|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenI tida rundt nyttår får vi besøk
|
|
|
#3 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenja, tenkte at ein kunne teste ut melkeerstatning, eventuelt. Men dette er "ny" allergi for oss. Kan det tenkast at havrefløyte har gluten kanskje?
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenKokosmelk kan brukes istedet for fløte til alt mulig rart. Iskrem, sjokolademousse, panna cotta, vaniljesaus/krem... |
|
|
|
#6 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenSmuldrepai med epler i bunn, og en blanding av glutenfritt mel, melkefritt smør, havregryn, kanel, sukker, og litt mandler oppå. Serveres enten med is (og da kan du kjøpe en egen melkefri is på butikken, og ha 2 istyper).
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenDenne! Jeg har ikke prøvd den selv enda, men de som har prøvd den skryter den opp i skyene. Sjokoladepuddingpai er også digg om man feks. bruker glutenfrie kjeks. Jeg lager også helt nydelig sjokolademousse av havrefløte (Visp) og smeltet kokesjokolade, og evt.strimlet appelsinskall. Fantastisk godt og enkelt.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og gluten
Jeg lager alltid sjokolademousse uten fløte, rett og slett fordi jeg synes det smaker best. Går helt fint!
|
|
|
#9 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Men ikke uten egg også, som det er snakk om her?
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
det finnes to ulike erstatningsfløter, med og uten gluten. Gogreen er med gluten, Oatley er uten. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenSjerbet! Denne skal jeg prøve å lage. Det er altså noe sorbetlignende, bare at det er tilsatt litt fløte. -Som jeg kommer til å erstatte med kokosmelk. Kokosmelk og lime er forresten en knakende god kombo, så kanskje erstatte noe sitron med lime? |
|
|
|
#14 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenSå bra å ha "dåkken" altså! Tusen takk for tips og råd!
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 24-11-12 kl 00:30. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Utfordring: god dessert utan egg, melk og glutenOatley skal være glutenfri.
|
![]() |
|
|