Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-12, 10:00   #261
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

At situasjonen kan endre seg over tid er en realitet for de fleste fosterhjem. Jeg tenker at det er bra med åpenhet også rundt dette. Det er en oppgave man må gå inn i med åpne øyne - og de som eventuelt velger vekk å være fosterhjem etter dette programmet er nok ikke de riktige for jobben.

Det har du sikkert rett i.

Gammel 08-10-12, 10:13   #262
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg tror ikke dette programmet er spesielt bra for rekruttering av nye fosterhjem dessverre.

Jeg vet ikke jeg. Man kan vel egentlig ikke gå inn i rollen som fosterforeldre og anta at man skal få et barn man får beholde for alltid, om det er det man ønsker så bør man gå for adopsjon. Skal man være fosterforeldre må man vel være forberedt på at det er en midlertidig plassering og at man risikerer at barnet skal tilbake til biologiske foreldre.

Ellers synes jeg det var godt å høre at faren fikk sønnen sin, og at fosterforeldrene fortsatt fikk være en del av livet til gutten. Da løste det jo seg til det beste for ungen, og det må jo være det som er målet med barnevernet: at barnet er den det er fokus på. Og jeg synes det er naturlig at en unge får vokse opp hos biologiske far, så lenge denne faren er velfungerende.

Gammel 11-10-12, 00:50   #263
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest denne tråden, men reagerte også på hvor direkte dette har blitt fremstilt. Likevel syns jeg dokumentarserien får fremstilt vanskelige dilemmaer innenfor barnevernet, og at en sak har flere sider.

Er bare innom og lurer på om noen kan fortelle meg om hva som skjedde med gutten (5) som var i fosterhjem. Fikk hans biologiske mor tilbake omsorgen? Kom det frem hva som var årsaken til at han kom i fosterhjem?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 01:12   #264
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer også fælt på han femåringen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 09:33   #265
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fosterfaren til Rainer sa det egentlig bra da de hadde vært i retten. De hadde gjort en tjeneste for barnevernet i Nesna, så noe kontroll utover det hadde de ikke på saken.

Dette var en serie som ga mange flere spørsmål enn svar, og jeg vet ikke helt om det satte barnevernet i det beste lys heller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 09:55   #266
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

De har ikke gjort barnevernet en tjeneste, de har gjort en jobb for barnevernstjenesten. Så jeg syns den kommentaren var flåsete.

Gammel 11-10-12, 09:59   #267
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har ikke gjort barnevernet en tjeneste, de har gjort en jobb for barnevernstjenesten. Så jeg syns den kommentaren var flåsete.

Tjeneste kan jo bety arbeid, og noen steder i landet er det vanligere å bruke ordet på den måten enn slik de fleste av oss tenker (hjelp). Det var vanlig blandt de eldre der jeg bodde i Vesterålen, så det er kanskje ikke uvanlig på Nesna heller.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:01   #268
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Tjeneste kan jo bety arbeid, og noen steder i landet er det vanligere å bruke ordet på den måten enn slik de fleste av oss tenker (hjelp). Det var vanlig blandt de eldre der jeg bodde i Vesterålen, så det er kanskje ikke uvanlig på Nesna heller.

Sånn tolket jeg også det.

Gammel 11-10-12, 10:03   #269
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som flere sier så er det ikke uvanlig å bruke det ordet for jobb, så her synes jeg du overtolker i verste mening. Advokater tilbyr jo sine tjenester, så også et fosterhjem. Jeg fikk tvert imot et godt å ryddig inntrykk av fosterfar, særlig om man legger til siste scene i serien.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 11:48   #270
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg også sett siste episode. Fytti, så vanskelig. Jeg blir frustrert av å se på situasjonen og får så lyst til å... å... skylde på noen. Men kanskje det er slik at ting noen ganger bare er flokete og vanskelig og frustrerende uten at det egentlig er noen sin skyld? Det er i grunnen en ganske ubehagelig tanke.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 11:52   #271
Nå også i farger

Standard

Det kan hende jeg legger noe annet i ordet tjeneste ja, så det kan du ha rett i.

