|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: FlaskematingTja, på Hipp-pakken står det faktisk 40-50 grader tror jeg, Irma, jeg er usikkerpå om ikke retningslinjene er litt endret? Vi blander varmt og kaldt til ca. 50 grader, tar pulver i, rister og blander så kaldt vann til riktig temp (har til en hver tid hatt oversikt over hvor mye av hva). Det skal være helt greit, altså. I starten blandet vi dog ut i kokende sånn som du skisserer.
|
|
|
|
#62 |
|
Ekvilist
|
Sv: FlaskematingJa, både NAN og Hipp har så vidt jeg vet hatt den oppskriften hele veien ingling, selv etter at WHO kom med sine anbefalinger. Jeg opplevde det som ganske frustrerende og ikke kunne konferere med verken helsestasjon, produsent eller annet personell da vi skulle avgjøre hvordan vi skulle gjøre det. Det å snakke med produsenten er ikke lov.
|
|
|
#63 |
|
|
Sv: FlaskematingJa, det er helt håpløst... Det har vært en del diskusjoner rundt det på Flaskeposten sin FB-side vet jeg, husker ikke helt hva konklusjonene ble. Vi fulgte WHO sine retningslinjer i starten vi også, men nå har vi blandet pulveret i 50-60 grader en stund. Jeg vet da søren hva som er nødvendig og ikke, men har forstått det som om faren ved å blande ved lavere enn 70 ikke er så stor i Norge som i land med mindre reint drikkevann.
|
|
|
|
#64 |
|
Ekvilist
|
Sv: Flaskemating
Jeg har forstått det slik at det er en bakterie som kan dukke opp i MME som knekkes ved 70 grader, at det ikke er vannet i seg selv som er årsaken til rådet. Mulig jeg har misforstått.
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik har jeg også forstått det, at det er ev. bakterier i MMEen som dør om vannet holder minst 70 grader. Vi har derfor alltid blandet pulveret ut i vann over 70 grader og hatt i kokt, kaldt vann til passelig temperatur. Jeg hadde aldri blanda nok MME til et døgn, for så å oppbevare det i kjøleksap.
|
|
|
#67 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FlaskematingHos WHO så står jo det med 70 grader. Men står og at man kan blande som på pakken om man drikker innen 2 timer, mens om man skal oppbevare det i kjøleskapet i 24 timer så må det blandes på 70 grader. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Ekvilist
|
Har vi lest samme brosjyre? Mulig jeg har oversett noe.
|
|
|
#69 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: FlaskematingDet sto vel kansje om man ikke har mulighet ja. Hos flaskeposten står det vel nå at man skal blande som på pakken? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: FlaskematingVi blanda med 70grader(mulige bakterier i mme-pulveret som drepes ved 70 grader, potensielt veldig farlig og i aller verste fall dødelige for små babyer). Avkjølte hurtig i iskaldt vann. Oppbevarte i kjøleskap men aldri mer enn maks ett døgn. Varma opp i mikro eller ved å sette flaskene i litermål med varmt vann.
|
|
|
#71 |
|
Ekvilist
|
Sv: FlaskematingHer er forresten siste nytt innen flaskematsjangeren:
|
![]() |
|
|