Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Parkett eller laminat?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 23:09   #21
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har slipt og lakket parketten omtrent hvert 10 år. Jeg synes ikke det er så veldig vedlikeholdstrengende, egentlig. Og definitivt verdt det for å få et ordentlig tregulv.

Ja, det er jo en noe man må vurdere. Jeg synes ikke det er verdt det og jeg synes heller ikke parkett kan kalles et ordentlig tregulv. Skulle jeg hatt ordentlig tregulv, hadde det blitt et heltregulv, ingen parkett.

Vi har heltregulv i resten av huset og de er naturligvis både finere og behageligere enn både laminaten i stue/kjøkken og korkbelegget vi har i deler av kjellerleiligheten vår. Det er også hundre ganger finere og bedre enn parketten vi har i kjellerstua. Men samtidig er disse tregulvene krevende i vedlikehold, både vask og sliping. I tillegg blir de fort stygge igjen etter sliping og lakkering. For oss var det viktig å ha vedlikeholdsfritt gulv som tåler hard bruk over tid. Det var også viktig å ha et gulv som ikke kjennes kaldt ut da vi ikke har gulvvarme i denne delen av huset. I tillegg var støydemping viktig da vi har en leilighet i kjelleretasjen vår. Vi valgte Alloc original skipsgulv og har ikke angret et sekund på det.

For min del må folk gjerne legge parkett, men jeg synes det er synd at valget faller på parkett fordi folk har feilaktige oppfatninger om hva laminat er.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:11   #22
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor hardt og støyende det blir avhenger veldig av underlaget. Bruker man bare ullpapp blir det hardt og støyende. Brukes derimot de tykkere underlagene så synes jeg det utgjør stor forskjell.

Ny og ordentlig laminat trenger ikke noe underlag i hele tatt. Der er støydempingen innebgyd på hver eneste planke.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:16   #23
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ny og ordentlig laminat trenger ikke noe underlag i hele tatt. Der er støydempingen innebgyd på hver eneste planke.

Vi har valgt ny og ordentlig laminat med støydemping, men valgte likevel underlag i tillegg, men det var mest av alt for å få det litt ekstra isolert og for å jevne ut underlaget, som for øvrig er et ganske OK tregulv som vi ikke orket å slipe og lakke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:25   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, det er jo en noe man må vurdere. Jeg synes ikke det er verdt det og jeg synes heller ikke parkett kan kalles et ordentlig tregulv. Skulle jeg hatt ordentlig tregulv, hadde det blitt et heltregulv, ingen parkett.

Du kan godt ha heltre parkett da. Det er jo det aller, aller fineste.

Vi hadde heltre, enstavs eikeparkett i den gamle boligen vår. Den var fra 50-tallet og ble aldeles som ny da vi slipte og lakket den. Den er trolig like fin når den er 100 år som den er i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 23:29   #25
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi har parkett i hele huset (ikke gang og våtrom). Vi har bodd her i tre år, huset var nytt da vi flyttet inn, og med to unger og hund ser gulvet rett og slett ikke ut (og det er ikke noe billigparkett som er brukt).

Så jeg hadde uten tvil gått for laminat. Broren min har den laminaten fra Alloc som IzziCreo viser bilde av og det er helt supert. Mykt å gå på og alldeles ikke kaldt. Kan ikke sammenliknes med billig, eldre laminat i det hele tatt.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 00:43   #26
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg skulle velge ville jeg hatt oljet parkett overalt.

Gammel 02-10-12, 08:02   #27
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Og olje gulvet hvert år?

Gammel 02-10-12, 08:27   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha nye gulv om et par-tre år og da skal vi ha en tidløs parkett. Laminat er greit nok, men det er jo plast som skal se ut som treverk, og det slites på en mindre varig og styggere måte.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:42   #29
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde aldri orket å få parkett slipt hvert 10. år. Mulig at den som har et minimalistisk hjem synes det ikke er noe arbeid å tømme et rom helt. Så må en tette døråpninger så ikke slipestøvet sprer seg til resten av huset. Leie utstyr og gå over hjørner og kanter for hånd. (Har stygg, gammel parkett) Leie folk til å slipe og lakke/olje er mulig, men en må tømme rommet likevel.

