|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett eller laminat?
Ja, det er jo en noe man må vurdere. Jeg synes ikke det er verdt det og jeg synes heller ikke parkett kan kalles et ordentlig tregulv. Skulle jeg hatt ordentlig tregulv, hadde det blitt et heltregulv, ingen parkett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem siden: Mar 2009
Ny og ordentlig laminat trenger ikke noe underlag i hele tatt. Der er støydempingen innebgyd på hver eneste planke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Vi har valgt ny og ordentlig laminat med støydemping, men valgte likevel underlag i tillegg, men det var mest av alt for å få det litt ekstra isolert og for å jevne ut underlaget, som for øvrig er et ganske OK tregulv som vi ikke orket å slipe og lakke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bedreviter
|
Du kan godt ha heltre parkett da. Det er jo det aller, aller fineste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett eller laminat?Vi har parkett i hele huset (ikke gang og våtrom). Vi har bodd her i tre år, huset var nytt da vi flyttet inn, og med to unger og hund ser gulvet rett og slett ikke ut (og det er ikke noe billigparkett som er brukt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Parkett eller laminat?Om jeg skulle velge ville jeg hatt oljet parkett overalt.
![]() |
#28 |
Borte
|
![]() Sv: Parkett eller laminat?Vi skal ha nye gulv om et par-tre år og da skal vi ha en tidløs parkett. Laminat er greit nok, men det er jo plast som skal se ut som treverk, og det slites på en mindre varig og styggere måte.
![]() |
#29 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett eller laminat?Jeg hadde aldri orket å få parkett slipt hvert 10. år. Mulig at den som har et minimalistisk hjem synes det ikke er noe arbeid å tømme et rom helt. Så må en tette døråpninger så ikke slipestøvet sprer seg til resten av huset. Leie utstyr og gå over hjørner og kanter for hånd. (Har stygg, gammel parkett) Leie folk til å slipe og lakke/olje er mulig, men en må tømme rommet likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
De dyreste laminatene skal det ekstremt mye til å slite. Med IKEA- laminat er jeg enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Parkett eller laminat?Akkurt det ms skriver om sliping av parkett er en god grunn til at jeg gruer meg til å gjøre noe med det vi har, og ser ikke bort fra at en enklere løsning kan bli en god, dyr laminat lagt oppå. Kjøkken og stue i ett, det er ikke åpen løsning, men åpen bue mellom rommene så gulvet går i ett. Pr i dag en heselig stygt slitt parkett fra 1979 (Huset er i alle fall derfra) Preget av at det bodde en firebarnsfamilie med hund der før vi flyttet inn emd våre to små og en firbent. En familie som mange ting i huset tyder på at ikke var den typen folk som, vel, rutinemessig sliper gulvet hvert 10. år. (Det er ikke vi heller, for den del. Jeg gruer meg til å gjøre noe med gulvet.)
![]() |
#32 |
maler
|
![]() Sv: Parkett eller laminat?De som bodde her før oss hadde slipt og lakkert parketten selv. Det var mildt sagt veldig stygt selv om den egentlig ikke var veldig slitt. Så slipe parkett er ikke noe jeg går på selv tror jeg, da ville jeg ha leid noen til å gjøre det. Man får heller aldri like god overflate som da den var ny, mulig håndverkere har tilgang på bedre lakk. Vi fjernet parketten og la ny parkett. Naboen har lagt god laminat istedenfor. Det smerter meg å si det, men deres gulv er penest og ser dyrest ut. Ingenting slår virkelig gode, dyre parkettyper, men tenker man seg et gulv til ca 300kr/kvm synes jeg faktisk ofte laminat både er finest og mest slitesterkt.
![]() |
#33 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Parkett eller laminat?Hvis valget står mellom billig parkett eller dyr laminat, er det sikkert bedre å velge den dyre laminaten. Billig parkett er ikke verken holdbart eller videre pent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Parkett eller laminat?Vi har over 40 kvm stue med parkett som sannsynligvis er fra 80-tallet. Den er ikke ekstremt slitt, men lakken er gulnet. Men med hund og småbarn i hus vil vi vente før vi gjør noe, og det er heller ikke gitt hva vi gjør. Å få slipet og lakket den er et alternativ,men det krever befaring, for vi vet ikke hva slags parkett det er, og hva som anbefales. Det er også ganske dyrt, gjerne 200-300 kr/kvm, og der tør ikke min handymann å gjøre arbeidet selv. Vi har hatt dyr laminat i en tidligere leilighet (Alloc, husker ikke hvilken), og utseendemessig var den like fin som parkett, men følelsen var allikevel plast.
![]() |
#35 |
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Parkett eller laminat?Jeg liker parkett best. Vi har parkett i stue/kjøkken og to av soverommene, mens barnerommene har laminat. Laminatet er uten tvil hardere og kaldere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() |
![]() Sv: Parkett eller laminat?I forrige hus led vi oss igjennom 5 år med gulna, helt oppskrapet parket før vi endelig la ny. Lys eikeparkett er nydelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|