følge pga garantien er svindyr. Vi har aldri vært i nærheten av å betale så mye reperasjoner på bilene vi har hatt som andre bruker kun på service. Tar du da med verditapet så er ny bil utrolig mye dyrere enn en eldre bil.

Jeg snakker ikke om helt nye biler, det kjøper vi aldri. Men det er gjennomsnitlig stor forskjell på en nyere bil og en bil til noen få tusenlapper i hva man kan forvente av verkstedutgifter.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 16:56   #150
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mrc: Du leser meg litt med vrangbrillene nå og jeg blir sittende og lure på om det er med vilje eller ikke.

1) Vi bruker ikke 60 000,- årlig på reparasjoner.
2) Bilen jeg lenket til var et eksempel på hvilken type bil vi har nå. Å diskutere interøret og km på akkurat den bilen blir håpløst, så det gidder jeg ikke. Vår er verdt noe mer og er i en annen stand, men det er omtrent samme type.
3) At EU-kontrollen har sine begrensninger ligger vel det ordet "nogenlunde", som jeg brukte.

Men for all del. I denne tråden svarte jeg, som andre, hvordan det var i vår familie. Vi har ikke billån og vil heller ikke ha det. Ulemper og fordeler er det med begge deler. Den forrige minibussen vi hadde begynte å bli dyrere enn vi var komfortable med mtp. reparasjoner etterhvert, men før det hadde vi mange gode år med den også. Så da byttet vi. Nå begynner den vi har nå å bli noe av det samme, så vi bør snart begynne å spare til bytte. Og selvsagt har bilkyndighet i familien noe å si for hvilke avgjørelser vi tar. Det diskvalifiserer meg vel ikke fra å svare på et spørsmål om hvordan vi gjør det hos oss? Eller er vi ute etter å finne Det Eneste Rette Svaret her? I såfall har jeg misforstått. At vi bor relativt sentralt og nær kollektivtrafikk etc. har også noe å si for oss. Skal jeg ha en egen bil for meg, vil det også påvirke litt all den tid jeg ikke kan mekke bil. Men billån er uaktuelt okke som, så da må jeg finne andre løsninger.

I tillegg tror jeg vi rett og slett definerer "ha råd til" forskjellig. Mange tenker "hvor mye per måned?", mens det for oss er mer "hvor mye?". Og med den tankegangen vil behov for billån tilsi at det er en bil vi ikke har råd til. At du tenker annerledes er jo helt fair. For min del må du gjerne leve i en evig runddans med nye billån. For oss er det ikke greit.

Og igjen: Det opprinnelige svaret mitt var et svar på "hvordan er det mulig?", og beskrivelse av hvordan de jeg vet om som kjøper bil kontant gjør det. Og det er uvanlig. En nettbekjent kjøpte fabrikkny bil kontant her om dagen. Bilselgeren ble visst ganske satt ut da det kom frem at bilen skulle betales kontant. Jeg antar at det sier noe om hva som er normen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 17:00   #151
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gamle biler som er pengesluk vil vel ingen ha. Gamle biler som er billige i drift og stabile er vel ikke noe å vits å bytte ut, for pengeverdien er lav, bruksverdien er stor.

Gammel 30-09-12, 17:02   #152
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gamle biler som er pengesluk vil vel ingen ha. Gamle biler som er billige i drift og stabile er vel ikke noe å vits å bytte ut, for pengeverdien er lav, bruksverdien er stor.

Så enkelt kan det sies.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 30-09-12, 17:09   #153
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Bil er veldig viktig og en interesse for mange,mens vi er mest interessert i å bruke minst mulig tid og penger på bil. Det at vi har en bil som er akkurat stor nok, bruker lite nok bensin til at det er greit, har airbager og sikkerhetsutstyr som er ok, trenger lite reparasjoner og vedlikehold og generelt har kostet oss veldig lite er rett og slett topp for oss i den situasjonen vi har vært og er i. Vi kunne nok ha klart å betjene et stort billån, men ikke uten at det har gått på bekostning av andre ting. Tipper at neste gang vi kjøper bil så kommer det til å være en bil som er mellom 5-10 år et sted. Føler ikke at vi er uansvarlige på noe vis selv om vi ikke har en nyere bil.

Gammel 30-09-12, 17:09   #154
kie
weird

kie sin avatar

Standard

I det siste har jeg hørt om mange som "kjører over evne" og sliter. Det som ofte skjer er at man for sent innser at det ikke går rundt, enten pga. noe nyoppstått eller fordi man har feilvurdert i utgangspunktet. Da sitter man gjerne igjen med en bil med heftelse/pant i for et langt større beløp enn det man kan få for den om man selger den. Klarer man ikke å spa opp mellomlegget er man ofte fanget med et billån man sliter med å betale måned ut og måned inn.

Jeg liker ikke tanken på å binde meg opp økonomisk på den måten til noe som synker så til de grader i verdi. Jeg liker ikke risikoen for å bli "stuck". Men jeg innser også at jeg har et annet "risikobarometer" enn andre.

Gammel 30-09-12, 17:10   #155
vixen

vixen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gammel 30-09-12, 17:56   #156
Curly

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Vi har en -97 modell uten lån og en 2009 modell. Vi har lån på 2009 modellen som vi nå betaler ekstra mye ned på for å få betalt den ned fort. har valgt å betale 8000,- i mnd på den.
Bilen kostet en del ny, både fordi det er en stor bil og den var ganske ny. De siste årene har vi hatt i snitt 30 000 i året i verkstedregninger på de gamle bilene våre (2 år hadde vi faktisk 80 000!!! ) og valgte derfor å kjøpe en ny, mer driftsikker bil. Håper på å få bakt denne inn i huslånet når huset er ferdigstilt i høst.

Gammel 30-09-12, 19:01   #157
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vår dyreste erfaring er en 2006 modell BMV 525 st.v. Vi brukte 60.000,- på verksted i november og desember. Start og elektriske problemer. Ikke var problemene slutt heller. Nåværende eier er ikke fornøyd. Vi solgte med km stand 78.000.

Vårt billigste bilhold har vært ny Peugeot 307. Dessverre rommet den ikke to voksne, to små i bilstol og en dobbeltvogn med hardbag. Mulig vår neste bil også er Peugeot.

Gammel 30-09-12, 19:08   #158
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Fysikkens lover er tildels ganske greie når det gjelder lett vs. tung bil i kollisjon. Husk at EuroNCAP-resultatene er sett ut i fra hvordan bilen er opp i mot andre biler i samme segment. Man kan ikke sammenligne resultatene for en småbil og en mellomklassebil. Egenvekten er forskjellig - i krasjtesten krasjer den med sin egen vekt og resultatet kan bli en del forskjellig kontra å krasje med en bil som er noen hundre kilo tyngre i henhold til hvordan kreftene beveger seg mellom bilene - ved krasj vil den lettere bilen "stoppe opp" og videre presset i den andre retningen av den større bilen. Dette gjør at bilen utsettes for større påkjenninger enn bilen som fortsetter framover gjennom krasjen.

Tja...

(Kilde: youtube.com)

Gammel 30-09-12, 19:15   #159
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte bilen kontant, og regner med å gjøre det samme neste gang også.

Gammel 30-09-12, 20:15   #160
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Tja...

Kan være lurt å lese hele innlegget før man svarer. I avsnittet under det du siterer står det: "Men en eldre større bil trenger ikke være sikrere enn en nyere mindre bil. Her er det nok en del som fortsatt sitter og tror at deres gamle Volvo-er og Mercedeser er gode og trygge kontra å ha mindre nyere bil..."

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.