|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?
|
|
|
|
#42 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Du verden, Amelie. Du får det til å høres ut som om placebo er motstanderen til skolemedisin. Det er det langt i fra, det bedrives mye god placeboforskning, og hensikten er å forbedre den ikke-medikamentelle behandlingen innen skolemedisin og hvordan legen bør møte pasienten. F.eks. er det godt dokumentert at det at legen anerkjenner smerten i seg selv virker smertelindrende, mens for mye medfølelse (aka stakkars deg, jeg skjønner godt at dette er fryktelig for deg, jeg skjønner ikke hvordan du holder ut) gjør smerten verre. Aller best virker imidlertid legens kunnskap og selvtillit; vi vil at legen skal utsondre at dette vet vi hva er, og dette skal vi jobbe med, og vi vet hvordan vi skal gjøre det best.
|
|
|
#43 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Jeg tror knapt på fysioterapeuter, så kiropraktor blir for spes. i mine øyne.
|
|
|
#44 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Sist jeg ble knekt opp, fikk jeg mye vondere i over en uke etterpå. :motpol:
|
|
|
#45 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Ja, jeg har altså ikke argumentert hverken for at placebo hjelper for alt eller at kiropraktikk er kun placebo, altså.
|
|
|
#46 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: Kløfta
![]() |
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Jeg fikk en nakkeskade for 3 år siden, og har prøvd kiropraktor, manuellterapi, naprapat og fysioterapeut. Naprapten var svindel rett og slett, hun sendte meg til en klinikk for å "scanne" kroppen, fordi hun mente det kunne være matallergi som forårsaket mine plager. Opplevelsen hos Bio-Tek klinikken var veldig rar, jeg trudde jo på alt jeg, men takket være min samboer og Ulvefar, skjønte jeg at dette var skikkelig svindel. Har ikke vært hos den naprapaten senere. Fysioterapeuten har jeg gått til i 2.5 år, trener både nakkeslynge og får massasje, hjelper meg veldig. Den kiropraktoren jeg går til nå, er spesialist på min type nakkeskade med låsning. Hun utdannet seg i Danmark, og har i tillegg det medisinske. Legen min har stort sett ikke gjort noe annet enn å skrive ut sykemeldinger og henvisninger til behandlinger. Kiropraktor har henvist meg til diverse MR og testing hos Nevrolog og Øre-Nese-Hals. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?Min kiropraktor sendte med til fysioterapeut for hjelp til å trena opp muskulatur. Begge arbeider med musklane forsåvidt, men kiropraktoren sa at ho fyrst og fremst konsentrerte seg om skjelettet.
|
![]() |
|
|