Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
Jeg syns også det er normalt at folk koser seg med et glass vin til mat/på kvelden. Det er kos, og man nyter vinen, ikke beruselsen. Når det begynner å bli det siste som er målet for ofte, da kan man begynne å snakke om problemfylt forhold til alkohol.
Ja, der er jeg enig.
En periode var jeg bekymret for min egen alkoholbruk. Og da ikke for mengden vin, men grunnen til at jeg drakk den. Jeg kunne holde meg til et par-tre glass, men syntes selv at det ble vel ofte, og begynte å analysere forbruket. Da jeg innså at jeg ikke tok de par-tre glassene primært fordi det smakte godt, men fordi det erstattet kaoset i hodet mitt med ullen, salig lykkefølelse - da begynte det å ringe noen alarmklokker. Da var det på tide å roe ned inntaket og heller ta tak i det reelle problemet.
Vi er ellers på linje med Tjorven og mannen, ser jeg. Vi drikker gjerne vin i helgene, men ikke alltid. Noen ganger har vi rett og slett ikke råd, og noen ganger ikke lyst. Filmkveldene våre, for eksempel, har alltid vært alkoholfrie: For oss begge hører filmkvelder sammen med snop og brus heller enn rødvin. 
Sammen med ungene er jeg måteholden. Siden vi fikk barn, har jeg konsekvent drukket alkoholfri øl til julemiddagen. Jeg tåler såpass lite - særlig etter at jeg ble syk - at om jeg har lyst på den konjakken til kaffen etter middagen som er tradisjon i min manns familie, bør drikken til middagen være alkoholfri for at jeg skal kunne legge barna utpå kvelden uten å føle meg beruset. Og det vil jeg jo helst, jeg synes det er en ekkel følelse å være beruset rundt mine barn.
Sist redigert av Enhjørning : 12-10-12 kl 13:37.
|