Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dokument 2 på onsdag!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 07:29   #1
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Dokument 2 på onsdag!

INTERNASJONALE MENNESKERETTSORGANISASJONER SLAKTER NORSKE MYNDIGHETER I KONGOSAKEN:

Dette står i forhåndsomtalen av programmet Dokumentar 2 som kommer på TV2 førstkommende onsdag 2240.
Blir spennende 😊

Uansett hva som har blitt gjort og ikke gjort, så er det perverst hvordan norske myndigheter har behandlet Tjostolv Moland & Joshua French, sine egne landsmenn.
Flott at det kommer skarp skyts fra resten av verden også, kanskje dette kan presse UD til å få fingeren ut av ræva

Gammel 20-11-12, 09:06   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokument 2 på onsdag!

Perverst faktisk. Nøyaktig hva er perverst?

Norske myndigheter blander seg i liten grad inn i andre lands rettsprossesser, sånn er det bare. UD besøker nordmenn i fengsel, og tilbyr å hjelpe med kontakt med advokat, sjekker at de har det ok osv.

Man er der man er. Og det må man nesten ta konsekvensene av.

UD fraråder å reise til Kongo. De har likevel dratt for å here rundt og leke leiemilitære, med norske militære papirer som skulle ha vært innleverte.

For øvrig:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8390897

Sitat:

– Saka har vore høgt prioritert og har vore teke opp på politisk nivå ei rekkje gonger. Vi held fram med å jobbe for ei løysing med kongolesiske styresmakter som inneber at Moland og French kan returnere til Norge, seier han.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/...html?id=707955

Sitat:

Norske myndigheter har i over tre år arbeidet aktivt for en løsning med kongolesiske myndigheter som innebærer at Tjostolv Moland og Joshua French kan returnere til Norge. De to nordmennene har søkt presidenten om benådning.
Norske myndigheter framla i 2010 et utkast til en avtale om soningsoverføring. På grunn av manglende framdrift har vi fra norsk side på nytt tatt opp spørsmålet om soningsoverføring. Kongolesiske myndigheter er kjent med at en norsk delegasjon er klar til å komme til Kinshasa for å forhandle om en avtale – når det skal være.

Gammel 20-11-12, 09:13   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva det er forventet at myndighetene egentlig skal gjøre?

Ja, de har det ikke godt der de er, de har det på linje med andre innsatte i Kongo - det er ikke noe å trakte etter. Men, de redde senga si sjøl, de tok en kalkulert risiko, noe sier meg at gutta ikke er stokk dumme, de må ha visst hva de potensielt bega seg ut på. Når de så ender opp med en kip konsekvens, kan de ikke forvente at norske myndigheter skal komme løpende og forlange at de skal få særbehandling under påskudd av å være nordmenn.

Det soner nordmenn i flere land, ikke alle sitter under gode forhold, men de aller fleste vil jeg tro soner ut fra at de har forbrutt seg mot loven i landet de oppholdt seg i. Hvorfor skal de to i Kongo få særbehandling fra myndighetene framfor narkosmuglere i Thailand etc?

Gammel 20-11-12, 09:15   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perverst, faktisk. Og hva er det du mener norske myndigheter skulle gjort? Er ikke dette et tilfelle av "som man reder, så ligger man"?

Gammel 20-11-12, 09:37   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter hva jeg har skjønt har det vært jevnlig dialog mellom Norge og Kongo i denne saken, så det er ikke slik at saken ligger urørt fra norsk side. Hva mer skal UD gjøre?

Og for øvrig beskriver Pelle veldig godt mine tanker rundt denne saken, nemlig at de to har tatt et valg om å gjøre en reise til et område det frarådes å reise til.
Satt på spissen: hadde en (uskyldig) norsk barnefamilie blitt utsatt for en absurd tiltale og fengslet under en feriereise, så ville jeg funnet det naturlig at norske myndigheter hadde lagt sterkt press på det aktuelle landet for å få familien ut fra fengselet. Jeg mener ikke at man man ikke skal prøve å få mennene tilbake til Norge, men vi kan ikke risikere at det oppstår en diplomatisk konflikt på grunn av at to menn har gitt blaffen i UDs anbefalinger og reist til Kongo under rimelig suspekte omstendigheter.