Gammel 11-10-12, 11:58   #272
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Nå har jeg også sett siste episode. Fytti, så vanskelig. Jeg blir frustrert av å se på situasjonen og får så lyst til å... å... skylde på noen. Men kanskje det er slik at ting noen ganger bare er flokete og vanskelig og frustrerende uten at det egentlig er noen sin skyld? Det er i grunnen en ganske ubehagelig tanke.

Nemlig, akkurat, Kie. Der er du inne på noe vesentlig. Mennesker har nok et voldsomt behov for at det skal være system i galskapen og at fæle ting alltid må være noens skyld og sånn. Jeg tror det er derfor mange har så lett for å tenke at alt som skjer i verden handler om årsak og virkning. Verden blir for kaotisk for folk å foholde seg til hvis man ikke kan tro at man får som fortjent, at ting henger sammen og sånn. Jeg tror det er derfor noen lett leter etter årsaker hos ofre når fæle ting skjer.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 13:16   #273
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Har sett siste episode og er bare frustrert.

Gammel 11-10-12, 13:22   #274
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men kanskje det er slik at ting noen ganger bare er flokete og vanskelig og frustrerende uten at det egentlig er noen sin skyld?

Hele tiden.

Det ligger vel i oss å like systemer og sort-hvitt, men alle barnevernssaker har mange nyanser. Det er for eksempel veldig sjelden at folk skader barna sine fordi de er onde og vil dem vondt, sånn egentlig. Selv om de har slått ut fortennene til barnehagebarnet, kjønnslemlestet døtrene eller ikke orket å gi ungene mat hele helgen.

Men i akkurat den Rainer-saken mener jeg jo at noen har surret. Ting skal ikke ta så lang tid. Det er mye mulig at systemfeilen ligger hos Fylkesnemnda, som igjen gjør så godt de kan men har for lite kapasitet. Den burde vært raskt behandlet da far søkte omsorgen, og dersom nemnda fant at tilbakeføring var best, burde gutten vært tilbake hos far før han fylte året.

Ventetiden hos Fylkesnemndene er generelt helt horribel. Med mindre det er snakk om spedbarn, går det gjerne 6-8 måneder fra en akuttplassering til en sak om omsorgsovertakelse behandles. Det er lang tid i en tre-fireårings liv, det, der alt står på vent.

Gammel 11-10-12, 13:25   #275
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ja, det er akkurat det du skriver der som jeg river meg i håret over når jeg sitter og ser på. Det er jo omsorgssvikt i regi av det offentlige å holde barn på pinebenken i så lang tid.

Gammel 11-10-12, 13:26   #276
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Med mindre det er snakk om spedbarn, går det gjerne 6-8 måneder fra en akuttplassering til en sak om omsorgsovertakelse behandles. Det er lang tid i en tre-fireårings liv, det, der alt står på vent.

Hvorfor er ventetiden kortere når det angår spedbarn? Jeg må si jeg synes dette er ganske horribelt, spesielt om man skal sette det i sammenheng med at barn som har knyttet varige og sterke relasjoner til fosterhjemmet i noen tilfeller skal kunne bli der selv om foreldrene er egnet. Dersom det tar først 6-8 mnd. å få saken i fylkesnemda, og så blir den anket og det går 6-8 mnd. til, vil det jo være horribelt for foreldre som er egnet til omsorg for egne barn å få saken "trenert" av et system som ikke fungerer.

Gammel 11-10-12, 14:20   #277
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor er ventetiden kortere når det angår spedbarn? Jeg må si jeg synes dette er ganske horribelt, spesielt om man skal sette det i sammenheng med at barn som har knyttet varige og sterke relasjoner til fosterhjemmet i noen tilfeller skal kunne bli der selv om foreldrene er egnet. Dersom det tar først 6-8 mnd. å få saken i fylkesnemda, og så blir den anket og det går 6-8 mnd. til, vil det jo være horribelt for foreldre som er egnet til omsorg for egne barn å få saken "trenert" av et system som ikke fungerer.

