Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forenkling av hverdag gir dårlig helse!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-12, 13:46   #21
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forenkling av hverdag gir dårlig helse!

Elektrisk vindusheis?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 13:47   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det er et argument av typen "fokuser på det viktigste først", som en motvekt til tabloidiseringen.

Noen av oss klarer å tenke på to ting samtidig, vettu.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 13:49   #23
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som liker å vaske opp og henge opp alle klærne må jo bare gjøre det, selvfølgelig. Men jeg tror de aller fleste ser på oppvaskmaskin og tørketrommel som positive fremskritt, som ikke hindrer et liv med masse bevegelse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 13:49   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De som liker å vaske opp og henge opp alle klærne må jo bare gjøre det, selvfølgelig. Men jeg tror de aller fleste ser på oppvaskmaskin og tørketrommel som positive fremskritt, som ikke hindrer et liv med masse bevegelse.

Jo, altså. Så klart. Jeg skal ikke ta fra noen oppvaskmaskinene deres.

Gammel 08-10-12, 13:49   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Elektrisk vindusheis?

Knapp til vinduene i bilen.

Gammel 08-10-12, 13:51   #26
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Noen av oss klarer å tenke på to ting samtidig, vettu.

Som i å gjøre ting enkelt og effektivt, og likevel sørge for å få beveget seg nok?

(Jeg dropper heis og går i rulletrapper, jeg, men det er fordi jeg hater å vente.)

Gammel 08-10-12, 13:53   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Knapp til vinduene i bilen.

Tenkte det kanskje var det, men hvorfor "heis"? Den både åpner og lukker jo vinduene? Ja, ja, det var kanskje ikke det som var tema her.
Til tema: Jeg har brukt kaloriteller på VGS vektklubb i en lang periode og tenker at det hadde gitt lite uttelling på trimpoengene om jeg rullet ned bilvinduet selv (jeg har jo det i praksis aldri nede, det regner jo hele forb... tiden her...) eller hengt opp klærne i stedet for å bruke tørketrommel. Jeg har ikke vaskehjelp, men vasker selv, der er det faktisk litt bevegelse å hente. Ellers tyr jeg til den gode, gamle treningen.

Gammel 08-10-12, 13:55   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tenkte det kanskje var det, men hvorfor "heis"? Den både åpner og lukker jo vinduene? Ja, ja, det var kanskje ikke det som var tema her.
Til tema: Jeg har brukt kaloriteller på VGS vektklubb i en lang periode og tenker at det hadde gitt lite uttelling på trimpoengene om jeg rullet ned bilvinduet selv (jeg har jo det i praksis aldri nede, det regner jo hele forb... tiden her...) eller hengt opp klærne i stedet for å bruke tørketrommel. Jeg har ikke vaskehjelp, men vasker selv, der er det faktisk litt bevegelse å hente. Ellers tyr jeg til den gode, gamle treningen.

Heiser går gjerne både opp og ned de også.

Gammel 08-10-12, 13:56   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Heiser går gjerne både opp og ned de også.

Alt man lærer på FP.

Gammel 08-10-12, 13:57   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Dere hang dere virkelig opp i den vindusheisen?

Jeg skulle selvfølgelig ha nevnt bruk av vibrator også. :puster dagbladet i nakken:

Gammel 08-10-12, 13:58   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjernkontroll til garasjedør.

...........
........

Det har vi for at det ikke skal gå flere fingre!

Oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommelen er noen av tingene jeg aldri bytter bort. De har ikke fjernet bevegelser, bare irritasjon.
Vi har hus på fire plan +kjeller og det blir litt trappegåing i løpet av dagen. :rar:
På jobb går jeg nå på 850 kvm mot 250 kvm som var arealet før sommeren. Det er personalavdeling i 2.etg, og vi merker at det er mye å gå på! Og mye opp og ned og frem og tilbake er hverdagen på jobb fordi jeg jobber i barnehage.
Men selvfølgelig kunne jeg beveget meg mye mer, men det er ikke i forbindelse med husarbeid og jobb.

Gammel 08-10-12, 14:01   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig bevisst på det i forhold til bilen. Moren min sa en gang "Hvis dere lettere kunne parkere kunne dere jo bare kjørt opp" om en skøytebane som ligger fire holdeplasser med bussen unna. Men nei, vi velger faktisk å enten gå eller sykle hele veien, eller bruke kollektivtransport. Jeg går eller sykler til jobb i stedet for å kjøre kollektivt på fine dager.

Vi har dog både tørketrommel og oppvaskmaskin, men det har vel så mye med inneklima som latskap å gjøre. Det blir ikke så bra luft i små byleiligheter med konstante tørkestativ framme. På sommeren henger jeg ut på snora ute.

Jeg merker forresten at jeg skriver veldig mye styggere enn før, nå som jeg nesten kun tar notater på maskin og duppedingser.

Det er visst gjort noe forskning på folk at folk som bor i andre uten heis har bedre hverdagshelse enn de som bor i tredje med heis. Folk velger som regel heisen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 14:25   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mens vi snakker om vindusheis; For en liten stund siden skulle jeg i et møte i Hovedstaden, og tok et tidlig morgenfly nedover. Leiebilen sto klar på Gardermoen og jeg satt meg verdensvant inn og kjørte mot utgangen.
Da jeg skulle ut gjennom bommen og måtte trykke på en slik knapp for å få billett, fant jeg ikke vindusåpneren, og det dannet seg til slutt kø bak meg. Det var så flaut! Så jeg måtte bare åpne døren, gå ut for å trykke på lappeknappen, og fikk endelig kommet meg ut. Følte meg som de typiske damene som menn klager over i trafikken.

