Sv: Hvilken farge på adventslysene?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Det artige var at hele adventslystenningen er sprunget ut fra kristen og jødisk tradisjon og likevel er det så mange som nevner at de ikke bruker lilla fordi de ikke er kristne. En bruker skrev at lilla ble for kirkelig. Jeg sliter med å se at det er mer kirkelig enn selve tradisjonen med adventslys. Som sagt så er jeg ateist og likevel forbruker av kristne juletradisjoner.
Sånn bortsett fra det så bryr jeg meg mindre om hva slags farger folk har på lysa sine.
Ja, det blir jo litt annerledes. Advent er vel kristent uansett, som du sier. Jeg bryr meg ikke om regler i det hele tatt når det gjelder pynting, jeg mikser og trikser og plukker ut det jeg liker.
Lilla lys er fint og minner meg om NRK, av en eller annen grunn. Minner meg om barne-tv i barndommen, der hallo-dama alltid hadde lilla adventslys på bordet i adventstiden. Men av en eller annen grunn har det bare blitt til at jeg kjøper røde eller hvite lys. Kanskje jeg skal gå for lilla i år. 
Jeg har jo til og med funnet DEN retro, kule adventsstaken fra 50-tallet på Fretex, men egentlig tror jeg det passer best med hvite lys i den.