Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-12, 20:37   #161
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Kan være lurt å lese hele innlegget før man svarer. I avsnittet under det du siterer står det: "Men en eldre større bil trenger ikke være sikrere enn en nyere mindre bil. Her er det nok en del som fortsatt sitter og tror at deres gamle Volvo-er og Mercedeser er gode og trygge kontra å ha mindre nyere bil..."

Ah, beklager, my bad.

Gammel 30-09-12, 20:37   #162
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En firmabil og en billigbil, så vi betaler ikke billån, men mye ekstra for å ha firmabilen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 21:59   #163
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Bare meg som får "mener du at jeg er en dårlig mor" vibber her? Vi uansvarlige foreldre som frakter det mest dyrebare vi har i en tikkende bombe, bare for å spare penger!!!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 22:02   #164
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

2 biler og 0 kr i lån. de er begge nedbetalt.

Gammel 30-09-12, 22:05   #165
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes det er rart at folk synes det er greit å kjøre en bil som har gått over 200 000 km.

Mange biler kan fint gå tohundre til.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bare meg som får "mener du at jeg er en dårlig mor" vibber her? Vi uansvarlige foreldre som frakter det mest dyrebare vi har i en tikkende bombe, bare for å spare penger!!!

Ja herlighet, kan du ikke ta bussen istedet?

Jeg kjører rundt i en bil som er ti år og har gått ca 120.000 og kommer til å ha den i noen år til. Dersom det ikke skulle ramle inn en lottogevinst da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 22:09   #166
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

To biler, ingen lån. Har spart så vi skulle slippe det.

Gammel 30-09-12, 22:21   #167
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ha en så sikker bil som man har mulighet til å ha må da være et vel så viktig poeng som alle mulige andre ting vi mener mye om her inne - det være seg bilstoler, kosthold, sykling i trafikken og en hel haug annet?

Jeg er veldig lite opptatt av bil (som i bilmerker og status forbundet til pris etc.), men så ny og så trygg bil som budsjettet tillater er definitivt en prioritet her.

Gammel 30-09-12, 22:28   #168
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg skjønner ikke hvorfor dem som prioriterer å bruke litt mer penger enn 100 000 (som jeg helt ærlig mener er skrekkelig lite for en bil) nærmest må latterliggjøres. Personlig synes jeg at mange her inne bruker hårreisende mye på klær og sko, men jeg bruker ikke slike uttrykk av den grunn.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å ha en så sikker bil som man har mulighet til å ha må da være et vel så viktig poeng som alle mulige andre ting vi mener mye om her inne - det være seg bilstoler, kosthold, sykling i trafikken og en hel haug annet?

Jeg er veldig lite opptatt av bil (som i bilmerker og status forbundet til pris etc.), men så ny og så trygg bil som budsjettet tillater er definitivt en prioritet her.

Enig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 22:50   #169
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med apan. Det som også slår meg er at mange, eller de fleste her virker veldig opptatt av å sikre barna sine godt, noe som i og for seg er en selvfølge. Men det er ikke så nøye om bilen kosetet 30 000 kr og er 20 år gammel. Satt veldig på spissen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 22:55   #170
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

To biler uten lån. Hadde lån på 2006-modellen, 2010-modellen ble kjøpt kontant. Begge bilene har gått lite og vi kommer til å ha de i mange år framover, helt til det begynner å røyne på med verkstedregninger, da havner de fort på finn.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-12, 23:08   #171
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en 2006-modell Saab 95 som vi bruker som familiebil, den er rimelig sikker og så har jeg en 1998-modell Saab 93 som jeg bruker til daglig på jobb.
Men ungene sitter jo også på i bilen min, fra tid til annen, så jeg bør nok selge unna stereoanlegget og få meg en nyere bil, altså?
Begge to begynner vel å bli for gamle, skjønner jeg og så har de tydeligvis gått alt for langt.
For ikke å snakke om før, når vesla var liten og vi hadde en 1988 Mazda, jammen flaks barnevernet ikke visste om det.

Jada, sikkerhet i bil er viktig, noe jeg smertelig har erfart, men jeg skjønner hva Olympia mener

Jeg synes det er rart at folk synes det er greit å kjøre en bil som har gått over 200 000 km. Det er jo for så vidt fint og, for da fikk vi solgt den gamle bilen vår som hadde gått 170 000 km. Men som jeg altså ikke ville kjøre lenger, for det var for mye med den hele tiden. Det ble jo bare mer og mer jo lenger den hadde gått.

Tja, min gamle Mazda runda vel 650 000 før jeg parkerte den fordi den begynte å bli for rusten.
Da jeg kræsjet Jettaen min hadde den gått 450 000 og gikk like fint.
93n jeg har nå har gått 320 000.
200 000 er da ingenting for en noenlunde moderne bil.

Gammel 01-10-12, 03:58   #172
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med apan. Det som også slår meg er at mange, eller de fleste her virker veldig opptatt av å sikre barna sine godt, noe som i og for seg er en selvfølge. Men det er ikke så nøye om bilen kosetet 30 000 kr og er 20 år gammel. Satt veldig på spissen.