Jeg svingte inn på nærmeste bensinstasjon for å finne ut av den forsvunnede vindusåpneren. Jeg tittet høyt og lavt, jeg tittet på førerdør på passasjerdør, ved rattet og ved alle duppedingsene ved stereoanlegget. Men jeg fant ingen vindusåpnerdings.
Også måtte jeg skyndte meg for å rekke møtet.

På vei tilbake til Gardermoen hadde jeg innfunnet meg med sjebnen, og stille godtatt at jeg hadde fått en leiebil uten mulighet for å åpne vinduene. Jeg kom kjørende inn på Gardemoenområdet, måtte åpne døren å gå ut for å få trykket på den billettgreia for å slippe inn på leiebilparkeringa, og fikk parkert bilen på riktig sted. Da jeg skulle gå ut av bilen hektet skjørtet mitt seg fast i noe på vei ut.
Ta-ta-ta-taaaaaa! Vindussveiven!
Jeg hadde vært så oppsatt på å finne en knapp da jeg leita etter muligheten for å åpne vinduet, at jeg ikke hadde sett sveiven.

Men det er første og eneste gang jeg har hatt leiebil med sveiv, altså. Det finnes jo egentlig ikke lenger. Egentlig.

Gammel 08-10-12, 14:26   #34
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neste gang så leier du bil av Avis, Kirsebær, og ikke Amish.

Gammel 08-10-12, 14:27   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Neste gang så leier du bil av Avis, Kirsebær, og ikke Amish.

Jeg leier bare av Sixt, men akkurat den dagen hadde jeg leid av Avis. Hah!

Gammel 08-10-12, 14:30   #36
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Jeg er bare veldig fornøyd med å få dratt inn Amish-referansen, for den selvsensurerte jeg ut av et tidligere innlegg.

Gammel 08-10-12, 15:41   #37
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner meg litt igjen, og en liten stund der synes jeg egentlig du var litt utidig altså, Maverick. :følte meg veldig truffet:

Jeg var lenge av de som ikke helt så nødvendigheten av oppvaskmaskin, "for det var da ikke noe problem å ta oppvasken liksom", men etter å ha hatt en i veldig mange år nå kjenner jeg at jeg får litt indre uro ved tanken på ikke å ha det. Vi er på det nivået at enkelte ting som MÅ vaskes opp for hånd blir liggende ved oppvaskkummen i flere dager før noen gidder å gjøre noe med det.

I den forrige leiligheten hadde vi tørketrommel, og jeg var egentlig veldig glad i den, men brukte den kun til håndklær og sengetøy likevel, så når vi flyttet (og solgte alle hvitevarene med den gamle leiligheten) gadd vi ikke å skaffe oss ny. Det var selvsagt også fordi det ikke er plass til tørketrommel der, for såvidt ( ), men jeg savner den ikke kjenner jeg. Mulig jeg hadde savnet den mer om vi faktisk hadde hatt barn.

I tillegg så er vi jo så jævlig råflotte hos oss at vi har ei dame som kommer å vasker hos oss en gang i uken, så vi får ikke så mye trim ift slikt heller.

Og jeg har jo før proklamert at jeg er VELDIG glad i sofaen min... (Sitte med laptopen på FP, FB eller hva det nå er, se på TV, brodere... you name it...).

Så det eneste jeg har å si til mitt forsvar sånn hverdagsaktivitetsmessig er at jeg er flink til å gå mye på jobb. Vi har en LANG gang hvor jeg sitter i den ene enden og hele tiden må løpe hit og dit for å gi beskjeder og slikt. Og jeg bruker alltid trappene (vi holder til i 3. etg. og andre folk jeg snakker en del med holder til i henholdsvis 4. og 6. etg.), og i tillegg har jeg faktisk begynt å ikke kjøpe inn lunsjmat for hele uka på butikken, for å få meg en ekstra tur ned trappa og bort på butikken flere ganger i uka.

Å gå/sykle på jobb blir ikke spesielt aktuelt sånn på fast basis da jeg har over 13 km en vei, men jeg har faktisk gått hjem fra jobb opptil flere ganger i sommer og er egentlig ganske stolt av det må jeg innrømme.

Men jeg føler definitivt at jeg kan gjøre mer for å få inn litt mer hverdagstrim i livet mitt, selv om jeg trener både med PT, svømming og litt speedwalk/jogging (det siste veldig sporadisk dog).

Faktisk en ganske god påminning om det, denne tråden.

Gammel 08-10-12, 16:06   #38
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Små duppeditter har jeg ikke tenkt så mye over, men jeg argumenterer sterkt for å for eksempel ikke outsource husvasken. Mest fordi det er bevegelse i hverdagen som gir mening. Og å ikke ha oppvaskmaskin på hytta. Det er noe meditativt med en kjempeoppvask, i tillegg til bevegelse.

Men vaskemaskinen min får du aldri!

Gammel 08-10-12, 17:22   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke manuell klesvask var noen spesielt helsebringende aktivitet i gamle dager.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.