Ja. Det er horribelt. Ingen får en avklaring. Foreldrene lever i usikkerhet, barna lever i usikkerhet, det er vanskelig å begynne rekrutteringen av fosterhjem, barna knytter seg til beredskapshjemmet, man får ikke etablert hjelp fra BUP osv.

Spedbarn prioriteres nok fordi de da kan få grunntilknytningen i fosterhjemmet dersom de skal bo i fosterhjem.

Det er også horribelt i de sakene hvor barna ikke er akuttplassert. I det barneverntjenesten vurderer at forholdene er så dårlige at de går for omsorgsovertakelse, men ikke så akutt skadelige at det gir grunnlag for plassering i forkant av nemndsbehandling, bortfaller gjerne alle muligheter til å gi hjelp i hjemmet. De færreste foreldre er kjempegira på å samarbeide med barnevernet som har lagt opp sak om å ta fra dem barna. Dermed går ungene i 6-8 måneder (og i en del fylker visstnok også lenger) uten noen som helst hjelp, til tross for at man altså mener forholdene er så dårlige at foreldrene ikke kan ha omsorgen.

(Det er forresten ikke et problem det du nevner ifht tilknytningen. Akuttplasserte barn bor vanligvis i beredskapshjem eller institusjon, ikke i det fosterhjemmet hvor det tenkes at de skal forbli. Dermed vil ikke en eventuell tilknytning dit veie noe. Men det er jo ikke bra.

I tillegg gjør forsinkelsen i nemndene at saker hvor barn burde ha vært overført fosterhjem stadig ligger hos beredskapshjem, og så blir det mangel på tilgjengelige beredskapshjem og så ender man med å måtte sette barnehagebarn i institusjoner hvor de virkelig ikke har noe å gjøre).

Gammel 11-10-12, 14:32   #278
Input

Input sin avatar

Standard

Det er forresten ikke et problem det du nevner ifht tilknytningen. Akuttplasserte barn bor vanligvis i beredskapshjem eller institusjon, ikke i det fosterhjemmet hvor det tenkes at de skal forbli. Dermed vil ikke en eventuell tilknytning dit veie noe. Men det er jo ikke bra.

Men det er jo faktisk enda verre. Barnet får bo et - halvannet år hos mennesker og så måtte flytte til helt fremmede igjen.

Jeg var tre uker på institusjon i forkant av min egen fosterhjemsplassering, og selv for meg, som var 12, var det skikkelig tøft. Ingen barn skulle trenge å bo på institusjon.

Gammel 11-10-12, 14:41   #279
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Men det er jo faktisk enda verre. Barnet får bo et - halvannet år hos mennesker og så måtte flytte til helt fremmede igjen.

Jeg var tre uker på institusjon i forkant av min egen fosterhjemsplassering, og selv for meg, som var 12, var det skikkelig tøft. Ingen barn skulle trenge å bo på institusjon.

Beredskapshjemplasseringer bør være så korte mellomstasjoner som mulig, men det avhenger av nemndas saksbehandlingstid.

Noen barn bør være i institusjon fremfor familier, men det er absolutt unntakstilfeller.

Det finnes ikke nok beredskapshjem, det finnes ikke nok fosterhjem og saksbehandlingstiden er alt for lang så snart disse juridiske prosessene er igangsatt. Så sitter ungene - og foreldrene - i limbo.

Gammel 11-10-12, 17:41   #280
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen barn bør være i institusjon fremfor familier, men det er absolutt unntakstilfeller.

Hvilke barn/ungdom burde det være?
Ser ingen fordeler med instutisjonsplassering av barn og ungdom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.