Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Statsbudsjettet 2013 - betraktninger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 11:38   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statsbudsjettet 2013 - betraktninger?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Om ikke i, så i hvert fall .

Både i og på, faktisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 11:41   #22
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Både i og på, faktisk.

Det var det jeg mente. Og langt flere , ville jeg si.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 12:17   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Synes de har noen rare prioriteringer. Går det virkelig så mange mennesker i operaen?

Operaen er per i dag Oslos best besøkte kulturinstitusjon og turistattraksjon. Det gir enorme utgifter. Fordi man i Norge mener at kunst skal være for alle så er billettene subsidiert. Skulle publikum betalt det det faktisk koster å gå i operaen hadde det blitt en elitesport.

Jeg har ikke god nok kjennskap til operaens budsjetter til å uttale meg om de sløser eller ikke, eller om de ikke oppfyller kravene som følger med støtte, men jeg er helt for at de får en stor andel av kulturbudsjettet.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er skuffet over at det ikke er satt av penger til nytt veksthus på Tøyen, eller generell oppgradering der. Museene der er i en ekstremt dårlig forfatning, vedlikeholdsetterslepet er så stort at det snart er verneverdig. Det er utrolig pinlig hvor dårlige og utdaterte utstillingene er, og overhodet ikke i samsvar med forskningen som pågår innenfor feltet. Det er laget som en samling som forskere skal kunne titte på, ikke for publikum og i liten grad for barn, tenk på alt av interaktive aktiviteter man finner på andre natural science museer rundt i verden! Læring skjer ikke bare i klasserommet, og man snakker jo ellers om tiltak for å øke søkingen til realfag!

Men er de nasjonale? Går de ikke på kommunebudsjettet? Eller via universitetet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 12:25   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Synes de har noen rare prioriteringer. Går det virkelig så mange mennesker i operaen?

Nå kom Tally meg i forkjøpet, så jeg kan bare legge til at de fleste operaforestillingene går for fulle hus, og en rekke forestillinger blir utsolgt samme dag som de legges ut. I Norge koster de dyreste operabillettene normalt 700–1000 kroner. Det er under det halve av hva du betaler for tilsvarende billetter i London.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 12:29   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vil gjerne presisere igjen at jeg er 100 % for at Operaen får offentlig støtte. Jeg skulle dog ønske at det var satt større føringer for bruk av midlene, og mer kontroll med hvordan de blir brukt.

Gammel 10-10-12, 12:49   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vil gjerne presisere igjen at jeg er 100 % for at Operaen får offentlig støtte. Jeg skulle dog ønske at det var satt større føringer for bruk av midlene, og mer kontroll med hvordan de blir brukt.

Akkurat det der er jo litt vanskelig, fordi staten skal ikke styre kunsten. I tillegg krever kulturproduksjon ganske åpne rammer. Det kan selvsagt gi rom for misbruk, men jeg er usikker på hvordan det kunne vært anderledes uten å hemme for mye.

Gammel 10-10-12, 13:18   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Akkurat det der er jo litt vanskelig, fordi staten skal ikke styre kunsten. I tillegg krever kulturproduksjon ganske åpne rammer. Det kan selvsagt gi rom for misbruk, men jeg er usikker på hvordan det kunne vært anderledes uten å hemme for mye.

Klabert. Og jeg mener ikke at det skal være føringer for kunsten. For innkjøpsavdeling, personalavdeling og kommersiell kontraktskriving, derimot.

Altså, kontroll av byråkratiet. Ikke de kunstneriske avdelingene. Det tror jeg også hadde hjulpet kunsten.

Gammel 10-10-12, 13:30   #28
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Drøyt 50 millioner til Norsk helsenetts meldingsutbredelse er et godt steg mot å bli kvitt faxen. :hurra:

Beste var hjembygda mi som ikke har noe kaianlegg som fikk 150 mill til å bygge nytt. Alle lurte på hvor? Joda, NATO vil igjen ta i bruk en fjellhall og trenger muligheter til å nå den fra sjøsiden.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 13:31   #29
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dagens lille tabloide musikknyhet. Forsvarets musikk Bergen bytter navn til Sjøforsvarets Musikkorps. Heretter populært kalt SjøMus.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:07   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Klabert. Og jeg mener ikke at det skal være føringer for kunsten. For innkjøpsavdeling, personalavdeling og kommersiell kontraktskriving, derimot.

Altså, kontroll av byråkratiet. Ikke de kunstneriske avdelingene. Det tror jeg også hadde hjulpet kunsten.

Ja og tja. Nå snakker jeg på generelt grunnlag altså, jeg har ikke satt meg veldig nøye inn i operaen. Men jeg har jobbet i statstøttede kulturorganisasjoner som har fått ganske sterke føringer på hva pengene skal gå til. Ikke kunstnerisk, men f.eks at så og så mye skal gå til produksjon, og ofte svært lite til administrasjon. Uten tanke på at det ikke blir noen produksjon uten administrasjon.

Gammel 10-10-12, 17:14   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja og tja. Nå snakker jeg på generelt grunnlag altså, jeg har ikke satt meg veldig nøye inn i operaen. Men jeg har jobbet i statstøttede kulturorganisasjoner som har fått ganske sterke føringer på hva pengene skal gå til. Ikke kunstnerisk, men f.eks at så og så mye skal gå til produksjon, og ofte svært lite til administrasjon. Uten tanke på at det ikke blir noen produksjon uten administrasjon.

Det kan jeg forsåvidt levende forestille meg.

Nå er det kun Operaen jeg uttaler meg om på denne forholdsvis bastante måten, på generelt grunnlag er jeg ikke spesielt bastant.

Gammel 10-10-12, 19:40   #32
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:38.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:48   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du kan bruke operaen i Bergen.

Gammel 10-10-12, 22:11   #34
Pesten

Pesten sin avatar

Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:37.
Gammel 10-10-12, 22:13   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da trenger du ikke klage heller.

Gammel 14-10-12, 21:27   #36
Pesten

Pesten sin avatar

Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:36.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:27.