Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Digresjon: Jeg leste en rapport om nasjonale prøver her i byen. Det var enkelte skoler som hadde en enorm forbedring fra ett år til et annet. Har det noe med endring av opplegg å gjøre (neppe), variasjoner fra år til år å gjøre eller er det det som skjer når en skole bestemmer seg for å nidrille elevene før prøvene?
Det siste er som oftest tilfellet når det blir en akutt forbedring. Læreren til min eldste var litt deppa for noen år siden da de ble nødt til å bruke mye undervisningstid på å drille ungene i online multiple choice testing (formatet til prøven) istedet for å lære ungene de ferdighetene de manglet. Rett og slett fordi de skolene det var naturlig å sammenligne seg med (les: foreldrene sammenlignet med og var rasende fordi de lå bedre an) gjorde det.
Ellers: skrekken må jo være å ha pasienten fra helvete (oh yes, de finnes, hverdagspsykiatrien er full av dem) på samme måte som enkelte advokater har klienter som plager dem inn i et besøksforbud; det er garantert ikke pene ratinger å få derfra, samtidig som du vet at personene er syke - men DU har taushetsplikt og kan ikke gjøre en dritt.