Sv: Kindle
Paperwhite er dessvere ikke tilgjengelig i Europa enda, og den blir helt sikkert ikke det før neste år. Det er opp til sju ukers leveringstid på den i USA nå. Så det kan jo ta litt tid før den kan bestilles herfra.
Så hvis man vil ha en ebokleser nå blir det en med vesentlig dårligere skjerm og uten innebygd lys. Meningene om dette, som alt annet, er naturligis delt, men Kindle Paperwhite er det beste jeg noen gang har lest på. Måten det innebygde lyset virker på gjør at jeg syns den er veldig mye bedre enn tidligere Kindle-modeller. Den er også bedre enn papir og bedre enn iPad. Skjermen har, i tillegg til den beste belysningen jeg noen gang har hatt for å lese, også høyere oppløsning enn eldre Kindle-modeller, så teksten blir skarpere. Jeg syns den er skarp nok; på tidligere modeller kan det at bokstavene er litt «kantete» være noe forstyrrende hvis man bryr seg om slikt (det gjør jeg).
Min anbefaling hvis du skal ha en ebokleser nå; prøv å finne en rimelig brukt Kindle, og bytt til Paperwhite når den blir tilgjengelig, eller kjøp den billigste fra Amazon og selg den og bytt til Paperwhite neste år. Jeg vil også anbefale det samme for de som allerede har en Kindle.
Hvis du kjenner noen i USA som kan videresende den til Norge, er min anbefaling å bestille en straks. Frakt med USPS International Express kommer på under $50 til Norge, og er fremme på under en uke. (Men først kan det ta sju uker før den kommer frem i USA da).
Ben "glorious light" Murphy
|