Sist redigert av Fadese : 20-11-12 kl 09:47.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 09:44   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner ikke det minste snev av sympati for de gutta der. Som man reder, ligger man.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 10:04   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelle sa det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 10:09   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Flott at det kommer skarp skyts fra resten av verden også, kanskje dette kan presse UD til å få fingeren ut av ræva

Hva mener du UD skal gjøre som de ikke allerede har gjort? På hvilken måte har UD sviktet?

Jeg lurer på hva denne saken har kostet Norge, bare fordi to tankeløse menn ville til Afrika og leke seg. Jeg skjønner at dette er vondt for de nærmeste, men de som får ta skylden er Moland og French selv.

Gammel 20-11-12, 10:15   #9
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes soningsforholdene i Kongo skulle vært bedre for alle innsatte, ikke bare Moland og French, og det kan jeg gjerne skrive under på ett opprop for, eller like på en facebookside. At norske myndigheter skulle gjort mere for disse gutta, nei det synes jeg slettes ikke.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 10:20   #10
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg pakker ryggsekken. Vi maa helt klart invandere Kongo. Noe annet er perverst. Tenk, selv i verdens rikeste land kan vi hverken dra en Harry Potter og teleportere dem hjem eller invandre landet. Ikke saa mye som et FSK-lag for evac via fengselstaket.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 10:23   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg pakker ryggsekken. Vi maa helt klart invandere Kongo.

Jeg er klar med ryggsekk og limpistol. Bare vent til kongoleserne står der med glitterlim opp etter ørene. Da skal de få angre på at de gjorde dette mot våre egne landsmenn!

Gammel 20-11-12, 10:24   #12
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pakker ryggsekken. Vi maa helt klart invandere Kongo. Noe annet er perverst. Tenk, selv i verdens rikeste land kan vi hverken dra en Harry Potter og teleportere dem hjem eller invandre landet. Ikke saa mye som et FSK-lag for evac via fengselstaket.

Hva med levitasjon? Nei? Ikke mulig altså?
Da stemmer jeg for at en eller annen ringer ned der og sier med sin strengeste stemme at de må sende gutta hjemover fordi det snart er middag. Det må da fungere.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 11:10   #13
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endelig en som er løsningsorientert og handlingskraftig. Ulvefar til UD!

Gammel 20-11-12, 11:48   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ULvefar og noen ordner heldigvis opp.

Og at det er perverst(?!) hvordan de er blitt behandlet av det offentlige Norge?

Jeg synes norske myndigheter har gjort masse i denne saken. Jeg synes det er hårreisende (eller perverst) at nordmenn tror at man bare kan reise ut i verden og gjøre akkurat det som faller en inn for så å bli reddet etterpå.

Jeg synes Marit sier det fint. Jeg er gjerne med å påvirke Kongolesiske myndigheter til å innføre bedre soningsforhold for sine fanger, men å skulle sette himmel og jord i bevegelse for å befri de to tankeløse lekesoldatene, det synes jeg faktisk ikke er noe vi skal bruke en masse penger på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 12:11   #15
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner en som har jobbet med saken. Og, nei, det er ikke saa mye igjen aa gjoere av offisielt og uoffisielt press paa Kongo. Neste steg er fysisk intervensjon, og selv om jeg personlig kansje kunne finne paa aa melde meg frivillig just for the hell of it er jeg (noen ganger) glad norske myndigheter er mer sindige enn meg.

Livene til Pompel & Pilt er ikke mer verdt enn livene til norsk og kongolesisk personell som med stor sannsynlighet ville gaatt tapt i en rediningsaksjon. I tillegg kommer noen litt slitsomme presedenser man setter om man begynner aa si at det er greit at land bryter seg inn i fengslene hos hverandre med militaere styrker for aa frigjoere egne borgere som er doemt for lovbrudd.

