Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du vinner 5 millioner i Lotto

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-12, 12:47   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Du vinner 5 millioner i Lotto

Betale ned på gjelda. Og kjøpe en til bil.

Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 12:52   #2
Left
Passiv

Standard

Ved nærmere ettertanke ville jeg også kjøpt en leilighet jeg skulle leid ut. Det er fine priser på våre kanter, så nytt hus + leilighet ville helt klart vært mulig. Jeg hadde betalt ned studielånet, men latt huslånet være.

Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 22:06   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg hadde betalt ned studielånet, men latt huslånet være.

Hvorfor? Studielånet bør i utgangspunktet være det siste lånet man kvitter seg med. Det er et personlig lån som forsvinner om man som lånetaker skulle dø, det er mulig å få betalingsutsettelse og å slippe rente om man ikke har jobb/er i en dårlig betalt jobb/er sykemeldt, etc.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 10:21   #4
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg hadde betalt ned studielånet, men latt huslånet være.

But why? Det lønner seg vel ikke på noen som helst måte?

Olifant er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 02:11   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

But why? Det lønner seg vel ikke på noen som helst måte?

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg svarer allikevel jeg, siden vi heller ikke ville satset på å nedbetale huslånet om vi vant 5 mill.

Vi sitter med et relativt stort lån, som vi nå faktisk nedbetaler, og som vi fint klarer å håndtere. Vi sitter også på en bolig som er verdt langt mer enn det lånet vi faktisk har.

Skulle vi betalt ut lånet i et jafs, tatt av 5 mill, så ville vi ikke kunne sikre barna våre økonomisk slik vi ville ønske, og vi ville heller ikke hatt penger tilgjengelig for å investere slik at pengene faktisk ville vokse.
Alle våre verdier ville da ligget i en nedbetalt bolig, og evt investeringer ville vi da vært nødt til å låne nye penger for. da er det bedre å bare fortsette å betale ned på den boligen vi har, og satse penger på nye investeringer som kan bære frukter.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 08:58   #6
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg svarer allikevel jeg, siden vi heller ikke ville satset på å nedbetale huslånet om vi vant 5 mill.

Vi sitter med et relativt stort lån, som vi nå faktisk nedbetaler, og som vi fint klarer å håndtere. Vi sitter også på en bolig som er verdt langt mer enn det lånet vi faktisk har.

Skulle vi betalt ut lånet i et jafs, tatt av 5 mill, så ville vi ikke kunne sikre barna våre økonomisk slik vi ville ønske, og vi ville heller ikke hatt penger tilgjengelig for å investere slik at pengene faktisk ville vokse.
Alle våre verdier ville da ligget i en nedbetalt bolig, og evt investeringer ville vi da vært nødt til å låne nye penger for. da er det bedre å bare fortsette å betale ned på den boligen vi har, og satse penger på nye investeringer som kan bære frukter.

Det var det å skulle innfri studielånet og ikke huslånet jeg stussa mest på.
Kan liksom ikke se noen grunn til å innfri det gunstigste lånet jeg vet om?

Olifant er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 22:10   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til de som undres over hvorfor noen vil jobbe redusert:

Jeg sa at jeg ville jobbe redusert, men ikke for alltid. 5 mill hadde heller ikke holdt til det. Jeg er gammel i forhold til mange på forumet her, men ikke gammel at jeg kunne levd resten av livet på 5 mill!

Å elske sin jobb er en fin ting. Men mange, meg inkludert, ser jobben som en måte å overleve på, å tjene penger til det en må ha. Jeg har liten innflytelse på min jobb, føler meg lite verdsatt, har lønn under gjennomsnitt. Jeg har greie kollegaer og en sjef som gjør så godt hun kan. Men hun har veldig lite påvirkning på beslutninger over hennes plan.

Jeg har aldri jobbet deltid. Bortsett fra noen korte perioder med ammefri og en 6 mnd periode med 80%. Jeg synes det hadde vært godt å ha bedre tid mens ungene ennå er små. For meg hadde redusert stilling betydd mer fleksibilitet. Jeg har alltid tenkt å gjøre det hvis jeg vant i lotto. Å være hjemme på heltid hadde nok blitt litt kjedelig og isolert.

