Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 09:05   #1201
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg følger med på sidelinjen og håper virkelig at sannheten kommer frem. Deler av den har jo kommet frem og det er jo tydelig mye som ikke til Øygards fordel.

Jeg legger merke til en formulering som jeg ikke kan huske å ha sett ofte før, er det vanlig å skrive/omtale overgrepssaker med påstått forann, ligger ikke det som en del av tiltalen. Altså han er tilltatt for seksuelle overgrep ikke påståtte seksuelle overgrep eller. :undre:

Sitat:

de påståtte seksuelle overgrepene Rune Øygard er tiltalt for.

Gammel 24-10-12, 09:10   #1202
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er vanlig å formulere det slik, ja.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 09:13   #1203
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ok, da har jeg sikkert bare ikke tenkt over det i andre saker.

Gammel 24-10-12, 09:18   #1204
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Uskylding til det motsatte er bevist.

Så ja, det er påståtte overgrep inntil en evt dom foreligger. Slik fungerer rettsvesenet. .

Gammel 24-10-12, 09:27   #1205
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er en litt spesiell måte å skrive på. Man skal aldri hevde at noe er sant før man vet det er sant, aldri legge føringer. Jeg har skrevet noen rettsmedisinske erklæringer og det er kjempeviktig, ellers blir man arrestert på det tvert.

Gammel 24-10-12, 09:29   #1206
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Uskylding til det motsatte er bevist.

Så ja, det er påståtte overgrep inntil en evt dom foreligger. Slik fungerer rettsvesenet. .

Selvfølgelig er man unskyldig til det motsatt er bevist, men jeg tenkter at det kommer som en del av tiltalen, altså om man f.eks er tiltalt for menneskesmugling, ville det da blitt omtalt som "den påståtte menneskesmuglingen man er tiltalt for"?

Jeg må vist google litt, jeg tenker generelt altså ikke bare denne ene saken.

Gammel 24-10-12, 09:47   #1207
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I saker hvor spørsmålet er hvorvidt det er begått en straffbar handling eller ikke, vil det vel være påstått handling til det er bevist i den ene eller andre retningen. Er det derimot snakk om f.eks. et innbrudd hvor glasskårene ligger strødd, og hvor spørsmålet er hvem som har gjort det, er det ikke nødvendig å snakke om påståtte handlinger.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 09:54   #1208
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg gjorde frivillig arbeid for Amnesty, ble det alltid presisert veldig tydelig at inntil det eventuelt forelå en dom (hvilket jo ofte var kjernen i saken at det ikke gjorde), så het det alltid "påståtte overgrep", "påstått tortur" eller "påstått mishandling". Også hvis teksten ble etterfulgt av et bilde som med all mulig tydelighet viste at her var det ikke snakk om noen som hadde løpt på en dør.

Hvis man hevder at noe er sant, som ikke er bevist ennå, setter man seg alltid veldig lagelig til for hugg. Det er mye bedre å ta forbehold om noe som alle kan se at er sant, enn å være skråsikker i en sak der det gjenstår å bevise hva som har skjedd.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 09:58   #1209
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror det er vanlig å formulere det slik, ja.

Det er spesielt vanlig i sedelighetssaker, er mitt inntrykk. De sier jo alltid "kvinnen skal ha blitt voldtatt", "den angivelige voldtekten" etc. - uansett om overgrepet så ble filmet, med protester og det hele.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 10:03   #1210
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg har nemlig reagert på dette før.l det er helt vanlig i sedlighetssaker, vold, overgrep etc, selv om det er om Bluen og teo sier filmet eller dokumentert aldri så grundig, det heter "påstått" "angivelig" etc inntil dom evt foreligger. Det er av og til litt kvalmende å hjøre det omtalt på den måten når det så åpenbart absolutt har skjedd noe, men det er sånn det fungerer. Angivelig til dømt.

Gammel 24-10-12, 10:06   #1211
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Ok, jeg skjønner hva dere mener. Jeg har alltid tenkt at den delen med påstått lå inne som en del av definisjonen tiltalt og at det da på en måte blir dobbelt opp.

Jeg har googlet litt og konkludert med at i de fleste tilfeller så blir saken omtalt og ikke personen og derfor vil man ikke formulere seg på samme måte. Siden denne saken har veldig mye omtale i media, så vil den få en annen vinkling enn en enkelt overgrepssak der personene som omtales ikke er navngitt.

Gammel 24-10-12, 20:35   #1212
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vil jo ikke bli en sak om et påstått mord, liksom. Det blir jo der det er tvist om hva som har skjedd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 22:49   #1213
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hørte nettopp Per Ståle Lønning på NRK3's Trygdekontoret. "En ordfører har plikt til å tenke, en tenåring har lov til å tenke". Jeg tolker det dit at han mener at en tenåring som opplever noe slikt et stykke på vei er skyld i det selv. Og at det ville være en hån mot alle tenåringer dersom man ikke skulle forvente at de i løpet av tre år skulle være i stand til å bryte ut av et slikt forhold (fritt sitert, kan være nyanser her jeg ikke husker). Ja - hun brøt jo nettopp ut av det. Etter to år. Så hva ville han med det?

banana er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 22:50   #1214
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det hørte eg og, berre det siste han sa, og blei litt sånn Hæ? Får litt lyst til å seie typisk halvgamle menn...

Gammel 24-10-12, 22:51   #1215
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på når de skal begynne å snakke om BARNET. Faen altså!

Gammel 24-10-12, 22:53   #1216
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Alle slike uttalelser hadde hørt så annerledes ut om nettopp ordet barnet hadde blitt brukt i stedet for jenta eller tenåring(en).

banana er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 22:55   #1217
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jepp! Og det er jo ingen tvil om at vi snakker om et barn. Jeg blir så rasende på alle disse halvgamle gubbene som skal rettferdiggjøre det hele.

Gammel 24-10-12, 22:57   #1218
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg tolker ham tvert i mot. Poenget er, tror jeg, at den voksne ordfoereren hadde plikt til aa tenke, dvs. at det er irrelevant at tenaaringen ogsaa kunne; det aa avverge situasjonen var likevel ikke hennes ansvar.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 22:58   #1219
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

I mine ører var det tydelig at hans sympati lå hos den voksne mannen, helheten av det han sa tatt i betraktning. Jeg oppfattet det litt slik at han var det virkelig synd på, men jo, klart det, jenta også hadde han sympati med.

banana er ikke aktiv  
Gammel 24-10-12, 23:11   #1220
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

OK, skal ikke protestere paa det. Synd, men du har sikkert rett. jeg hoerte ikke helheten, jeg snakket bare om det ene sitatet som var gjengitt over.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.