Rune, ser du poenget?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 12:18   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si jeg har stor sympati for alle som sitter stuck i kongolesiske fengsler altså. Det er ikke vanskelig å se for seg at det er et rent helvete. Likevel - hva skal norske myndigheter gjøre utover det de allerede har gjort? Det er helt utenkelig at dette skal kunne løses utenfor diplomatiet.

Ellers så syns jeg Pelle sier det meste som er å si om kalkulert risiko ved å reise til Kongo som lekesoldat. Det er ikke det lureste man gjør om man har livet kjært.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 12:22   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er synd, helt tragisk faktisk, at forholdene i mange utenlandske fengsler er så fryktelige som de er. La det være sagt. Men det sitter altså norske statsborgere i fengsel på alle kontinent, med mer eller mindre god rettegang og under fryktelige soningsforhold. Det er ikke to stk, det er hundervis. Hva skal vi gjøre med det? Alle disse har nære og kjære som kun ønsker seg en ting, få sine hjem igjen. Jeg kan ikke se at det finnes enkle løsninger på dette, vi kan ikke gå inn i andre land å kreve slikt uten konflikt. Disse landene, uansett hvor dårlig de måtte fungere, har sin suverenitet. Hva om et land hadde trampet inn i Norge å krev sin borger tilbake, for så kanskje å slippe han fri i hjemlandet? "Tent på sin utro kone, vi har da hørt værre lissom.." Et tenkt eksempel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 12:23   #18
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg skjønner ikke helt hva det er forventet at myndighetene egentlig skal gjøre?

Ja, de har det ikke godt der de er, de har det på linje med andre innsatte i Kongo - det er ikke noe å trakte etter. Men, de redde senga si sjøl, de tok en kalkulert risiko, noe sier meg at gutta ikke er stokk dumme, de må ha visst hva de potensielt bega seg ut på. Når de så ender opp med en kip konsekvens, kan de ikke forvente at norske myndigheter skal komme løpende og forlange at de skal få særbehandling under påskudd av å være nordmenn.

Det soner nordmenn i flere land, ikke alle sitter under gode forhold, men de aller fleste vil jeg tro soner ut fra at de har forbrutt seg mot loven i landet de oppholdt seg i. Hvorfor skal de to i Kongo få særbehandling fra myndighetene framfor narkosmuglere i Thailand etc?

Hvorfor?
Fordi det de kaller "rettssystem" der nede ikke henger sammen med virkeligheten, og at de dømmes uten beviser.
Uavhengig av hvem du er, hva som har blitt gjort; ingen verdens land ville tolerert den dommen. Hvorfor skal Norge da bruke over tre år (og hvem vet hvor mye lenger) på å løse den floka?
Ikke vær så opphengt i hva de har gjort eller ikke har gjort, hvor "dumme" dere mener at de er, det er ikke det det handler om lenger.

Gammel 20-11-12, 12:25   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Hvorfor skal Norge da bruke over tre år (og hvem vet hvor mye lenger) på å løse den floka?

Hva mener du norske myndigheter kan gjøre som de ikke allerede har gjort?

Gammel 20-11-12, 12:26   #20
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Men hva mener du de skal gjøre?
Det er bare uker siden det var samtaler mellom Norge og Kongo, etter hva jeg fikk med meg. Man prøver på diplomatisk vis å finne en løsning. Hva er uprøvd, mener du?

Hvorfor?
Fordi det de kaller "rettssystem" der nede ikke henger sammen med virkeligheten, og at de dømmes uten beviser.
Uavhengig av hvem du er, hva som har blitt gjort; ingen verdens land ville tolerert den dommen. Hvorfor skal Norge da bruke over tre år (og hvem vet hvor mye lenger) på å løse den floka?
Ikke vær så opphengt i hva de har gjort eller ikke har gjort, hvor "dumme" dere mener at de er, det er ikke det det handler om lenger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.