Kansje jeg kunne snakket med en rådgiver når gledesrusen hadde gitt seg. Det er mulig at jeg kunne studert og skiftet karriere. Kansje fått en jobb jeg hadde virkelig likt, isteden for en som jeg trenger for å overleve. Uansett kunne jeg kompensert for 1-2 år i halv stilling med en form for pensjonsforsikring.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 15:44   #8
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Men her forutsetter du vel at inntekten din også bråstopper? Sett at man betaler 10 000,- på lån i måneden, betaler ned gjelden for lottogevinsten og så plutselig har 10 000,- hver måned videre som nå kan brukes til andre ting? Kan man ikke da investere med de pengene?

Det sies at inntekten din er den kraftigste muskelen hva det å bygge formue angår. Så jeg antar at folk som går for gjeldfrihet tenker at jo mindre gjeld legger beslag på denne muskelen (inntekten) hver måned, jo mer "kraft" har man i formuebyggingen sin.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 23:59   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men her forutsetter du vel at inntekten din også bråstopper? Sett at man betaler 10 000,- på lån i måneden, betaler ned gjelden for lottogevinsten og så plutselig har 10 000,- hver måned videre som nå kan brukes til andre ting? Kan man ikke da investere med de pengene?

Tenkte ikke inntektstopp nei. Jeg er pr i dag ikke i jobb, men om jeg hadde jobb, så ville jeg nok ikke sluttet etter å ha vunnet 5 mill. Har gått for lenge hjemme nå, så jeg ville ikke vurdert tanken engang. Mannen min ville nok heller ikke sluttet å jobbe. Kanskje han på sikt ville sett muligheten til å se på en annen og mindre krevende jobb, selv om det da innebærer lavere inntekt.

Jeg ser det du sier med å investere de pengene man sparer pr mnd ved å nedbetale gjeld, men tenker man investering i størrelseorden eiendom, så må man selv da ta opp nye lån for å kunne gjøre det.

Men dette er jo helt klart noe hver og en må vurdere, og det er vel neppe noen fasit på riktig og galt her.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 13:04   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 mill ikke mye å bli rik av? Det er det jo! Da har man jo kapital som kan jobbe for seg. Investerer du 5 mill klokt så har du jo nok å leve av. Kjøper du to leiligheter kan du få månedlige leieinntekter på 25k i måneden. I tillegg får du verdistigning. Du kan gå på større risikoprosjekter kan du få mye høyere avkastning. Med 5 mill kunne jeg jo faktisk blitt veldig formuende.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 14:53   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

5 mill ikke mye å bli rik av? Det er det jo! Da har man jo kapital som kan jobbe for seg. Investerer du 5 mill klokt så har du jo nok å leve av. Kjøper du to leiligheter kan du få månedlige leieinntekter på 25k i måneden. I tillegg får du verdistigning. Du kan gå på større risikoprosjekter kan du få mye høyere avkastning. Med 5 mill kunne jeg jo faktisk blitt veldig formuende.

Man kan faktisk reise langt og lenge for leieinntekter.

Gammel 06-10-12, 15:07   #12
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde kanskje kjøpt meg bolig med utleieenhet, hvor jeg kunne leid ut til noen som kunne hjulpet meg med praktiske gjøremål, pass av ungene- rett og slett frigjort tid for meg. Ikke fordi jeg skal jobbe mer, reise mer osv, men fordi jeg hadde kunnet bruke tid til å hvile når kroppen krangler, og hatt tid og råd til å få nødvendige behandlinger og tilrettelegging for at jeg skal holde ut lengst mulig i jobb...

Mulig hadde jeg vurdert å fltte tilbake til området hvor eksen bor, så han kunne hatt ungene 50% (som om det hadde skjedd), kanskje hadde jeg klart å ordne så jeg kunne jobbe fullt de ukene ungene var hos ham, og redusert når ungene var hos meg. Tror det hadde vært gull for helsa.

