Sv: Donorkort
Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.
Det er for såvidt sant det, men om man nå skulle bli utsatt for feks en trafikkulykke, og det plutselig skulle haste med å få tatt en slik avgjørelse (gud forby), så står det altså navn og nummer til nærmeste pårørende på dette kortet (eller som i mitt tilfelle på skjermspareren på mobilen min). Dermed kan man ringe til min far eller min ektemann på vei til sykehuset for å informere og få "tillatelse" umiddelbart. Synes det er greit også jeg.
Men selvsagt bør man snakke med sine nærmeste om dette.
Det er en kjent misoppfatning at "alle" som dør i en ulykke kan brukes til donasjon. Slik er det dessverre ikke. For å kunne bli organdonor må organene hentes mens kroppen fortsatt er i live, og kroppen må befinne seg på et donorsykehus.
Pasienten må altså bli erklært hjernedød mens h*n ligger på et av donorsykehusene.
Det er likevel riktig som du sier, hvis forholdene ligger til rette for at donasjon skal være gjennomførbart, at det kan både forenkle og forkorte prosessen betraktelig dersom helsepersonellet kan være sikker på at det var det pasienten ønsket, for eksempel ved at de finner donorkort i lommeboka eller på telefonen, hvor da de nærmeste står oppført med telefonnummer.