Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din første voksenroman?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-12, 09:13   #81
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Tatt Av vinden. :-)

Jeg var 12-13 år tenker jeg, og elsket den. Rhett Butler og Scarlett O Hara.... Olalala....

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 09:24   #82
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Nå ble jeg veldig usikker på om jeg i det hele tatt burde våge meg inn i tråden om voksenromaner (som i "voksenfilmer"), men det var jo ikke ingen grunn til bekymring.

Jeg leste også Tatt av vinden da jeg var rundt 12, og har også sett filmen utallige ganger etter dette.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 12:30   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Tatt Av vinden. :-)

Jeg var 12-13 år tenker jeg, og elsket den. Rhett Butler og Scarlett O Hara.... Olalala....

Jeg arvet min mormors to-bindsutgave av Tatt av Vinden til 12-årsdagen min, tror jeg. Jeg syns den var temmelig gørr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:14   #84
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg likte den. Og så leste jeg Kvinner av Marilyn French, en helt annen sjanger, men den gjorde også inntrykk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:17   #85
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket (og elsker fortsatt) Tatt av vinden. Jeg har lest den mange ganger, og det er utrolig hvor annerledes både Scarlett og Rhett og ikken minst Melanie og Ashley er nå som jeg er eldre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:20   #86
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mest sannsynlig Agatha Christie eller noe. Jeg leste slikt da jeg var ferdig med Fem-serien.

Jeg leste også Saabye Christensens "Beatles" tidlig. Det samme med Torborg Nedreaas`trilogi om Herdis.

Gammel 21-11-12, 18:21   #87
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke.

Det er fortsatt et eller annet som får meg til å tro at "August 44" var en av de tidligste, utenom Agatha Christie og Anne Franks dagbok og slikt.

Og alle disse Reader's Digest-bøkene, forkortede, platte historier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:33   #88
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det var Hard Asfalt som jeg stjal fra hylla enda jeg hadde fått streng beskjed om å ikke røre den. Nr. 2 var Poplene på st.Hanshaugen av Bjørg Vik som gjorde et enormt inntrykk på meg.

Jeg er veldig usikker, men tror Hard Asfalt var en av mine første også.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 18:46   #89
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Agatha Christie som syvåringer og elskovsbøker i tiårsalderen?

Hva skjedde med "heksene" og "brødrene Løvehjerte" og andre flotte barnebøker? Hva med alle hardy gutt bøkene eller den serien som het tidmaskinen? Jeg husker jeg saumfarte ungdomshyllene i 12/13år alderen. Jeg leste bøker som "kjære Timo" og "Tankene mine får du aldri."

Jeg leste vel min første voksenbok i 11 årsalderen og det var Papillon av Henri Charriere. Senere i ungdomsårene leste jeg mye av Desmond Bagley, Stephen King og Dean Koontz. Klassikerne gikk meg hus forbi.

Gammel 21-11-12, 18:48   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gikk helt fint å lese Astrid Lindgren og Agatha Christie samtidig. Er det et problem?

(Det første jeg leste høyt for noen utenom familien var dødsannonsene i avisen. De trodde ikke på at jeg kunne lese, (jeg var ganske liten), og pekte. "Les dette, da!" And I did. Hvil i fred.)

Gammel 21-11-12, 18:50   #91
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leste jo dem også, Meissa. Jeg leste rett og slett absolutt alt jeg kom over. Toppen av alt var å være akkurat passelig syk, rekorden min var på 13 bøker på en dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:01   #92
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke, jeg leste mye mer da jeg var barn og tenåring enn jeg gjør nå.
Jeg leste ihvertfall Folket på innhaug og Beatles på ungdomsskolen. Og Sagaen om Isfolket. Hulebjørnens klan,Tora-triologien og disse narkotiskabøkene somHard asfalt og Men tankene mine får du aldri leste jeg også på den tiden. Og alle bøkene til Evi Bøgenæs, men de er vel neppe voksenromaner. Rebecca leste jeg på vgs, det samme med Victoria, men de var begge pensum.

Den ungdomsboken jeg husker best var Speilet fanger av Kari Bøge. Den gjorde stort inntrykk og jeg leste den mange ganger.

På barneskolen leste jeg mest Britta og Silver, Bobsybarna og Frk. Detektiv. Og alle Anne Cath. Vestlys.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:03   #93
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Agatha Christie som syvåringer og elskovsbøker i tiårsalderen?

Hva skjedde med "heksene" og "brødrene Løvehjerte" og andre flotte barnebøker? Hva med alle hardy gutt bøkene eller den serien som het tidmaskinen? Jeg husker jeg saumfarte ungdomshyllene i 12/13år alderen. Jeg leste bøker som "kjære Timo" og "Tankene mine får du aldri."

Jeg leste dem også. Og gjerne samtidig med voksenbøkene.

Jeg aner ikke hva den første voksenboken jeg leste var, men den første jeg husker at jeg leste var Ibsens Fru Inger til Austråt. Da var jeg 10 eller 11 av gammel. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke skjønte en pøkk av den, men jeg syns handlingen var spennende likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:04   #94
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og inspirert av denne tråden har jeg bestilt David Copperfield, Jorden rundt på 80 dager og Skattøya på norsk til Frøkna.

Den store fordelen med å ha et dyslektisk barn, som ikke kan lese bøker selv, er at det er jeg som styrer litteraturvalget hennes.

Gammel 21-11-12, 19:07   #95
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Poenget var jo at jeg leste alt. Absolutt alt jeg kom over. Jeg bare antar at det gjelder for de fleste som begynte å sluke voksenbøker i 8–10-årsalderen.

Det er jammen ikke mange "disse barnebøkene bør du ha lest" som jeg ikke fikk med meg, har jeg sett i ettertid.

Gammel 21-11-12, 19:09   #96
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste til og med en rekke både barne- og voksenbøker som jeg aktivt vil fraråde folk å lese.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:10   #97
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste Tatt av vinden og Agatha Christie på ungdomsskolen. Leste ikke voksenbøker før jeg startet på ungdomsskolen, jeg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 19:12   #98
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leste til og med en rekke både barne- og voksenbøker som jeg aktivt vil fraråde folk å lese.

Gammel 21-11-12, 19:14   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hah. Jepp.

Gammel 21-11-12, 19:18   #100
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi leste jo dem også, Meissa. Jeg leste rett og slett absolutt alt jeg kom over. Toppen av alt var å være akkurat passelig syk, rekorden min var på 13 bøker på en dag.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg aner ikke hva den første voksenboken jeg leste var, men den første jeg husker at jeg leste var Ibsens Fru Inger til Austråt. Da var jeg 10 eller 11 av gammel. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke skjønte en pøkk av den, men jeg syns handlingen var spennende likevel.

Ja, jeg skjønner jo det da. Jeg fikk bare følelsen av å ha kastet bort barndommen på hardyguttene og elisabethbøker, mens alle andre satt å analyserte "Pan" av Knut Hamsun.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.