Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilken roman skal jeg lese nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 12:09   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken roman skal jeg lese nå?

Jeg for min del driter i "LitteraturTM" dette tiåret, jeg skal begynne å lese skikkelige ting når jeg sover hele natten hver eneste natt.

Nå har jeg flere bøker jeg parallell-leser på Kindle:

• The Gentry (Stories of the English) av Adam Nicholson
  • One for the Money (Stephanie Plum-serien der jeg har fått bøkene 1-10 anbefalt, men etter det blir det kjedelig) Janet Evanovich
  • A Dance with Dragons (Game of Thrones-serien) av George R.R. Martin
  • Knits Men Want av Bruce Weinstein
  • The Forgotten Affairs of Youth av Alexander Mccall Smith
  • Making a Garden of Perennials av W.C. Egan

Sist redigert av Harriet Vane : 19-10-12 kl 12:31.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 12:29   #22
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Takk for masse tips!

Harriet, jeg leser bøker av den typen nå. I øyeblikket nærmer jeg meg slutten på en bok med din kommende ektemann. Nå ville jeg ha noe annet.

innsirkling har jeg lest og likt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 12:31   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe annet? Kaller du meg en dårlig leser?

Gammel 19-10-12, 13:21   #24
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 19-10-12, 13:52   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The Marriage Plot kan anbefales, altså, og er ikke engang veldig dyster. Alt av Eugenides er strålende, synes jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 14:01   #26
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp begynt på The Marriage Plot. Har bare lest noen og tjue sider, og liker den så langt. Men den føles litt "lett", og jeg hadde trodd den skulle være litt tyngre. Blir den mer "intellektuell" etter hvert?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 14:01   #27
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Lett bok forkledt som LitteraturTM, you say?

Gammel 19-10-12, 14:07   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

The Marriage Plot kan anbefales, altså, og er ikke engang veldig dyster. Alt av Eugenides er strålende, synes jeg.

Jeg falt veldig for den etter den første halve siden, der hovedpersonens personlighet blir klassifisert etter bøkene hun har i hyllene sine.

Gammel 19-10-12, 14:08   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørs hva du mener med «intellektuell», Divine. Den er veldig straight narrativ, om det er det du lurer på.

Gammel 19-10-12, 14:19   #30
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, hva jeg mener? Den virket forbausende lettlest, det var vel bare det. Men jeg lar meg kanskje lure av det straight narrative, som du sier, Toffen.

Jeg følte meg for øvrig veldig fylleangstede rent umiddelbart etter at jeg begynte å lese boka, så den "virker" i alle fall. :store skjelven:

Gammel 19-10-12, 14:22   #31
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler Shantaram, jeg. Jeg vet det er delte meninger og at mange her på FP ikke synes den er noen höjdare, men for meg var den en av de største leseopplevelsene på lenge.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 14:27   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg anbefaler Shantaram, jeg. Jeg vet det er delte meninger og at mange her på FP ikke synes den er noen höjdare, men for meg var den en av de største leseopplevelsene på lenge.

Jeg AVBEFALER den virkelig. Jeg synes den var grufull. Jeg hatet skrivestilen, og måten har skriver om den store kjærligheten, Karla ( :spy: ) får Dan Brown til å fremstå som et kvinnefigurbeskrivelsesgeni. Og all den kjæRRRRRRRligheten han følte for alt og alle. I over tusen sider. Nei, skal man lese noe om/fra India, anbefaler jeg mye heller Aravind Adigas The White Tiger.

Gammel 19-10-12, 14:29   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Eller Arundhati Roys The God of Small Things. Eller Rohinton Mistrys A Fine Balance. (Med forbehold om at jeg verken har lest Shantaram eller The White Tiger. )

Gammel 20-10-12, 06:11   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh ja! The White Tiger!

Eg har forresten akkurat begynt på siste boka til Per Petterson nå. Ho verkar lovande (eg kjem sikkert til å bruke over gjennomsnittet lang tid på ho, men du kam låne ho etterpå).

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 15:19   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Eller Arundhati Roys The God of Small Things.

Det er som å sammenligner epler og tøfler altså.

Men, les gjerne både Guden for små ting OG Shantaram. Jeg likte begge to veldig godt. Førstnevnte var dessverre hypet litt i stykker for meg, men jeg var raus og bestemte meg for at jeg likte den likevel.

Kan også anbefale Amy Tan om du har noe ulest der. Da er vi i Kina og USA, men det er jo ikke mindre spennende det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 15:29   #36
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll.

Gammel 23-10-12, 15:32   #37
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Førstnevnte var dessverre hypet litt i stykker for meg, men jeg var raus og bestemte meg for at jeg likte den likevel.

Jeg var indirekte involvert i den norske utgivelsesprosessen, og måtte vente ti år før jeg orket å lese den etter å ha blitt hypet halvt i hjel. Men den var strålende da jeg endelig fikk lest den.

Gammel 23-10-12, 17:04   #38
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Masse gode tips, opptil flere av dem har jeg allerede i hylla.
(Mannen mener dette er god forberedekse til krig og krise og like viktig som eventuell hermetikk. )

Nå gjelder det bare å skaffe seg litt mer lesetid. Kanskje jeg også må ta meg en forumpause?

Gammel 23-10-12, 21:06   #39
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Har du lest Helga Flatland? Lystig er det jo ikke, men hennes unike skrivemåte bærer utrolig godt i de to bøkene 'Bli hvis du kan. Reis hvis du må' og 'Alle vil hjem. Ingen bil tilbake'.

Skulle inn og anbefale disse.

Gammel 23-10-12, 22:59   #40
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forelsket meg helt i Jonas Hassen Khemiris "Et øye rødt". Humor, fantastisk språk og en alvorlig undertone i bunnen. Svensk innvandrerungdom kjemper for å beholde opprinnelseskulturen sin, og forakter sin far som prøver så godt han kan å integreres i det svenske samfunnet og som ønsker det samme for sin sønn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.