Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Får ungen din nudler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-12, 12:25   #101
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får ungen din nudler?

Her i Stavanger var det helt vanlig å spise tørre nudler på barneskolen (ikke ungdomsskolen, faktisk) da jeg gikk i tja, 3. - 4. klasse? Altså slutten av åttitallet-begynnelsen av nittitallet. "Alle" spiste det. Ikke jeg da, jeg har aldri syntes det var noe særlig. Jeg spiste heller andre typer søppel.

Gammel 09-10-12, 12:28   #102
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I følge wikipedia begynte mr. Lee med import av nudler på slutten av åttitallet, men det har antakeligvis vært andre nudler å få tak i før det. Det har sikkert ikke vært på Epa og Jens Evensen og dets like, snarere spennende småbutikker i indre oslo øst.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:30   #103
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gutta elsker sånne billige usunne nudler, ja. De får det ikke på skolen, men en gang i blant som kjapp kveldsmat, lunsj el.
Noen som husker det var på nyhetene at enkelte skoler hadde problemer med nudel-langere forresten? Ungene solgte det videre på skolen og greier mener jeg å huske.

Gammel 09-10-12, 12:35   #104
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er litt utenom spørsmålet til HI, men jeg ble litt nysgjerrig på om barna får med seg yoghurt naturell, eller om det ikke er så farlig med sukkeret i fruktyoghurten? Er det ikke mye sukker i det, eller følger jeg ikke med i timen? Nudler er kanskje mye verre pga salt og fett?

Sønnen min får yoghurt han, men jeg mener å vite at det ikke er særlig sunt.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:36   #105
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine får yoghurt. De er lettere laktoseintolerante og tåler dårlig vanlig melk. Derfor får yoghurt og ost fungere som kalsiumkilde for dem.

Det er ikke supersunt, men for deres del synes jeg det har en positiv effekt allikevel.

Gammel 09-10-12, 12:38   #106
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine og får yoghurt i nye og ne (soyayoghurt), men prøver å ikke la det bli hver dag da. Sikkert ikke det mest usunne de kan dytte i seg heller, forsåvidt.

Gammel 09-10-12, 12:38   #107
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Pompen vet ikke hva det er engang tror jeg. Snuppa er ingen fan av det, så det er ikke ofte de får det nei.
Vi bruker det heller ikke som tilbehør til noe middag. Mannen liker det ikke.

Kan aldri se for meg at jeg hadde sendt med dette som matpakke til noen av de. Det finnes jo ikke næringsrikt i det hele tatt.

Gammel 09-10-12, 12:38   #108
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg vokste opp var det en innvandrerfamilie som solgte hjemme hos seg selv, jeg tror de var vietnamesere, men jeg kan ta feil. De kostet 5 kr pakken og var innmari gode. Vi spiste dem tørre gjennom hele barneskolen, altså fra begynnelsen av 90-tallet. At man kunne koke dem visste jeg sikkert ikke engang før jeg var voksen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:39   #109
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har av og til nudler til middag, helst sammen med wok. Det serveres ikke nudler ut over det. Det er uaktuelt som matpakke. Storebror får brødskiver, frukt, grønnsaker, av og til middagsrester og av og til litt ost eller en smoothie som matpakke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:39   #110
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

5sider på noen timer om nudler, hvor er jeg? :P

Nei jr får ikke nudler, bror hans på 12 derimot spiser vel for mye av det....

Gammel 09-10-12, 12:39   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg hadde ei bestevenninne fra Vietnam i barndommen, var vel stort sett familien hennes som forsynte gata med nudler.

Gammel 09-10-12, 12:40   #112
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg innrømmer at jeg har blitt mer avslappet på mine gamle dager. *knirk*

Mulig det har noe med at de to eldste er så store at jeg ikke kan ha full kontroll.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:40   #113
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Nei, det har aldri vore eit tema.

