Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er kiropraktikk kvakksalveri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-12, 10:19   #41
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og skulle det være placeboen som har sagt høyt og tydelig "knekk" ( ) i nakken/skuldrene mine de utallige ganger jeg har sittet bom fast og knapt kunne snu på hodet, så sier jeg bare en ting - fineste placeboen!

Placebo er blitt et sekkebegrep på alt som har irriterende bra effekt.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 14:26   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du verden, Amelie. Du får det til å høres ut som om placebo er motstanderen til skolemedisin. Det er det langt i fra, det bedrives mye god placeboforskning, og hensikten er å forbedre den ikke-medikamentelle behandlingen innen skolemedisin og hvordan legen bør møte pasienten. F.eks. er det godt dokumentert at det at legen anerkjenner smerten i seg selv virker smertelindrende, mens for mye medfølelse (aka stakkars deg, jeg skjønner godt at dette er fryktelig for deg, jeg skjønner ikke hvordan du holder ut) gjør smerten verre. Aller best virker imidlertid legens kunnskap og selvtillit; vi vil at legen skal utsondre at dette vet vi hva er, og dette skal vi jobbe med, og vi vet hvordan vi skal gjøre det best.

Placebo er effekten av alt annet enn den fysiske behandlingen, verre er det ikke. Men det er slett ikke magi.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 14:48   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror knapt på fysioterapeuter, så kiropraktor blir for spes. i mine øyne.
Men om folk har nytte av det, og det ikke påfører noe skade: Værsågod.

Det jeg ikke kan fordra er nå de (og det gjelder alskens behandlere) tar grovt betalt for humbug og utnytter folks svakheter og sykdommer.

Gammel 25-10-12, 14:58   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sist jeg ble knekt opp, fikk jeg mye vondere i over en uke etterpå. :motpol:
Siden det har jeg gitt blanke. Jeg liker det ikke litt en gang, så hvorfor betale for det.

Jeg har hatt mye god hjelp av man.terapeut ifb. bekkentrøbbel i svangerskapet, hvorav mye skyldtes dårlig holdning og feil sittestilling og slikt. Og det er jo alltid godt med litt muskelmassasje. Men den der knekkingen?
Og jeg har en mann som nok er avhengig, som Nessie beskrev det.

Gammel 25-10-12, 15:43   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har altså ikke argumentert hverken for at placebo hjelper for alt eller at kiropraktikk er kun placebo, altså. Jeg ville bare poengtere at placebo er et gode, og særlig hvis vi vet hvordan det virker, men det er ikke et motbevis på skolemedisin eller et bevis på at komplementærmedisinen har sin plass uansett.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 22:41   #46
Supra
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2011
Hvor: Kløfta
Supra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg fikk en nakkeskade for 3 år siden, og har prøvd kiropraktor, manuellterapi, naprapat og fysioterapeut. Naprapten var svindel rett og slett, hun sendte meg til en klinikk for å "scanne" kroppen, fordi hun mente det kunne være matallergi som forårsaket mine plager. Opplevelsen hos Bio-Tek klinikken var veldig rar, jeg trudde jo på alt jeg, men takket være min samboer og Ulvefar, skjønte jeg at dette var skikkelig svindel. Har ikke vært hos den naprapaten senere. Fysioterapeuten har jeg gått til i 2.5 år, trener både nakkeslynge og får massasje, hjelper meg veldig. Den kiropraktoren jeg går til nå, er spesialist på min type nakkeskade med låsning. Hun utdannet seg i Danmark, og har i tillegg det medisinske. Legen min har stort sett ikke gjort noe annet enn å skrive ut sykemeldinger og henvisninger til behandlinger. Kiropraktor har henvist meg til diverse MR og testing hos Nevrolog og Øre-Nese-Hals.

Supra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 23:26   #47
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Min kiropraktor sendte med til fysioterapeut for hjelp til å trena opp muskulatur. Begge arbeider med musklane forsåvidt, men kiropraktoren sa at ho fyrst og fremst konsentrerte seg om skjelettet.

Eg har god erfaring med begge. Kiropraktor er mest effektivt når det er akutte låsningar, og gjev mest umiddelbar effekt. Eg spurte om det med "slark" i ledda, men ho meinte at det ikkje var muleg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.