Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dobbel kakedeig = x steketid?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 22:07   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Dobbel kakedeig = x steketid?

Jeg har funnet en super grunnoppskrift på kake, den er beregnet til
en liten rundkakeform og skal steke i 25-35 minutter på 175 grader.
Hvis man dobler oppskriften, f.eks. til en liten langpanne, hvor i ovnen ville
dere ha satt brettet og hvor lang steketid beregner man?

Gammel 20-10-12, 22:25   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dobbel kakedeig = x steketid?

Jeg har gjort det samme i dag, faktisk, dobla en kakeoppskrift.

Jeg aner ikke hvor i ovnen kaker skal stå, med mindre det er spesifikt oppgitt i oppskrifta, så jeg kjører dem konsekvent i midten.

Kaka jeg lagde skulle også stekes på 175 grader i 25-35 minutter, men den måtte stå i rundt en time før den var gjennomstekt.

Jeg aner ikke om det er fordi jeg, reint generelt, er elendig når det kommer til bakverk, og nesten uten unntak, dreper alt jeg forsøker å bake, eller om det var pga at jeg hadde doblet oppskrifta, og at steiketiden dermed også ble dobla.

Guttungen, som, av erfaring, har null tiltro til sin mors evner på kjøkkenet, gikk underveis i prosessen og vekselsvis klasket seg på panna og ristet på hodet.

Gammel 20-10-12, 22:49   #3
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kommer an på høyden på det man baker tenker jeg. Om man slenger røra i en stor langpanne, blir det ikke nødvendigvis lenger steketid, da det ikke er mer røre som blir stekt om gangen, men om man slenger det i en ørlite større rund form, så får man mer røre i høyden og må steke desto lenger.

:synser, brisen og glad:

Gammel 20-10-12, 23:42   #4
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Bruk kakepinne og sjekk.

Tykkelsen har stor betydning.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 23:56   #5
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror høyden er viktigst her. Hvis du ikke har kakepinne kan du bruke coctailpinner, grillspyd eller tynn strikkepinne for å sjekke om kaken er ferdig stekt.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 00:01   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg er så redd den klapper sammen hvis jeg driver å stikker i den flere ganger.

Gammel 21-10-12, 02:49   #7
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke opplevd at kaken har klappet sammen selv om jeg har brukt kake inne i den flere ganger.

Jeg ville ikke ha startet med å doble tiden. Jeg har gangetabellen opp oppskrifter både 2 og 3 ganger for å steke i langpanne. Stort sett har jeg endt opp med å forlenge tiden med 5-10 min.

Sukkerbrød, formkaker og tyngre kaker som fyrstekake, tunge sjokoladekaker og ostekaker skal i nederste rille. Muffins, sjokoladekaker og småkaker midterste rille.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 07:41   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville satt ned temperaturen litt også, slik at den ikke blir svidd i kantene. :erfart:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:15   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du behøver ikke å doble steketiden, men legge til litt. Dersom du ikke åpner stkeovnsdøren de første 20-25 minuttene faller den ikke sammen om du åpner døren for å sjekke

Gammel 21-10-12, 12:02   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg må som regel doble steketiden, men legger bakepapir oppå etterhvert for ikke å brenne kaken.
Den klapper aldri sammen selv om jeg stikker i den.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 15:43   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg ville satt ned temperaturen litt også, slik at den ikke blir svidd i kantene. :erfart:

Samme erfaring har jeg også nå. Steketiden måtte nesten dobles ved dobbel deig.

Minis kommentar: "Den ser kanskje ikke så fin ut, men den smaker kanskje godt."

Han er en veldig positiv gutt.

Jeg fikk moderert den litt med litt skjæring i kantene, glassert den med eplesyltetøy og litt ekstra strø med finrevet mandel og perlesukker.

Gammel 21-10-12, 21:07   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Kaken var fantastisk god!!

Gammel 21-10-12, 22:22   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken kake laget du?

Gammel 22-10-12, 13:30   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Jeg har funnet den her på forumet:

Sitat:

Eplekakeoppskriften bruker jeg fremdeles, men har selvsagt byttet ut margarinen med smør.

250 g mykt smør
250 g sukker
250 g mel
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vailjesukker eller litt vaniljepulver

Alt mikses sammen og has i en form, skrell 4-5 epler og skjær i båter, ha i så mange båter (stapp litt ned i deigen) og strø på kanel og sukker.

Stekes på 175 C i 30-35 minutter. Prøv med pinne og se om de er gjennomstekt.

Jeg bruker denne som basis for den kjempegode blåbærkaken, der man bare bytter ut eplene med frosne blåbær.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.