Sv: Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?
Vi er en flokk introverte morgenmennesker her i huset, så vi er nok alt annet enn samlende og idylliske. 
En normal hverdagsmorgen hos oss er omtrent som følgende:
Kl 0545 - mannen står opp, setter på pumpa med morgenmat til Lillemann, gjør seg klar og reiser på jobb et kvarter seinere.
Kl 0630 - Jeg står opp. Jeg dusjer, kler på meg, skriver rapport til Lillemann sin skole om hvordan natta hans har vært. Jeg forer katta, som truer med å velte meg, der den sikksakker mellom beina mine og gauler uavbrutt. Jeg ordner i stand Lillemann sine medisiner. Et eller annet sted oppi dette har også Lillemann sin matpumpe hylt for å si i fra at flaska er tom.
Kl 07.00 - Lillemann er som regel våken og blid som ei sol, når jeg kommer for å stelle ham. Han har verdens skjønneste morgenstrekk - gjesper høyt, strekker hele kroppen og smiler så rommet lyser opp. Det er så nydelig å se på. 
Lillemann får medisiner, blir vasket og får rein bleie og får klær på kroppen.
Nå er klokka ca 0720 - Guttungen har fått god tid til å våkne på, og det er på tide å få ham ut av senga, mer eller mindre frivillig. Han går på badet og steller seg, mens jeg får Lillemann i stolheisen.
Kl 0730 - alle tre er nå nede i stua. Guttungen skrur på tv og ser på Phinneas & Ferb eller To Konger. Jeg mekker frokost til ham, og maser, nok en gang, at om han vil ha pledd rundt seg mens han spiser, bruk bomullspleddet jeg kan vaske i maskina, og ikke det dyre ullpleddet.
Kl 0740 - Jeg kler på Lillemann og putter ham i transportstolen. Skoledrosja hans kommer på døra for å hente ham hvert øyeblikk nå.
0750 - jeg smører skolemat til Guttungen og pakker sekken hans. Jeg brygger kaffe til meg sjøl og smører meg ei frokostskive.
0755 - 0815 - frokosttid for mor. Kaffe, mat, ipad, i den ene sofaen, med en like introvert Guttunge som har gjort ferdig sin frokost og nå bare ser på tv i den andre. Ingen sier mer enn de må.
0815 - på med klær og få Guttungen på skolevei.
Deretter varierer det hva som skjer, ut fra om jeg skal være på jobb kl 10.00 eller om jeg har fri denne dagen. Morgenrutina avviker og noe onsdager og torsdager, for da er Lillemann i avlastningsbolig, og jeg står ikke opp før kl 0720, samtidig med Guttungen.
Avviker noe fra denne rutina, er hundredeogett ute, for å si det slik.
Sist redigert av Inagh : 11-10-12 kl 09:43.
|