Så den grunnen betyr null og niks for meg.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:49   #30
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Vi skal ha nye gulv om et par-tre år og da skal vi ha en tidløs parkett. Laminat er greit nok, men det er jo plast som skal se ut som treverk, og det slites på en mindre varig og styggere måte.

De dyreste laminatene skal det ekstremt mye til å slite. Med IKEA- laminat er jeg enig.

Akkurat det du skriver ms s om arbeidet med sliping skremmer meg litt med parketten vi har i stua. Om den skulle bli veldig stygg tror jeg kanskje vi legger nytt gulv oppå. *lat*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:54   #31
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Akkurt det ms skriver om sliping av parkett er en god grunn til at jeg gruer meg til å gjøre noe med det vi har, og ser ikke bort fra at en enklere løsning kan bli en god, dyr laminat lagt oppå. Kjøkken og stue i ett, det er ikke åpen løsning, men åpen bue mellom rommene så gulvet går i ett. Pr i dag en heselig stygt slitt parkett fra 1979 (Huset er i alle fall derfra) Preget av at det bodde en firebarnsfamilie med hund der før vi flyttet inn emd våre to små og en firbent. En familie som mange ting i huset tyder på at ikke var den typen folk som, vel, rutinemessig sliper gulvet hvert 10. år. (Det er ikke vi heller, for den del. Jeg gruer meg til å gjøre noe med gulvet.)

Gammel 02-10-12, 09:58   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som bodde her før oss hadde slipt og lakkert parketten selv. Det var mildt sagt veldig stygt selv om den egentlig ikke var veldig slitt. Så slipe parkett er ikke noe jeg går på selv tror jeg, da ville jeg ha leid noen til å gjøre det. Man får heller aldri like god overflate som da den var ny, mulig håndverkere har tilgang på bedre lakk. Vi fjernet parketten og la ny parkett. Naboen har lagt god laminat istedenfor. Det smerter meg å si det, men deres gulv er penest og ser dyrest ut. Ingenting slår virkelig gode, dyre parkettyper, men tenker man seg et gulv til ca 300kr/kvm synes jeg faktisk ofte laminat både er finest og mest slitesterkt.

Gammel 02-10-12, 10:06   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis valget står mellom billig parkett eller dyr laminat, er det sikkert bedre å velge den dyre laminaten. Billig parkett er ikke verken holdbart eller videre pent.

Jeg drømmer om énstavs, heltre eikeparkett i stua. Det finnes ikke den laminaten i verden som kan måle seg mot en parkett av virkelig god kvalitet. Synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 10:15   #34
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har over 40 kvm stue med parkett som sannsynligvis er fra 80-tallet. Den er ikke ekstremt slitt, men lakken er gulnet. Men med hund og småbarn i hus vil vi vente før vi gjør noe, og det er heller ikke gitt hva vi gjør. Å få slipet og lakket den er et alternativ,men det krever befaring, for vi vet ikke hva slags parkett det er, og hva som anbefales. Det er også ganske dyrt, gjerne 200-300 kr/kvm, og der tør ikke min handymann å gjøre arbeidet selv. Vi har hatt dyr laminat i en tidligere leilighet (Alloc, husker ikke hvilken), og utseendemessig var den like fin som parkett, men følelsen var allikevel plast.

Drømmen min er nok heltregulv i et hardt treslag, men det kommer neppe til å skje.

Gammel 02-10-12, 11:22   #35
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg liker parkett best. Vi har parkett i stue/kjøkken og to av soverommene, mens barnerommene har laminat. Laminatet er uten tvil hardere og kaldere.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:40   #36
energibombe
Aktiv

Medlem siden: Oct 2012
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

I forrige hus led vi oss igjennom 5 år med gulna, helt oppskrapet parket før vi endelig la ny. Lys eikeparkett er nydelig.

Det første vi gjorde i nyhuset var å bytte ut en utrolig stygg laminat (muligens fra 90-tallet hvis de fantes da..) med lys ask parkett. Ingenting er så lekkert og behagelig som ny parkett. Spør om om 10år når vi skal igang med konfirmasjonene, mulig jeg ikke digger gulvet mitt lengre..

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.