Nei, det er jo ikke så viktig for oss som driter i ungene våre. Satt veldig på spissen.

For å være seriøs: Jeg synes det antydes litt gufne ting i denne tråden nå.

Om det skulle være noen tvil: Jeg er glad i barna mine og ønsker at de skal være varme, tørre, trygge og mette. Og jeg gjør det jeg kan med det jeg har. Ikke nødvendigvis alltid hva jeg kan krite, eller hvor uforsvarlig langt jeg kan strekke den økonomiske strikken, men det jeg har. For tro meg; Det er ingen ok opplevelse for barn å være med når den strikken ryker heller. For det skjer faktisk ikke rent sjelden. Jeg har lært nok slike historier å kjenne til å vite at billån, spesielt de gigastore, det gjør jeg rett og slett bare ikke.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 01-10-12 kl 04:07.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:14   #173
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Er 200 000 km så skrekkelig mye?

Gammel 01-10-12, 09:43   #174
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Nei, det er ikke det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:01   #175
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen kan betale mer for bil enn man har råd til. Det sier seg selv, og jeg kan skjønne at enklete uttaleleser i tråden kan føre til sinne i så måte.

For min del er det natrlig å prioritere en så sikker bil som mulig innenfor de økonomiske rammene vi har. Jeg vil heller ha en relativt ny bil enn veldig dyre ferier, for å si det enkelt. Jeg mistenker at endel av kommentarene i denne tråden ikke er rettet mot de som ikke har mulighet til å kjøpe en ny bil, men kanskje heller en kommentar til folk som er i den situasjonen at de har mulighet til å velge en langt sikrere bil enn de har, men heller prioriterer annerledes (og i samme slengen ler godt av folk som prioriterer dyr bil av hensyn til sikkerhet)?

Jeg synes det er interessant å høre fra folk som har peil på bil hvor grensen går mellom sikker og usikker bil - både når det gjelder merker, årgang og kjørelengde.

Gammel 01-10-12, 11:07   #176
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Leste akkurat at det var noen som mente at det kom ann på hvor gammel bilen var. Hvis man feks kjøpte en avlagt Taxi som var 2-5 år og hadde gått 200 000 km, så var det tryggere enn om man kjøpte en 10 år gammel bil som hadde gått like langt.

Gammel 01-10-12, 11:15   #177
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nei det er ikke bare du. Jeg er litt overrasket over enkelte i denne tråden kjenner jeg.

Sist redigert av Chablis : 01-10-12 kl 11:28.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:24   #178
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Det er i alle fall tydelig at dette er et touchy tema enten man velger/må/kan/vil bruke lite eller mye penger på bil.

Gammel 01-10-12, 12:55   #179
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Noen som kan statistikk som kan svare meg på hva som gir den høyeste risikoen for barna av å ha en gammel bil som stort sett brues til småturer og å ha en ny sikrere bil som ofte brukes på lange turer fram og tilbake til hytter langt unna og gjerne en bilfere om sommeren?
Jeg mistenker nemlig at vi må slutte å bruke bil i ferien, siden vi kjører rundt med det kjæreste vi eier og risikoen i trafikken er spesielt stor i ferien.
Noe annet ville vært uansvarlig.

Gammel 01-10-12, 18:13   #180
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Nei, det er jo ikke så viktig for oss som driter i ungene våre. Satt veldig på spissen.

For å være seriøs: Jeg synes det antydes litt gufne ting i denne tråden nå.

Om det skulle være noen tvil: Jeg er glad i barna mine og ønsker at de skal være varme, tørre, trygge og mette. Og jeg gjør det jeg kan med det jeg har. Ikke nødvendigvis alltid hva jeg kan krite, eller hvor uforsvarlig langt jeg kan strekke den økonomiske strikken, men det jeg har. For tro meg; Det er ingen ok opplevelse for barn å være med når den strikken ryker heller. For det skjer faktisk ikke rent sjelden. Jeg har lært nok slike historier å kjenne til å vite at billån, spesielt de gigastore, det gjør jeg rett og slett bare ikke.

Logikken du presenterer her er ganske rar. Slik jeg tolker deg er ditt resonement som følger: Billån er lik kriting av statussymbol/leve over evne (?).
Hva med å ta utgangspunkt i sin egen økonomi og se hva man kan klare med sine penger? Å kjøpe en så bra som mulig bil ut i fra sine økonomiske forutsetninger er fornuftig. Billån på et hvert grunnlag er ikke uforsvarlig.

Jeg synes ikke det er hverken veldig stygt eller utidig å nevne sikkerhetsaspektet med nyere bil v.s. 1997 modeller med "noen-og-hundre" i kilometerstand. Å bortprioritere ny, sikker, bil fordi man skal gjøre ett poeng av at man ikke bryr seg om statusbiler ,"bare trenger ett fremkomstmiddel", eller er prinispielt i mot billån er for meg rart. Like rart som å ikke prioritere bilsikring inni bilen, droppe vaksinering av ungene sine eller la være å bry seg om kostholdet til barna sine.

At man av økonomiske årsaker må prioritere annerledes har vel alle forståelse for, men det blir noe annet en ren motvilje mot å bruke penger på bil.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.