Dei eter nudlar som del av anna mat, men det blir vel noko anna.

Gammel 09-10-12, 12:42   #114
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

5sider på noen timer om nudler, hvor er jeg? :P

For å være ærlig hadde jeg ikke trodd at denne tråden skulle få så innmari mange svar, nei. Nudler engasjerer tydeligvis.

Gammel 09-10-12, 12:45   #115
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Tørre nudler ble fortært på min ungdomsskole i Oslo øst på tidlig nittitall også. Mr Lee, Yum-Yum og Tung-i-Ramen (?). Jeg likte det ikke, da, jeg har nok alltid vært litt matsnobbete. Eller, kresen som et juletre, i følge mora mi. Men for henne er mat noe du skuffer i deg for å holde hjulene i gang også, da.

Gammel 09-10-12, 12:46   #116
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ungene hadde dilla en stund og fikk det innimellom som mellommåltid (ikke matpakke) men det er lenge siden de maste om dette nå, så da har nok interessen lagt seg.

Gammel 09-10-12, 12:47   #117
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Tørre nudler ble fortært på min ungdomsskole i Oslo øst på tidlig nittitall også. Mr Lee, Yum-Yum og Tung-i-Ramen (?). Jeg likte det ikke, da, jeg har nok alltid vært litt matsnobbete. Eller, kresen som et juletre, i følge mora mi. Men for henne er mat noe du skuffer i deg for å holde hjulene i gang også, da.

Åh, tung-i-ramen-nudlene var de beste!

Gammel 09-10-12, 12:48   #118
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Det er litt utenom spørsmålet til HI, men jeg ble litt nysgjerrig på om barna får med seg yoghurt naturell, eller om det ikke er så farlig med sukkeret i fruktyoghurten? Er det ikke mye sukker i det, eller følger jeg ikke med i timen? Nudler er kanskje mye verre pga salt og fett?

Sønnen min får yoghurt han, men jeg mener å vite at det ikke er særlig sunt.

Det kan ikke helt sammenlignes. Vi forsøker å velge litt sunnere yoghurter, eller de små fra Danonina (som ikke er yoghurt, men en slags kesam, og kommer godt ut når det gjelder sukker), men når vi kjøper store beger med Tine fruktyoghurt for å ha litt av i matpakken, så kommer de ikke så verst ut de heller. 100 gram inneholder mindre enn 100 kalorier, og i tillegg kalsium, kalium, magnesium, a-vitaminer og andre bra ting. Det er ikke TOMME kalorier, det er mat. Med litt for mye sukker.

(Minsten får det ikke, for han blir høy på sukker, og det unner jeg ikke barnehagen. )

Gammel 09-10-12, 12:49   #119
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Etter litt grundigere googling fant jeg dette for Mr Lee nudler med kjøttsmak, gjelder en pose på 65 gram:

Næringsinnhold pr pose:
Energi: 1550 kJ (370 kcal)
Protein: 8 g
Karbohydrater: 52 g
hvorav sukkerarter: i.o.
Fett: 15 g
hvorav mettet fett: i.o.
Kostfiber: i.o.
Natrium: 1,76 g

Nå kjenner jeg at jeg rett og slett må ut og kjøpe en pakke nudler og forske litt på hvordan i alle dager det kan være så mye dritt i en pakke nudler.

Og tørre nudler? Finnes det virkelig folk som sender med en pakke tørre nudler til ungene til lunsj?? Altså, jeg burde jo ikke la meg forundre etter å ha inntatt rimelig mange lunsjer med ungene i kantainen på skolen i USA og sett hva folk definerte som mat der.....

Gammel 09-10-12, 12:52   #120
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det ble solgt nudler da jeg gikk de siste årenene på barneskolen, ca. 1990.

Eldste spiser nudler (instant, kokt) en sjelden gang, f.eks om vi er på hyttetur. Han har fått ha det med på skolen en gang.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.