Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter
Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.
Dersom man ikke har fysiske begrensninger eller har en annen god grunn jeg ikke har tenkt på, så synes jeg det, ja. Er det virkelig å kreve så mye? Jeg synes det er sånn passe hjelpeløst å ikke kunne skifte et dekk, faktisk, når man først har lappen. Det betyr ikke at jeg synes det er negativt å velge det bort, det gjør jeg ofte sjøl. Men å velge å gjøre seg avhengig av andre for sånne filleting? Vente to timer på bilberging, når du kunne dratt hjem etter en halvtime? Skjønner ikke.
Tja, for meg er regnestykket er enkelt. Mest sannsynlig får jeg ikke bruk for bilberging til dekkskift mer enn en gang i livet, kanskje aldri? (Jeg har hatt lappen i over tyve år og ikke hatt bruk for det enda.) Og da tror jeg vi kommer nokså likt ut tidsmessig med tiden det tar å lære meg det nå og tiden det tar å vente på bilberging kontra å gjøre det selv. Hadde jeg kjørt mye bil i Sibir, ville jeg kanskje valgt å lære meg det selv. Det er jo ellers mye som er filleting som man velger å la andre gjøre for seg. Ta fram saksa og klippe seg selv, f.eks. Hvorfor skal man drive å bestille time hos frisør og sitte med meningsløst småprat i timesvis mans andre klipper en.
|