|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen
Ja men har ikke regjeringen flertall da? Da blir det vel vedtatt tenker jeg.
|
|
|
#62 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#64 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenDa vi fikk barn i -08 hadde mannen det meste av permisjonen, siden jeg studerte. Jeg tok noe ulønnet permisjon etterpå. For ressurssterke familier i fleksible, spennende jobber er jo dette en superdeal! To ekstra uker øremerket far. Er det ikke det vi ønsker? Utvidet persmisjon som gis til far.
|
|
|
#65 |
|
Travelt opptatt
|
Men far kan ikke overta før mor har jobb. og det er ikke så enkelt for far å si til arbeidsgiver at "jeg går ut i perm straks kona får jobb. aner ikke når det blir, kanskje i norra, kanskje om to måneder. og forresten; vi må også søke nav."
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
Nei. Det er permisjon som skal sikre at barnet (så langt det er mulig) har to velfungerende omsorgspersoner. |
|
|
|
#67 |
|
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Foreldrepengar kan tas ut inntil 3 år etter fødsel, og sidan fedre i større grad enn mødre tek permisjonen på deltid over fleire år tek det nokre år før ein kan seie kor mykje av fedrekvoten som faktisk blir brukt. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Det går bra!
|
|
|
#69 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenDe der 18 % ser ikke ut til å stemme. Nærmere halvparten som fikk barn etter utvidelse til 10 uker fedrekvote, tar ut full kvote. Det er fortsatt ikke så høyt som man kunne ønske, kanskje, men som sagt - jeg synes det tyder på at vi trenger fedrekvoten mange år ennå.
Uthevingene er mine.
|
|
|
|
#70 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp, det var dette jeg mente. Dette er altså uforandret den dag i dag? Det er jo helt vilt.
|
|
|
#71 |
|
|
Det stemmer ikke. Far får sin permisjon ut i fra sin egen inntekt og opptjening. Kravene som omtales gjelder når far skal ta ut permisjon utover kvoten - da må mor være i annen aktivitet, i motsetning til å "bare" være hjemme. Far får imidlertid ikke utbetalingene basert på noe annet enn sin egen inntekt lenger. Sånn var det før, og det var koko.
|
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenDa jeg studerte var det slik at de mannlige studentene med jobbende koner fikk barn og studerte lykkelig videre med uendret lønn totalt i familien. Kvinnelige studenter som fikk barn måtte ta pause i studiene enten de ville eller ikke, fordi det var ingen mulighet for menn til å overta permisjonen hvis mor ikke hadde opptjent rettighet. Ikke fedrekvote, ingen permisjon, ingenting. Det var urettferdig. Det var 4 uker fedrekvote den gangen.
|
|
|
#73 |
|
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenJeg skjønner jeg må ha lest dette i VG eller Dagbladet eller lignende
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Hvilken alder? Førstegangsfødende er i snitt 28+. Det er ikke mange av dem som går i vikariater. De som får barn for andre eller tredje eller fjerde gang, er eldre. I snitt. |
|
|
|
#75 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ah. Om jeg har forstått det riktig (jeg er litt treg); dersom jeg hadde vært hjemmeværende i noen år og fikk barn nå, og mannen min var i full jobb, hadde han da fått 12 ukers permisjon selv om jeg ikke hadde krav på noe permisjon selv? Slik at vi begge var hjemme samtidig disse 12 ukene?
|
|
|
#76 |
|
|
Ja, kvoten hadde han hatt rett på uansett, men ikke noe utover kvoten hvis du ikke fylte ett av kravene som ble sitert over her.
|
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
Nei. Det er to viktige grunner til å ha det sånn. En er å få mor ut i produktivt arbeid, en annen er å få far inn i omsorgsrollen. Mor skal ikke være der samtidig som far har permisjon. |
|
|
|
#78 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg har ingen statistikk å vise til, men kjenner mange damer under tredve som forsatt bare har vikariater og midlertidige deltidsstillinger. Det er vanlig i skolen, helsevesenet, og ikke å forglemme på universitetene. Dessverre.
|
|
|
#79 |
|
|
Det stemmer ikke, under kvoten kan en gjøre hva en vil, men da er det far som får foreldrepenger. Hvis de da velger at begge er hjemme, får ikke mor noen utbetaling da.
|
|
|
|
#80 |
|
Passiv
|
Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenOk, endrede regler da, Ingling, eller regler jeg skulle ønske var annerledes. Men jeg trodde at pappakvoten betinget at mor var ute av huset, eller tok ut ferie? |
|
![]() |
|
|