Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leser du ordene eller "ser" du dem?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-12, 23:24   #61
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg har en lesehastighet av en annen verden, for å smøre på litt (jeg har enda ikke møtt noen som leser fortere enn meg, samtidig som jeg bruker få med meg innholdet), men jeg vet ikke helt hvordan jeg leser. Jeg har ikke tenkt over det. Om jeg stusser på hvordan et ord skrives, så kan jeg vanligvis løse det ved å visualisere et bilde av ordet fra en tekst jeg har lest.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:34   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser dere alt like fort dere som sier dere leser veldig fort? Jeg leser skjønnlitteratur fort, men faglitteratur går vesentlig tregere. Da er det jo sjelden norsk og jeg må få med meg det som står der på en annen måte, men dog. Det er åpenbart to helt ulike måter å lese på.

Gammel 11-11-12, 00:38   #63
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Leser dere alt like fort dere som sier dere leser veldig fort? Jeg leser skjønnlitteratur fort, men faglitteratur går vesentlig tregere. Da er det jo sjelden norsk og jeg må få med meg det som står der på en annen måte, men dog. Det er åpenbart to helt ulike måter å lese på.

Jeg leser faglitteratur noe saktere enn faglitteratur ja. Det har nok mest med at jeg stopper opp for tenke oftere når jeg leser faglitteratur, f.eks over hvordan det jeg leser forholder seg til andre ting jeg har lest og for å skrive ned utledninger og sånt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 01:06   #64
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Faglitteratur leses saktere enn skjlnnlitteratur.
Engelske artikler må jeg omtrent stave meg gjennom.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 02:41   #65
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faglitteratur bruker jeg lengre tid på, de tekstene inneholder gjerne ikke dagligdagse ord.

Når man kommer i 5.-6. klasse lærer man gjerne leseteknikker for å lese faglitteratur. Hos oss lærer de BISON, og da bør de kunne se ordbilder. De bruker mye tid på dette hos oss, som en del av studieteknikk opplæringen.
Bilder, Innledning, Siste avsnitt, Overskrift og NB! ord =BISON.

Sist redigert av Fløyel : 11-11-12 kl 02:51.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 10:43   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er N-en "NB! Ord"? Dere er verre enn oss på akronymer.

Og min verden lager studier som heter omtrent såher: OREO (lOw heaRtrate in typE 1 diabetics with artherOschlerosis trial).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 18:52   #67
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hva er høy lesehastighet for voksne da? Jeg har drøyt 500 ord i minuttet når jeg leser normal skjønnlitteratur eller innlegg her f.eks. Faglitteratur på andre språk er en HELT annen verden, der går det i hvert fall på halv fart.

Gammel 11-11-12, 19:04   #68
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

leser nok ordene ja, forsøkte se de i denne tråden men det ble bare vondt i øya :P

Gammel 11-11-12, 19:13   #69
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De fleste her vil jeg tro klarer å lese denne teksten:

Ser nå at dette fikset jeg, så da leser jeg kanskje litt bedre enn forventet likevel.

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 19:14   #70
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

200 ord i minuttet tror jeg er normalt, men man kan trene opp til å lese både 500 og 1000 ord pr minutt. Mener det er 200 ord de skal kunne på leseprøver på ungdomsskolen.

Gammel 11-11-12, 20:25   #71
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

200 er minimumskrav mener jeg. Jeg har hatt flere elever i 7. klasse som har vært godt over 300 ord i minuttet. Selv leste jeg 400 ord i minuttet i 6. klasse på barneskolen (lesehest på min hals) og har altså bare utviklet meg ca 100 ord i minuttet siden den gang.

Gammel 11-11-12, 20:29   #72
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Fra Wikipedia:

Sitat:

Vanlig lesehastighet ligger på 100–200 ord i minuttet ved nærlesing, og 400–700 ved skumlesing. Dersom man ønsker å lære teksten utenat ligger hastigheten gjerne på under 100 ord i minuttet. Denne hastigheten er temmelig konstant så snart man har oppnådd grunnleggende leseferdigheter, såfremt teksten er tilpasset leserens alder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.