Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-12, 11:43   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De har en landbrukspolitikk som er bedre enn Høyre og Frp sin.
Utover det er det lite....

Kombinert med kontantstøtte må det jo sies å ha god landbrukspolitisk effekt?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 11:47   #2
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Jeg spør retorisk: hva er det Frp har å bidra med som er så bra i en økonomisk situasjon vi har nå?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:01   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lever av olje, våpen og fisk. Helt absurd og definitivt ikke veldig bærekraftig eller smart i et lenger fremtidsperspektiv.

Sverige scorer høyt på forskning og innovasjon, jeg tror det er mye å hente der.

Ellers tror jeg hovedutfordringen ligger i konsekvensene av den enorme velferden vi har her i landet. Alle goder folk tar for gitt, og i stedet for å stramme inn bare økes offentlige utgifter hvert eneste år.

Uten å si for mye vil jeg bare dele en erfaring. Jeg har ikke fått lønnsøkning på fire år og folk her i Norge spør hele tiden "men hvorfor godtar du det"? Jeg kan ikke annet en å tenke i mitt stille sinn at veldig mange er fryktelig ignorante til hva som skjer rundt seg i Europa. Det har vært frys på lønninger i maneg år allerede og millioner av mennesker har fått lønnen redusert betraktelig hvis de er så helige at de har fått beholdt jobbene sine. Goder som pensjoner og andre ting som har gjort opp for en forholdsvis dårlig betalt jobb i offentlig sektor har blitt fjernet.

Så når SAS ansatte tar 15% kutt i lønn tenker jeg welcome to the real world selv om jeg ikke kan annet en lure på hva som ville ha skjedd om offentlig ansatte i Norge måtte tåle samme "kur"? SAS ansatte har jo allerede gått med på masse innstraminger over flere år, noe som er forholdsvis uvanlig i Norge. For hva ville ha skjedd i Norge om staten og kommunene måtte stramme inn budsjetter med 40%? Skulle likt å se reaksjonene i Norge hvis offentlig ansatte måtte godta samme kutt som de gjør i offentlig sektor rundt om i Europa.

Og her går vi julebordsesong i møte. Helt utenklig og totalt out of the question for mitt vedkommende. Det betales ut av egen lomme, selv med payfreeze på fjerde året og det må vi bare godta.

Gammel 22-11-12, 13:35   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Kombinert med kontantstøtte må det jo sies å ha god landbrukspolitisk effekt?

Hæ?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.