Jeg hadde helt klart sikkert dratt på noen bedre ferieturer enn vi har råd til i dag, tatt en handlegalskapstur og kjøpt det vi hadde lyst på, men jeg hadde nok gjort det som hadde vært fornuftig på sikt. Kan hende jeg også hadde levd uten gjeld, nettopp fordi jeg er i en situasjon der ting brått kan snu seg, og da kunne jeg faktisk sluppet bekymringen om hvordan ting ville blitt hvis det faktisk endrer seg til det verre.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 13:31   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

På lengre sikt: Redusere huslånet, og kjøpe en leilighet et sted det er døveskole slik at vi slipper å bo på hotell/internat 4-8 uker i året. Husbonden kunne sikkert tenkt seg å jobbe redusert, eller vi kunne fått oss aupair/hushjelp i noen år.

Gammel 06-10-12, 13:40   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg faktisk kjøpt Lotto-kupong for første gang på ett år eller sånn, så jeg regner med at denne problemstillingen blir helt reell i kveld, faktisk. Beholder noe lån, kjøper ny bil, kjøper hytte på fjellet, lager en fet reisekonto og setter av mye til barna. Og kjøper en ny skinnveske fra Mulberry

Gammel 06-10-12, 14:05   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepper Lemon sin tanke høres fornuftig ut. Jeg skjønner ikke alle som skal løpe og betale ut gjelda si. Men så har gjeldfrihet aldri vært et mål for meg, selv ikke de årene jeg var (ufrivillig) gjeldfri (fordi jeg ikke fikk nok lån til å kjøpe bolig).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 15:42   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Pepper Lemon sin tanke høres fornuftig ut. Jeg skjønner ikke alle som skal løpe og betale ut gjelda si. Men så har gjeldfrihet aldri vært et mål for meg, selv ikke de årene jeg var (ufrivillig) gjeldfri (fordi jeg ikke fikk nok lån til å kjøpe bolig).

Mulig jeg er dum, men jeg tenker i hvert fall sånn at om man betaler ut eller veldig mye ned på gjelda, har man jo flere tusen mer å leve for i måneden. Faste utgifter som lån suger jo alt av inntekt.

Gammel 06-10-12, 15:53   #17
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Flyttet på landet. Og kjøpt bil.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 15:55   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mulig jeg er dum, men jeg tenker i hvert fall sånn at om man betaler ut eller veldig mye ned på gjelda, har man jo flere tusen mer å leve for i måneden. Faste utgifter som lån suger jo alt av inntekt.

Selv om vi ble gjeldfrie så hadde vi fortsatt hatt masse utgifter med to biler, to barn, hytte og hus. Vi hadde fått det mer komfortabelt, men hadde ikke fått set så romslig at en av oss kunne ha sluttet å jobbe. Men klart sto vi mye bedre rustet til å møte alderdommen.

Jeg synes det høres lurere ut å kjøpe et utleieobjekt framfor å putte penger i banken. Husprisene stiger jamnt og trutt, den millionen man setter i banken blir spist opp av inflasjon og formueskatten år for år.

Gammel 06-10-12, 15:58   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Selv om vi ble gjeldfrie så hadde vi fortsatt hatt masse utgifter med to biler, to barn, hytte og hus. Vi hadde fått det mer komfortabelt, men hadde ikke fått set så romslig at en av oss kunne ha sluttet å jobbe. Men klart sto vi mye bedre rustet til å møte alderdommen.

Jeg synes det høres lurere ut å kjøpe et utleieobjekt framfor å putte penger i banken. Husprisene stiger jamnt og trutt, den millionen man setter i banken blir spist opp av inflasjon og formueskatten år for år.

Nå har ikke vi hytte da, men 2,1 i huslån og et billån. Hadde de forsvunnet, hadde vi hatt en ganske så stor sum mer i pluss hver måned. Vi har to biler ja, men nå har vi to biler, billånet, barna osv i tillegg til huslånet som er det aller største. Vi hadde nok absolutt betalt ned en god del på det og hatt mange flere lapper ekstra i måneden. Men å investere i et utleieobjekt er selvsagt veldig smart. Jeg tror vi hadde satset på å gjøre begge deler.

Sist redigert av Dixie Diner : 06-10-12 kl 16:15.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 16:12   #20
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Økonomisk sett, så er det nok det. Men det er også med på å presse opp prisene når folk kjøper boliger for utleie. Ergo blir det vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet for de som nå står utenfor, så moralsk sett hadde jeg hatt betenkeligheter. Da ville jeg heller vurdert å gå til anskaffelse av et hus med bileilighet for utleie - altså en leilighet som uansett ikke ville være til salgs.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.