|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterUkjent problemstilling i mitt hjem, hvor jeg er eneste av feminin overbevisning. Forsåvidt også ukjent problemstilling i barndommens heim, hvor vi var tre av feminin overbevisning og tre av maskulin overbevisning. Det var min far, min søster og min eldste bror som var de flittigste med husarbeid og på kjøkkenet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterBarn imiterer jo kjønnsrollene i hjemmet. Da vil sannsynligvis sønnen i huset foretrekke den typen oppgaver far har ansvar for. Derfor er jeg veldig for at fedre er gode forbilder med tanke på husarbeid og at de også engasjerer seg i at ungene skal gjøre en innsats.
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter
Det minner meg om da storesøster var liten, 4-5 år kanskje, og hun så meg støvsuge. Hun ble helt bestyrtet over at jeg hadde tatt støvsugeren og spurte "Har du fått lov av pappa til det?".
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterKonsekvensen av å tenke at tradisjonelle kvinneoppgaver er for kvinner er at jeg må gjøre alt det kjedelige arbeidet selv.
|
|
|
#5 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har jo bare gutter og de må jo hjelpe til, med slike vanlige kjedelige husarbeidgreier.
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg er like kjip mot alle ungene, uansett kjønn. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterMed tanke på at jeg har en mann som ikke hadde kokt en potet eller vasket en eneste sokk før han flyttet hjemmefra er jeg opptatt av at alle barna mine skal vite hvordan matlaging og husarbeid gjøres. Foreløpig er det bare eldste som tar bittelitt del i matlaging og som hjelper til med husarbeid i form av å rydde lekene sine og rommet sitt, men mine barn er ennå små da. Jeg kan ikke se for meg at jeg vil behandle sønnene mine annerledes enn datteren min når det gjelder dette, jeg synes det er viktig å sende alle barna mine ut i verden med selv slike hverdagslige evner.
|
|
|
#8 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterForresten ser jeg det Lisa kommenterer over her rundt meg hele tida. Sitat barne- og ungdomsarbeider, hørt ved levering i barnehagen, der Toåringen styrer mot to jenter med dokkevogner: "Se, her har du en bil. Gå og lek med A og M, du." (
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvorfor det? Da kan man jo si at dersom man har et gulv, må man kunne vaske det, eller at dersom man får et barn må man kunne passe på det selv? Jeg kan ikke skifte dekk, har aldri gjort det, og kommer- hvis Gud vil, aldri til å gjøre det. Nå er det mannen som gjør det, før var det pappa, hvis de skulle la meg i stikken, ringer jeg en bilberger. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Dig for victory!
|
Dersom man ikke har fysiske begrensninger eller har en annen god grunn jeg ikke har tenkt på, så synes jeg det, ja. Er det virkelig å kreve så mye? Jeg synes det er sånn passe hjelpeløst å ikke kunne skifte et dekk, faktisk, når man først har lappen. Det betyr ikke at jeg synes det er negativt å velge det bort, det gjør jeg ofte sjøl. Men å velge å gjøre seg avhengig av andre for sånne filleting? Vente to timer på bilberging, når du kunne dratt hjem etter en halvtime? Skjønner ikke.
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Tja, for meg er regnestykket er enkelt. Mest sannsynlig får jeg ikke bruk for bilberging til dekkskift mer enn en gang i livet, kanskje aldri? (Jeg har hatt lappen i over tyve år og ikke hatt bruk for det enda.) Og da tror jeg vi kommer nokså likt ut tidsmessig med tiden det tar å lære meg det nå og tiden det tar å vente på bilberging kontra å gjøre det selv. Hadde jeg kjørt mye bil i Sibir, ville jeg kanskje valgt å lære meg det selv. Det er jo ellers mye som er filleting som man velger å la andre gjøre for seg. Ta fram saksa og klippe seg selv, f.eks. Hvorfor skal man drive å bestille time hos frisør og sitte med meningsløst småprat i timesvis mans andre klipper en. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dig for victory!
|
Du, altså.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterYngste tror ikke jeg kan lage mat, det er alltid mannen som gjør det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
villende
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg tror også at det beste mann kan gi barna sine er gode forbilder. Og det tror jeg faktisk det finnes en del av blant denne foreldregenerasjonen menn. Både min mann og mange av vår mannlige venner tar sin helt naturlige del av husarbeidet. Og så kan vi lære våre døtre å ta det som en selvfølge at partneren tar sin del, ikke bare forvente det eller kreve det, men se det som det naturligste i verden at mannen også kan vaske klær og gulv, lage hverdagsmat og rydde etter seg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterPappa lærte meg og broren min å skifte dekk. Jeg skifter dekk selv, broren min leverer alltid bilen inn på verksted.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har firmabil, og har ingen intensjon om å skifte dekk selv. Ei heller mannen. Ikke har jeg reservedekk lenger heller, det er flere år siden det forsvant.
|
|
|
#17 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterVi har en gutt på 8 år og en jente på snart 10 år. De må gjøre akkurat det samme, og like mye på kjøkkenet begge to. Å skille på dem hadde vært utenkelig
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterDet mrc mener, kjenner jeg ham rett Sist redigert av Dronningen : 21-11-12 kl 18:52. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har to jenter, de gjør fint lite begge to. Vi jobber med saken, da. De er dog veldig ivrige på kakebaking, for da får de slikke bollen. Og eldste lager middag en gang i skuddåret omtrent. |
|
|
|
![]() |
|
|