|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Så kom endelig muligheten norske redaksjoner har ventet på: siden de har visst at denne boken skulle komme, så har de lydig latt være å grave mer i Breiviks barndom enn det retten ga rom for. Men alle har visst at det var mer, at det var grovt, og at det snart ville komme en bok som ga dem rom for å skrive og grave mer. A-magasinets artikkel fredag har nok vært ferdig lenge, i påvente av boken...
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg er svært skeptisk til offentliggjøring av taushetsbelagt informasjon, slik man gjør det her. Men jeg har bestilt boka på biblioteket (etter å ha lest en positiv anmeldelse i Klassekampen i går), og skal etter litt tenking komme fram til om jeg vil lese den eller ikke.
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg vet ikke om det bare er jeg som opplever det slik, men jeg synes man har vært ganske tydelig på at det har foregått omsorgssvikt tidligere i den grad at omsorgsovertagelse ble anbefalt, så jeg forstår ikke helt hvorfor man blir så overrasket over dette nå?
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Ja, denne boka er relevant informasjon å gå ut med. Med forbehold om at jeg så langt bare har lest omtaler. Jeg har særlig respekt for at det ble presisert at moren så at hun trengte hjelp, og ba om hjelp som hun så ikke fikk. Det demper heksejakten og åpner for å betrakte hva i alle dager som skjedde langt mer nyansert. |
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg klarer ikke å se at det skal ha noen verdi for offentligheten at taushetsbelagte opplysninger om denne mannens barndom kommer fram.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg synes all informasjon om den mannen, som kan belyse hvordan han ble som han ble, er av offentlighetens interesse. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?
|
|
|
|
#8 |
|
Helt konge
|
Jepp. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg er enig med Smilefjes. Boka har jeg tenkt å lese, spesielt fordi jeg jobber med barn, men også fordi jeg har behov for å forstå litt mer av personen ABB.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg syns Aftenpostens vinkling var interessant, den om "orkidebarn", at for noen barn så blir det ekstra viktig med en spesielt god barndom. De er sensitive, "vanskelige" og vil ta spesielt stor skade av dårlige oppvekstvilkår, men også klare seg spesielt bra under gode vilkår.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Det er morens privatliv man vil beskytte. Det er selvsagt ekstremt belastende å se seg selv omtalt som en som har bedrevet omsorgssvikt så grov at man regelrett har skapt en massemorder.
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Det er sikkert ganske belastende å være det barnet som ble utsatt for omsorgssvikten også. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#14 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg håper denne boken vil få mange av oss til å være mer obs på barna vi omgås, at vi vil gå litt lengre for å forsikre oss om at barn har det bra og blir behandlet bra. Hjelpe til å bryte vonde sirkler av forsømmelse , overgrep og omsorgssvikt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Det har vært kjent helt fra høsten 2011 at en psykolog som observerte familien da gjerningsmannen var 4 år konkluderte med at det burde gjennomføres omsorgsovertagelse. Det er vel ingen psykologspesialist verken da eller nå som ville komme til en slik konklusjon uten at det har forekommet omfattende omsorgssvikt?
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror Polyanna snakket om hva som hadde vært omtalt i media, ikke hva som var kjent av de involverte i saken. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Det er godt mulig jeg ikke henger helt med i svingene her, men det jeg nevner har jo vært omtalt i media siden ganske kort tid etter angrepene, det er ikke noe som kun har vært kjent for de involverte. Ergo har man visst at det har vært omsorgssvikt i den grad at en spesialist har anbefalt at han bør ut av hjemmet helt siden 2-3 måneder etter angrepene. Noe som etter min opplevelse står i motsetning til det Polyanna skriver.
|
|
|
#18 |
|
Tøff
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Det er alltid interessant å vite hva som skaper ekstreme reaksjoner, særlig når det er en direkte følge av svikt i systemer som skal fungere.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Det er klart at man kunne slutte seg til at "noe har vært skikkelig galt", siden omsorgsovertakelse ble vurdert. Men ikke hva, omfang, natur, etc. Det kunne vært alt fra rus til vold.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Til at mora hadde kreft og nok med seg selv. |
|
![]() |
|
|